bränsleförbrukning vid trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bränsleförbrukning vid trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• bränsleförbrukning vid trolling

Har i dag en gammal 25hk johnson 2-takt. den drar cirka 1,5liter/timmen vid trolling ca 2knop. funderar att byta till 4-takt. tittat mycket på honda 30-40hk. vad drar en sådan vid trolling. även andra märken är intressanta om ni har bra erfarenhet av dem.

Kanske inte topic, men en sidmonterad 4hkr Yamaha 4 takt drar runt 0,4 per timme.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
      Jag har en Honda 50HK den drar ca 1.5--2L i timmen.Jag kör med drivankare och rätt så höga varvtal därav förbrukningen.Skulle tippa att en 30HK drar runt 1-1,5L i timmen.Jag ska köpa en Honda 6HK i vinter då jag har räknat ut att jag skulle spara runt 150L soppa om året.Tror en 6HK Hondra drar runt 0.5-0,8 L i timmen.Prata med en kille som hade en Suzuki 50HK som påstod att den vid trolling drog 0.8-1L i timmen vid trolling.Låter otroligt lågt tycker jag.Å andra sidan kan man väl vrida ner tomgången till 600v på en Suzuki 50HK fyrtakt.Nån som kan bekräfta Suzukis låga förbrukning vid trolling?
      Vad Du gör men ställ inte ner tomgången så lågt för då blir det ofta problem med smörjningen av den översta cylindern då oljepumpen inte får tillräckligt tryck för att få upp oljan dit pga det låga varvtalet, vet flera maskiner som har rasat pga detta, vill minnas att Honda tom har en regel som säger att garantin förverkas om man kört trolling med dem och har pillat med tomgången

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
        Jag har en Honda 50HK den drar ca 1.5--2L i timmen.Jag kör med drivankare och rätt så höga varvtal därav förbrukningen.Skulle tippa att en 30HK drar runt 1-1,5L i timmen.Jag ska köpa en Honda 6HK i vinter då jag har räknat ut att jag skulle spara runt 150L soppa om året.Tror en 6HK Hondra drar runt 0.5-0,8 L i timmen.Prata med en kille som hade en Suzuki 50HK som påstod att den vid trolling drog 0.8-1L i timmen vid trolling.Låter otroligt lågt tycker jag.Å andra sidan kan man väl vrida ner tomgången till 600v på en Suzuki 50HK fyrtakt.Nån som kan bekräfta Suzukis låga förbrukning vid trolling?
        Jag har ny köpt en Suzuki DF50 -07a och sist vi var och trollade så gick den på 1200varv i 8h och ca 4,5 mil på 5500varv ca 45min och då hadden den tagit 12 liter. Min lilla johnsson 4hk 4-takt drog 0,8-1 liter i timmen i trolling fart.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Kör med en Mercury Optimax 75hk och den ligger på 0,6 till 0,8 liter i timmen beroende på drivankare och fart.
          Team Fanny Farm

Kommentera

Jag har kört med en honda 50hk 02:a sen den va ny till trolling.
            Riktigt vad den drar har jag ingen koll på, men då jag är motor intresserad och funderade på hur mycket alla dessa timmar av trolling sliter på motorn så plockade jag av toppen för att granska kamaxeln och vippor. Gissa om jag blev snopen. Kamaxeln är mycke sliten i anlägningsytorna vilket medför att härdningen som är på dessa från början är borta. Ventilspelet måste man va riktigt noga med på motorer som gått mycket annars kan det hända ännu tråkigare saker. Så jag kör numera med en liten 8hk fyrtakt och använder den stora till transporter. 50hkn var ja så fräck att jag sålde på blocket och köpte en likadan 50hk 03:a.. Grisigt kanske men men........
            Då jag grejat mycke med slitna motorcyklar blev jag dock imponerad över hur bra den slitna 50hkn ändå gick fast den va så sliten som den va. Det främst a det märktes på va att man fick höja tomgången och köra med lite större drivankare. Den ville tjuvstanna på tomgång annars. Detta va dock inget jag reagerat på utan trodde att det va normalt.

Kommentera

Den nya motorn har en topphastiget på 1,5 knop mer så där märktes det också när jag fick på den nya motorn. vad jag vet så skiljer det inget mellan en 02:a och en 03:a Honda

Kommentera

Köper man en nyare motor kan man be en verkstad att plocka fram uppgifter om hur mycket den gått på olika varvtal. Har motorn gått flera tusen timmar ska man nog titta efter en annan. Jag har skött all service på min motor själv enligt rekomendationer. Slarvat lite med olje byte dock, dock har jag bytt minst 2ggr per år och jag kör kanske 300-500h/år

Kommentera

Bryr mig själv inte så mycket om ifall motorn drar lite mer eller mindre, det stora problemet är väl just servicen. Kommer att bli ett par tusenlappar var 100:e timme. Samt omaket att båten skall köras dit och sedan hämtas...

Nackdelen med 4-taktare.

/D

Kommentera

Jag ligger som dig i varvtal Jonas. Dock slarvade jag med oljebytet och det gick nog ibland 300h innan byte. helsyntetisk olja är ju ett måste om man är rädd om motorer. Ventilspelet är också viktigt det ställde jag 1gg per år.
                    Att byta bränslefilter och tändstift efter 100t känns som överkurs, men det skadar ju inte. Oljan i växelhuset är ju också viktig att byta iaf 1gg/år.
                    Kanske fick jag ett dåligt ex på min Honda.........
                    Kompisen har en yamaha 50hk(ca 97) 4-takt som gått grymt mycket, han har bara bytt olja och kört med den i alla år men nu går den inge vidare längre.
                    Den hadde jag gärna tittat inuti men jag rekomenderade honnom att sälja den och köpa nytt. Kan blir dyrt att riva i 4-takts motorer som levt ett långt och tufft liv.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    809 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman