Ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
    Jag skulle inte lägga pengar på en färgskärm ifall jag bara skulle ha ett ekolod.
    Tyckte den monokroma? skärmen var tydligare vid soligt väder vilket det är relativt ofta när man är ute.
    Hej Ola; Den svartvita TV:n, på den tiden den fortfarande fanns, var också lättare att se i direkt solljus än en färg -TV. Där slutade också fördelarna!
    One day spent fishing adds another day to your life!
    Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
      Jag skulle inte lägga pengar på en färgskärm ifall jag bara skulle ha ett ekolod.
      Tyckte den monokroma? skärmen var tydligare vid soligt väder vilket det är relativt ofta när man är ute.
      Visst kan du ha rätt i det i solljus direkt på men jämför du i halvdager och sämre väder vinner färgskärmen helt klart tycker jag.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        Visst kan du ha rätt i det i solljus direkt på men jämför du i halvdager och sämre väder vinner färgskärmen helt klart tycker jag.
        Hej igen TamTam; Jag delar helt din uppfattning! Färgdisplayen är ofta klarare, tydligare och ger betydligt mer information under alla förhållanden jämfört med den föråldrade, svartvita bildskärmen. Enbart i direkt solljus är färgdisplayen lite svårare att avläsa. Ofta medföljer ett löstagbart solskydd vid ekolodsköpet om man nu vill använda ett sådant.
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
          Eagel loden har sämre skärmar och lite lägre utefekt
          Tjena Char!

Undrar lite vad du menar med sämre skärmar på Eagel loden?
          Dålig kvalite, dålig upplösning mm.
          Anledningen att jag frågar är att jag har tänkt att köpa ett nytt färglod till somaren.
          Har kikat på ett Eagel 640C, tycket att det verkar vättigt.
          Har även kollat på raymarins DS500X men tycker att det är lite dålig upplösning på skämen.
          Lowrence lod är lite lockande med..

Ska kanske tillägga att jag fiskar mest i grundare sjöar (50m), dom djupaste är ju Vänern och Vättern.
          Ja, du vet vilken jungel det är att hitta lod..

(Sorry om jag snor tråden lite)
          [FONT="System"]Team Full Scale[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av MrMerkel Visa inlägg
            Hej på er jag är som ni ser ny på det här forumet och skulle nu vilja ha hjälp av er. Jag är ute efter ett ekolod till min båt hr430 med elmotor , mina krav är en bra skärm med enkelt handhavande och dom nödvändiga funktionerna djup , hastighet fisk mm ja ni vet nog bättre än mig .

Dom jag tittat på är cuda 242 och lowrance x52 men ni kan säkert tippsa mig om det bästa.

Tacksam för svar.
            Vill du kunna se farten i ekolodet så kan du glömma Cuda 242. Annars så är det ett bra lod till billig peng, om du är ute efter något enkelt. Köpte själv ett sånt i somras.

Lowrance x52 DF har däremot fartgivare såg jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lärlingen Visa inlägg
              Tjena Char!

Undrar lite vad du menar med sämre skärmar på Eagel loden?
              Dålig kvalite, dålig upplösning mm.
              Anledningen att jag frågar är att jag har tänkt att köpa ett nytt färglod till somaren.
              Har kikat på ett Eagel 640C, tycket att det verkar vättigt.
              Har även kollat på raymarins DS500X men tycker att det är lite dålig upplösning på skämen.
              Lowrence lod är lite lockande med..

Ska kanske tillägga att jag fiskar mest i grundare sjöar (50m), dom djupaste är ju Vänern och Vättern.
              Ja, du vet vilken jungel det är att hitta lod..

(Sorry om jag snor tråden lite)
              Vad jag kan se för skillnad mellan Eagel och Lowrance så har Eagle smalare skärm än X510/515 men 620X480 mot X510/515 480X480 Eagle loden har även lägre uteffekt 1500W mot 2400/4000W Eagel loden har inte NMEA2000 eller NMEA0183

Har själv ett nytt X510c som jag bara har provat under en tur och tycker det funkar mycket bra skärmen syns bra även i solljus

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
                Vad jag kan se för skillnad mellan Eagel och Lowrance så har Eagle smalare skärm än X510/515 men 620X480 mot X510/515 480X480 Eagle loden har även lägre uteffekt 1500W mot 2400/4000W Eagel loden har inte NMEA2000 eller NMEA0183

Har själv ett nytt X510c som jag bara har provat under en tur och tycker det funkar mycket bra skärmen syns bra även i solljus
                Okej, har du nått bra tips på ett bra ekolod.(svaret lär ju bli X510C antar jag )
                Kommer bara använda det som ett ekolod dvs inte koppla ihop det med nått annat så NMEA2000 behöver jag inte.
                Kommer bara andvända det i insjöar, vad behövs för trolling?
                Behöver man ha mer än 1500W?

Det ska vara bra upplösning.
                "Colorline"
                Redusera störningar/ytklutter.
                Pris intervall 6000-8000kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Lärlingen Visa inlägg
                  Okej, har du nått bra tips på ett bra ekolod.(svaret lär ju bli X510C antar jag )
                  Kommer bara använda det som ett ekolod dvs inte koppla ihop det med nått annat så NMEA2000 behöver jag inte.
                  Kommer bara andvända det i insjöar, vad behövs för trolling?
                  Behöver man ha mer än 1500W?

Det ska vara bra upplösning.
                  "Colorline"
                  Redusera störningar/ytklutter.
                  Pris intervall 6000-8000kr
                  Hej Lärlingen.

Allt som är sagt av alla här ovan är mycket viktigt. Kan bara skjuta in följande kommentar:
                  Du skall använda lodet till trolling. Då är det mest intressant att kunna upptäcka stim av betesfisken med lodet. i tillägg så vill du också kunna se loden och till vilka djup dom är nedsänkta. Det här betyder att du behöver en BRED-strålande givare, gärna en med över 35° strålvinkel. Nu har ju 50kHz givarna (i kombi) oftast en strålvinkel på 30-37° men det finns andra som har bredare vinkel. Vet att en Lowrancemodell skryter med 60° strålevinkel och det låter optimalt för dig. Du har tre varianter: X510C som är ett rent lod och sen finns LMS520C eller LMS522 i GPS. Bägge sistnämnda har GPS-kartplotter, den sista med inbyggd GPS antenn.

Uteffek, kan bara bekrefta det som Old Firehand menade om uteffekter. Större uteffekt ger bättre detaljkärpa och småfisk-separation. Har du dessutom en bred-strålande givare är det ännu viktigare att du har hög uteffekt annars kanske du missar att det går ett betesfiskstim 20-30m om babord eller styrbord halsar då du söker efter den.

En standardgivare (Lowrance) är vanligtvis konstruerad för effekter från 300W (192-200kHz) och upp till 500W (50 kHz)
                  Det betyder för att du skall kunna utnyttja givaren fullt ut krävs ett lod som är kapabel til att lämna motsvarande uteffekt till givaren, d.v.s. 300-500W rms (3000-4000W "peak to peak"). Först då kan du utnyttja givaren till fullo. Och då snackar vi inte om föremål i center av givarstrålen, nej, men det som finns ut i periferien, den maximala räckvidden av givarens "utbredningsområde" (alltså inte djupområde)

När det gäller "djupgående" så klarar många lod/givare att detektera stora bottendjup, men att detektera småfisk, bytesfisk eller andra former som är placerat i eller lite utanför eko-strålens periferi, ja där i ligger största skillnaden mellan bra och dåliga lod. Desutom får man inte glömma termokliner, algblomning (inget problem i Vättern) och liknande fenomen som stör och bromsar en svag givarsignal/eko och det ökar också kravet till uteffekt.

mvh
                  Senast ändrad av Flodström; 2008-01-31, 11:43.
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Ett litet inlägg (fråga) i en mycket bra/intressant tråd.

Har sucktat lite efter att Lowrance LMS-527c , MEN behöver JAG ett sådant egentligen???

Har själv enbart några månaders erfarenhet av ekolod och skaffade nyligen ett ekolod för att använda i insjöar...
                    Fråga jag ställer nu efter ha läst tråden är, duger det för att kunna särskilja fisk i insjöar (utan saltskiktningar, större djup än kanske 50m osv)? Är 800W peak-to-peak för lite?

Data för detta är:
                    Display:
                    * 4" (10.2 cm) diagonal screen
                    * Film SuperTwist LCD
                    * 240Vx160H resolution
                    * Backlit screen
                    * 16-level grayscale

Sonar:
                    * Depth capability to 600 ft* (183 m) with 800 watts of peak-to-peak power.
                    * High-performance, low-profile 200 kHz Skimmer $reg; transducer with built-in temp delivers a wider, more effective fish detection area of up to 60ø with high sensitivity settings -
                    * Operates at boat speeds up to 70 mph (61 kts)
                    * HyperScroll™ feature locates and displays fish targets at higher boat speeds
                    * Advanced Signal Processing (ASP™) automatically adjusts your settings for the best sonar picture
                    * Patented GRAYLINE® separates fish from nearby structure and bottom
                    * Surface water temperature readings come from a built-in temp sensor in the transducer
                    * Zoom with zoom bottom tracking and easy zoom-in/out control.

Om jag vill söka i USA-butiker. Vilká rekommenderas?

.
                    .
                    Senast ändrad av Karvid; 2008-02-02, 21:27.
                    Det man inte minns har aldrig hänt !

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                      Hej Lärlingen.

Allt som är sagt av alla här ovan är mycket viktigt. Kan bara skjuta in följande kommentar:
                      Du skall använda lodet till trolling. Då är det mest intressant att kunna upptäcka stim av betesfisken med lodet. i tillägg så vill du också kunna se loden och till vilka djup dom är nedsänkta. Det här betyder att du behöver en BRED-strålande givare, gärna en med över 35° strålvinkel. Nu har ju 50kHz givarna (i kombi) oftast en strålvinkel på 30-37° men det finns andra som har bredare vinkel. Vet att en Lowrancemodell skryter med 60° strålevinkel och det låter optimalt för dig. Du har tre varianter: X510C som är ett rent lod och sen finns LMS520C eller LMS522 i GPS. Bägge sistnämnda har GPS-kartplotter, den sista med inbyggd GPS antenn.

Uteffek, kan bara bekrefta det som Old Firehand menade om uteffekter. Större uteffekt ger bättre detaljkärpa och småfisk-separation. Har du dessutom en bred-strålande givare är det ännu viktigare att du har hög uteffekt annars kanske du missar att det går ett betesfiskstim 20-30m om babord eller styrbord halsar då du söker efter den.

En standardgivare (Lowrance) är vanligtvis konstruerad för effekter från 300W (192-200kHz) och upp till 500W (50 kHz)
                      Det betyder för att du skall kunna utnyttja givaren fullt ut krävs ett lod som är kapabel til att lämna motsvarande uteffekt till givaren, d.v.s. 300-500W rms (3000-4000W "peak to peak"). Först då kan du utnyttja givaren till fullo. Och då snackar vi inte om föremål i center av givarstrålen, nej, men det som finns ut i periferien, den maximala räckvidden av givarens "utbredningsområde" (alltså inte djupområde)

När det gäller "djupgående" så klarar många lod/givare att detektera stora bottendjup, men att detektera småfisk, bytesfisk eller andra former som är placerat i eller lite utanför eko-strålens periferi, ja där i ligger största skillnaden mellan bra och dåliga lod. Desutom får man inte glömma termokliner, algblomning (inget problem i Vättern) och liknande fenomen som stör och bromsar en svag givarsignal/eko och det ökar också kravet till uteffekt.

mvh
                      Tackar för infon, nu är det bara att bestämma sig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      808 visningar