Nu när ni bestämt att jag ska köpa ett lowrance ekolod ska jag ta x52 eller rekommenderar ni någon annan modell ?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ekolod
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej TAMTAM; Jag håller med dig till 100 % ! Med ett Lowrance eller Eagle ekolod på 192 kHz (200 kHz) med tillräckligt hög uteffekt klarar man att mäta djup ner till 450 meter. Det gjorde Janne Lundstedt, BÅT FÖR ALLA i mitten av 1970-talet när han testade ett Lowrance LFG-460DM ljusindikerande ekolod, s.k. blinkekolod i redaktionsbåten utanför Norges kust och 462 meters djup uppmätte Darrell Lowrance i Lake Tahoe, USA också med LFG-460 år 1976. Att visa enskilda fiskar med ett 192 kHz ekolod går utmärkt i grunda vatten men är betydligt svårare på stora djup.
Ett 50 kHz ekolod med samma uteffekt som ett 192 kHz ekolod tränger normalt 3-4 gånger djupare i vattnet jämfört med det högfrekventa ekolodet.
50 kHz ekolodet tränger djupt men visar få detaljer. En småkuperad sjöbotten enligt ett 192 kHz ekolod ser ut som ett helt slätt salsgolv med ett 50 kHz ekolod. Detaljer som små och stora fiskar kan lättare urskiljas (separeras) av ett ekolod med hög frekvens. 50 kHz ekolodet visar oftast enskilda fiskar som små klumpar eller moln där 192 kHz ekolodet visar fiskar som små och stora bågar både fritt i vattnet och tätt utefter botten.
One day spent fishing adds another day to your life!
Old FirehandI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av MrMerkel Visa inläggNu när ni bestämt att jag ska köpa ett lowrance ekolod ska jag ta x52 eller rekommenderar ni någon annan modell ?
En kamrat har ett X-52 skärmen är inte speciellt imponerande direkt enligt min åsikt men det duger säkert bra om du är priskänslig troligen ger det precis lika mycket (eller litet) information som 10 gånger så dyra lod i grunda vatten.
Lycka till med köpetI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Jag vill ha en bra skärm som är tydlig i alla ljus , den kommer inte användas på djupare vatten än 20m i sjön där båten ligger som oftast men bör vara bra ut till 50m djup men det räcker nog mer än väl.
Jag kommer att ta med lodet varje gång från båten så det bör vara lätt att ta bort eftersom båten ligger på en plats nästan jämt.
Som ni förstår så är jag inte i stort behov av ekolod men jag vill ha ett ändå , och jag lägger hellre ut lite extra för bra kvalite än att jag får ett som inte är nån hit.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av MrMerkel Visa inläggJag vill ha en bra skärm som är tydlig i alla ljus , den kommer inte användas på djupare vatten än 20m i sjön där båten ligger som oftast men bör vara bra ut till 50m djup men det räcker nog mer än väl.
Jag kommer att ta med lodet varje gång från båten så det bör vara lätt att ta bort eftersom båten ligger på en plats nästan jämt.
Som ni förstår så är jag inte i stort behov av ekolod men jag vill ha ett ändå , och jag lägger hellre ut lite extra för bra kvalite än att jag får ett som inte är nån hit.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggVore jag som du skulle jag köpa ett litet färglod av en bra tillverkare deras skärmar (färg) är nog det bästa du kan få med bästa synbarheten under alla förhållanden överdrivna uteffekter är bortkastade pengar på de djup du beskriver, det är iaf min erfarenhet
Hej TAMTAM; När man köper ett ekolod är min rekommendation att köpa det bästa man kan få för sina pengar. Köper man ett billigt ekolod som saknar både önskade, nödvändiga finesser och tillräcklig prestanda då har man minst tio år på sig att ångra att snålheten bedrog visheten. Jag har kvar mina allra äldsta ekolod från 1960-talet som exempelvis min Lowrance Little Green Box LFP-300DM. Det ekolodet är värt sin vikt i guld! Det fungerar perfekt än idag, men kommer numera mest fram vid fiske från isen eller från lånade småbåtar där ett portabelt ekolod är ett måste. Idag använder jag mest mitt Lowrance X-16 från 2002. Det är ett färgekolod med GPS, flera utbytbara Navionics sjökort och plotter. X-16 är superstarkt, har 3.000 Watts uteffekt, dubbla frekvenser, temp- och logggivare och är lättavläst i alla förhållanden utom i direkt solljus. Då måste man skugga skärmen med kepsen för att se lika bra som reklamen gör gällande.
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand
Ps. Ett ekolod med högre uteffekt tränger inte bara djupare och visar fisk bättre i djupa vatten. Det visar också allt mycket bättre och tydligare i grunt vatten plus att det har lättare att eliminera alla oönskade störningar. Ds.Senast ändrad av Old Firehand; 2007-04-22, 17:47.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av MrMerkel Visa inläggJag vill ha en bra skärm som är tydlig i alla ljus , den kommer inte användas på djupare vatten än 20m i sjön där båten ligger som oftast men bör vara bra ut till 50m djup men det räcker nog mer än väl.
Som ni förstår så är jag inte i stort behov av ekolod men jag vill ha ett ändå , och jag lägger hellre ut lite extra för bra kvalite än att jag får ett som inte är nån hit.
Vill Du löpa linan ut och få ett komplett hjälpmedel vid Ditt fiske så välj en kombi produkt tex LMS 520C med både ekolod och GPS plotter, kostar lite mera men Du sa att du föredrog att betala mera för bra kvalitet och det får Du här, dessutom kan Du markera in alla bra fiskeställen för att återvända samt markera ut ev farligheter som inte finns med på kortet som hjälp i framtiden.
My 2 cent
Kommentera
-
Som piggen skriver GPS i tillägg är aldrig fel oslagbart om du vill hålla reda på grynnor och andra intressanta ställen även i mindre sjöar.
Du har nog minst lika stor nytta av en sådan funktion
Har själv ett Eagle Fishmark 500C kan starkt rekommenderas som enbart ekolod möjligen något på den dyra sidan här kanskeSenast ändrad av TAMTAM; 2007-04-22, 18:24.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggMed den användningen och dem kraven så skulle iaf jag välja Lowrance X-67C visserligen bara 800w men på dem djupen så räcker det och det har färgskärm som är en enorm fördel men i direkt solljus kan det bli knepigt iaf som Old Firehand skrev, en extra fördel för Dig är ju snabbfästet då Du plockar bort det varje gång.
Vill Du löpa linan ut och få ett komplett hjälpmedel vid Ditt fiske så välj en kombi produkt tex LMS 520C med både ekolod och GPS plotter, kostar lite mera men Du sa att du föredrog att betala mera för bra kvalitet och det får Du här, dessutom kan Du markera in alla bra fiskeställen för att återvända samt markera ut ev farligheter som inte finns med på kortet som hjälp i framtiden.
My 2 cent
Someday we have to go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
Foton
Collapse
-
Jag letar efter lite sånna här westins jätte 17cm i shallow modellen och vanliga, har du några som ligger...1 Foto
-
Kanal: Trolling - Utrustning
2024-08-04, 19:02 -
-
Svar till Oskwig Pike spöhållareav xNekkTack för tipsen!
Gjorde likt Kona och beställde ett gäng längre bultar (8 cm) i stl. M6...2 Foton-
2024-07-17, 13:00 -
-
Svar till Oskwig Pike spöhållareav KonaFörstår. Annars nyper du fast dem med längre bultar än original enl. bild. Strunta helt i bultar ne...1 Foto
-
2024-07-12, 15:38 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
|
19 svar
808 visningar
0 gillar