bränsleförbrukning vid trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bränsleförbrukning vid trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Rätt kul att läsa om sena 90 talare som är färdiga för renovering... Vet att detta inte är spec ovanligt bland 4t oavsett märke....Har även upplevt detta mysiga fenomen själv.. Billigt? knappast!! Än mindre spec roligt !!

Har nog aldrig hörttalas om att en 2t har behövts renoveras efter 10 års normal användande..

//Abelsson
    http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
      Lennart vilket är minsta varvtal som Suzuki rekomonderar???
      Det enda jag hittat om tomgången är att den är för programerad till 850rpm. Men dom ska ha fult olje tryck redan på tomgång och 18amp laddning.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Slarvar man med skötsel och oljebyten slits nog det mesta ner ganska fort, moderna bilmotorer håller enormt länge båtmotorer borde göra det samma dock kanske inte lika länge då de alltid går i uppförsbacke har en Yamaha F50 själv går hur fint som helst skulle förvåna om kammen vore speciellt sliten på den
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag utför följande efter 100t. Oljefilter 133kr , tändstift 3st 135kr , bränslefilter 125kr , 2L helsyntetisk olja 5w/50 (Texaco Havoline) 160kr för 2Liter.Preem tar 160kr per liter.Jag köper den för 80kr litern på en marina.
          Totalt 553kr.Lämnar man in motorn så får man väl lägga på 500-1000kr.Jag gör dock denna service själv.Att byta bränslefilter och tändstift efter 100t kanske är lite överdrivet.Jag glömde att jag byter växelhusoljan efter 100t. Kostnad ca 70kr för ½L.Total service kostnad för mig efter 100t runt 600kr om man gör jobbet själv.
          Mmm, men nackdelen är att garantierna slutar gälla om jag inte lämnar in den till en auktoriserad Suzukimeck. Så jag betalar nog hellre de 2000-2500 kr som det kostar

/D

Kommentera

.Jag glömde att jag byter växelhusoljan efter 100t. Kostnad ca 70kr för ½L.Total service kostnad för mig efter 100t runt 600kr om man gör jobbet själv.
            Vart får du i så billig olja sist jag köpte kostade den 79kr/234ml. För mig så funkar det inte med garantierna då jag har 8mil till närmaste Suka mekare och motorn är från Finland.

Kommentera

Jag köper Quicksilvers växelhusolja som ligger i 1liters flaska.Förra året gav jag 127kr för 1L , nu kostar 1L hos min marina 165kr.Här kan vi snacka prishöjning.Körde med Biltemas växelhusolja förut men har bytt.Är lite seriösare för blivande köpare att visa upp kvitton på Quicksilvers olja.
              Finns naturligtvis pump att köpa till flaskan.
              Jo den brukar jag också köra på men nu var 1liters flaskorna slut och små tuberna kostade 79kr/st och det går 3st

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
                Det enda jag hittat om tomgången är att den är för programerad till 850rpm. Men dom ska ha fult olje tryck redan på tomgång och 18amp laddning.
                Är det bara Yamaha och Mercury som litar så pass på sina motorer att dom har trollkontroll?

Det är ju en helt underbar funktion att kunna ställa tomgångsfarten inom tomgångsregistret, min är ställbar i 10rpm steg från 650-2000rpm.

Men en undran, är det inga flera som har den funktionen?
                Team Fanny Farm

Kommentera

Ursprungligen postat av teebees Visa inlägg
                  Har i dag en gammal 25hk johnson 2-takt. den drar cirka 1,5liter/timmen vid trolling ca 2knop. funderar att byta till 4-takt. tittat mycket på honda 30-40hk. vad drar en sådan vid trolling. även andra märken är intressanta om ni har bra erfarenhet av dem.
                  Hej TeeBees; Jag har en 15 hkr 4-takts Yamamotor som trollingmotor till min Buster Magnum. Den drar cirka 0,6- 0,7 liter/timme vid 1,3 - 1,7 knops göstrollingfart och cirka 1,1 - 1,2 liter/timme vid 2,2 - 2,9 knops lax- och öringtrollingfart. Vid göstrolling har jag max. 4 spön på djupriggarna och 6-8 spön som sidospön eller sidelinerspön och då drar motorn som nämnts i snitt 0,6 l/h. Vid laxtrolling i Östersjön har jag oftast 12 planerboardsspön och 4 spön på djupriggarna och då drar motorn 1,1 l/h.

Å andra sidan när jag trollar gös med en gammal, långkölad Askeladden och en modern Endura 50 elektrisk trollingmotor drar den inte en enda droppe bensin! Och båten glider genom vattnet tyst som en simmande and eller en kanadensare utan paddelplask!
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Kommentera

"Å andra sidan när jag trollar gös med en gammal, långkölad Askeladden och en modern Endura 50 elektrisk trollingmotor drar den inte en enda droppe bensin! Och båten glider genom vattnet tyst som en simmande and eller en kanadensare utan paddelplask!
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand"

Ovanför vattnet ja...mycket trevligt..inte minst för miljön..men enligt undersökningar låter en elmotor under vattnet, för fisken, mer än en bensinare..Elmotorn väsnas mest..Minns inte om det var i Fj eller Fiskefeber jag läst om undersökningen/mätningen..

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
                      "Å andra sidan när jag trollar gös med en gammal, långkölad Askeladden och en modern Endura 50 elektrisk trollingmotor drar den inte en enda droppe bensin! Och båten glider genom vattnet tyst som en simmande and eller en kanadensare utan paddelplask!
                      Go for the Big Ones!
                      Old Firehand"

Ovanför vattnet ja...mycket trevligt..inte minst för miljön..men enligt undersökningar låter en elmotor under vattnet, för fisken, mer än en bensinare..Elmotorn väsnas mest..Minns inte om det var i Fj eller Fiskefeber jag läst om undersökningen/mätningen..
                      Hej Hemi; Nu är det drygt 40 år sedan jag studerade detta, men jag vill påstå att oavsett vilken tidning det var du läste i så verkar skribenten som skrev detta bara gissa eller vara ganska dåligt påläst. En bullrande bensinmotor hörs lika mycket längre i vatten som den hörs i luft jämfört med en elektrisk utombordsmotor. Ljudet (ljudtrycket) utbreder sig både i vatten och luft i form av regelbundna sinuskurvor. I vatten komprimeras sinuskurvornas höjd till 1/60-del av vad de är i luft. Resultatet blir att ljudet hörs 60 gånger längre i vatten. Hörs en bensinmotor 2 kilometer i luft då hörs den 120 kilometer i vatten. Motsvarande siffror gäller även en elektrisk fiskemotor.

När vi kommer fram till praktiskt fiske som trolling eller rent positionsfiske med fluga, haspel eller spinn och en motor som är igång då har jag massor av års erfarenhet och ett oräkneligt antal fisketillfällen att hänvisa till där jag kan påvisa att en bullrig bensinmotor stör och skrämmer fisken många gånger mer än en elektrisk fiskemotor (elutombordare).
                      Go for the Big Ones!
                      Old Firehand
                      Senast ändrad av Old Firehand; 2007-07-31, 16:30.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      809 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman