Hej! Undrar hur ni har löst förvaring av loden när vi är i väg och fiskar. Jag har inte hittat något bra sätt. Har funderat på att köpa så kallade "retrievers" för att enkelt kunna dra in loden, men förvaringsproblemet kvartstår vid transportsträckor. Tar tacksamt emot förslag! Gärna bilder/ritningar! Tack på förhand! Skitfiske på Er! Mvh Thomas
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hållare för loden
Collapse
X
-
Taggar: Ingen
-
-
Ursprungligen postat av team char Visa inläggScotty kar en krok som fästes på bomen som man hänger upp lodet på vid transport/Magic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av SirToby Visa inläggHej! Undrar hur ni har löst förvaring av loden när vi är i väg och fiskar. Jag har inte hittat något bra sätt. Har funderat på att köpa så kallade "retrievers" för att enkelt kunna dra in loden, men förvaringsproblemet kvartstår vid transportsträckor. Tar tacksamt emot förslag! Gärna bilder/ritningar! Tack på förhand! Skitfiske på Er! Mvh Thomas
Jag har sett två typer av förvaring som funkar, det ena är en "skål" med spännband runt/över där du lägger blyloden och spänner fast dem. Det andra är en specialdesignad låda/korg i rostfri plåt (typ papperskorg i SAAB V4...) som sitter nära reling/rigg där loden stoppas ned. Inga bilder, sorry.
Jag har en karbinhake längst ned (under ryckdämparen) och kopplar alltid loss loden vid transport eftersom de har en tendens att vara olydiga annars.
Generellt tips är att ta en sväng till en trollingtävling och titta på båtarna - i ditt fall Laxcup Nynäs om några veckor. Det finns ofta många smarta lösningar att kika på./Magic
Kommentera
-
låda
kanske en smal låda på insidan av relingen
i lämpligt material är den bara djup och inte för stor
i förhållande till loden borde det funka
Ursprungligen postat av magic Visa inläggLite mer konstruktivt svar från mig:
Jag har sett två typer av förvaring som funkar, det ena är en "skål" med spännband runt/över där du lägger blyloden och spänner fast dem. Det andra är en specialdesignad låda/korg i rostfri plåt (typ papperskorg i SAAB V4...) som sitter nära reling/rigg där loden stoppas ned. Inga bilder, sorry.
Jag har en karbinhake längst ned (under ryckdämparen) och kopplar alltid loss loden vid transport eftersom de har en tendens att vara olydiga annars.
Generellt tips är att ta en sväng till en trollingtävling och titta på båtarna - i ditt fall Laxcup Nynäs om några veckor. Det finns ofta många smarta lösningar att kika på.Spöböj !!
Kommentera
-
Jag har en skräddarsydd ganska djup låda i rostfritt med sönderskuret liggunderlag i botten som jag lägger lodet i.
Tycker det fungerar skitbra förutom att jag glömde beställa dräneringshål hos plåtslagaren och givetvis har jag glömt det varje gång jag pysslat med båten.
//Cole
Kommentera
-
Hej! Tack för tipsen - ska nog bege mig ner till Nynäs och se om jag kan få några tips!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Jag letar efter lite sånna här westins jätte 17cm i shallow modellen och vanliga, har du några som ligger...1 Foto
-
Kanal: Trolling - Utrustning
2024-08-04, 19:02 -
-
Svar till Oskwig Pike spöhållareav xNekkTack för tipsen!
Gjorde likt Kona och beställde ett gäng längre bultar (8 cm) i stl. M6...2 Foton-
2024-07-17, 13:00 -
-
Svar till Oskwig Pike spöhållareav KonaFörstår. Annars nyper du fast dem med längre bultar än original enl. bild. Strunta helt i bultar ne...1 Foto
-
2024-07-12, 15:38 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
|
19 svar
815 visningar
0 gillar