Ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod

Hej på er jag är som ni ser ny på det här forumet och skulle nu vilja ha hjälp av er. Jag är ute efter ett ekolod till min båt hr430 med elmotor , mina krav är en bra skärm med enkelt handhavande och dom nödvändiga funktionerna djup , hastighet fisk mm ja ni vet nog bättre än mig .

Dom jag tittat på är cuda 242 och lowrance x52 men ni kan säkert tippsa mig om det bästa.

Tacksam för svar.

Ursprungligen postat av MrMerkel Visa inlägg
    Hej på er jag är som ni ser ny på det här forumet och skulle nu vilja ha hjälp av er. Jag är ute efter ett ekolod till min båt hr430 med elmotor , mina krav är en bra skärm med enkelt handhavande och dom nödvändiga funktionerna djup , hastighet fisk mm ja ni vet nog bättre än mig .

Dom jag tittat på är cuda 242 och lowrance x52 men ni kan säkert tippsa mig om det bästa.

Tacksam för svar.
    Välkommen till FS

Skulle utan tvekan välja X-52 av dem två eller någon annan Lowrance modell då deras lod är grymma vad gäller kvalitet och funktion (har kört Lowrance lod sedan 1978) vad gäller Fish ID funktionen så glöm den det är bara en ploj grej för folk som inte kan hantera ett lod, stäng av den och kör mannuellt och lär Dig tyda infoormationen på skärmen så får Du ut mycket mera av Ditt lod.

Kommentera

det där med fisksymboler är kasst. du kommer stänga av den funktionen om ett tag iallafall. lättare att se enskilda och stora fiskar även stim med fisksymbolen avstängd.. jag har skälv ett lowrance df107c och det är jag nöjd med men hade jag köpt ett lod för insjöfiske så hade ett svartvitt lowrance lod blivit valet.. köp x52 istället för cuda..

Kommentera

Ursprungligen postat av MrMerkel Visa inlägg

Tacksam för svar.

Lätt Lowrancelodet eftersom det har nästa den dubbla uteffekten. Men det är klart, är det enbart grundfiske och det mest är för att se bottenstrukur och djup är ju billigast möjliga rätt val kanske.
        sigpic

Kommentera

Eagle är väl lite av en "snik variant" på lowrance.
          Så det finns antagligen nåt Eagle lod med samma prestanda fast billigare.
          Men jag personligen skulle ändå satsat på lowrance lodet!
          Team Fanny Farm

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Fanny Farm Visa inlägg
            Eagle är väl lite av en "snik variant" på lowrance.
            Så det finns antagligen nåt Eagle lod med samma prestanda fast billigare.
            Men jag personligen skulle ändå satsat på lowrance lodet!
            Eagel loden har sämre skärmar och lite lägre utefekt

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
              Eagel loden har sämre skärmar och lite lägre utefekt
              Det har du förvisso rätt i men frågan är om det spelar någon större roll för svenskt insjöfiske och Östersjöns kustvatten, Eagle ger mycket för pengarna om det gäller lod och grundare vatten större tvåfrekvenslod bla bla är utmärkta för norska fjordar o dyl men knappast nödvändiga för normalt svenskt fiske, min åsikt
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                Det har du förvisso rätt i men frågan är om det spelar någon större roll för svenskt insjöfiske och Östersjöns kustvatten, Eagle ger mycket för pengarna om det gäller lod och grundare vatten större tvåfrekvenslod bla bla är utmärkta för norska fjordar o dyl men knappast nödvändiga för normalt svenskt fiske, min åsikt
                Vet inte men där jag oftast fiskar är det som djupast 224m med ett snit djup på 100m

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
                  Vet inte men där jag oftast fiskar är det som djupast 224m med ett snit djup på 100m
                  Då förstår jag ditt intresse för kraft och tvåfrekvens definitivt
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                    Hej TAMTAM; Jag håller med dig till 100 % ! Med ett Lowrance eller Eagle ekolod på 192 kHz (200 kHz) med tillräckligt hög uteffekt klarar man att mäta djup ner till 450 meter. Det gjorde Janne Lundstedt, BÅT FÖR ALLA i mitten av 1970-talet när han testade ett Lowrance LFG-460DM ljusindikerande ekolod, s.k. blinkekolod i redaktionsbåten utanför Norges kust och 462 meters djup uppmätte Darrell Lowrance i Lake Tahoe, USA också med LFG-460 år 1976. Att visa enskilda fiskar med ett 192 kHz ekolod går utmärkt i grunda vatten men är betydligt svårare på stora djup.

Ett 50 kHz ekolod med samma uteffekt som ett 192 kHz ekolod tränger normalt 3-4 gånger djupare i vattnet jämfört med det högfrekventa ekolodet.
                    50 kHz ekolodet tränger djupt men visar få detaljer. En småkuperad sjöbotten enligt ett 192 kHz ekolod ser ut som ett helt slätt salsgolv med ett 50 kHz ekolod. Detaljer som små och stora fiskar kan lättare urskiljas (separeras) av ett ekolod med hög frekvens. 50 kHz ekolodet visar oftast enskilda fiskar som små klumpar eller moln där 192 kHz ekolodet visar fiskar som små och stora bågar både fritt i vattnet och tätt utefter botten.
                    One day spent fishing adds another day to your life!
                    Old Firehand
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2007-04-22, 11:41.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    808 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman