Oskwig Pike spöhållare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oskwig Pike spöhållare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ja jag vet ju inte hur spöfästena ser ut i detalj varken dina eller andras men Shove82s teckning ovan antyder att plastfästena har invändig gängning i hålen annars fattar jag inte hur det skulle kunna fungera,.

    Möjligen om man kör med rostfri träskruv, alltså en konisk skruv men det är knappast en långsiktig lösning, dvs gängpaj lär ske om de frekvent demonteras. Sedan behövs ngt mellan skruv och anläggande yta annars blir det skador på relingen.

    Fast shove82 kanske kan fixa tydliga bilder som visar hur de kan skruvas fast utan ingrepp i relingen?
    Senast ändrad av anteman; 2024-07-13, 13:47.

    Kommentera


    • #12
      På något vis så blir jag glad att fler har samma problem. Jag som kände mig helt bortblåst när jag inte fick ihop det...

      Lösningen för mig ser ni nedan. Köpte längre bultar och låsmuttrar och satte enbart i de "övre". Det klämmer då fast hållaren. Trollat mycket såhär och det sitter som berget - helt utan ingrepp i skrovet

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Kona Visa inlägg
        På något vis så blir jag glad att fler har samma problem. Jag som kände mig helt bortblåst när jag inte fick ihop det...

        Lösningen för mig ser ni nedan. Köpte längre bultar och låsmuttrar och satte enbart i de "övre". Det klämmer då fast hållaren. Trollat mycket såhär och det sitter som berget - helt utan ingrepp i skrovet
        Härligt du fick till det!
        Vad har du för utombordare på båten? Står i valet och kvalet nu när jag ska byta ut min lilla 5 hk som sitter på min oskwig pike.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av shove82 Visa inlägg

          Härligt du fick till det!
          Vad har du för utombordare på båten? Står i valet och kvalet nu när jag ska byta ut min lilla 5 hk som sitter på min oskwig pike.
          En 6hk Yamaha -22. Fyrtakt. Köptes samtidigt som båten. Ska man färdas mycket med båten hade den mått gott med en 10-15 hästar. Vi prioriterade dock lägre vikt och en ny båtvagn så vi enkelt transporterar båten via vägsystemet. Alternativt bär sista biten. Prisskillnaden upp till en 10 hk var så pass stor att den blev omotiverbar.

          Om vi är tre personer i båten som trollingfiskar så räcker tanken ca 4 timmar. Tror tanken är på 1,1 liter. Helt otroligt

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Kona Visa inlägg
            På något vis så blir jag glad att fler har samma problem. Jag som kände mig helt bortblåst när jag inte fick ihop det...

            Lösningen för mig ser ni nedan. Köpte längre bultar och låsmuttrar och satte enbart i de "övre". Det klämmer då fast hållaren. Trollat mycket såhär och det sitter som berget - helt utan ingrepp i skrovet
            Funderade kring en sådan lösning också, just för att slippa ingrepp i skrov / reling. Då vet jag att det funkar, tack så mycket!

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Ja jag vet ju inte hur spöfästena ser ut i detalj varken dina eller andras men Shove82s teckning ovan antyder att plastfästena har envändig gängning i hålen annars fattar jag inte hur det skulle kunna fungera,.

              Möjligen om man kör med rostfri träskruv, alltså en konisk skruv men det är knappast en långsiktig lösning, dvs gängpaj lär ske om de frekvent demonteras. Sedan behövs ngt mellan skruv och anläggande yta annars blir det skador på relingen.

              Fast shove82 kanske kan fixa tydliga bilder som visar hur de kan skruvas fast utan ingrepp i relingen?
              Så här ser mina spöhållare ut, likadana som de "Hurricane"-hållare som ingår till Oskwigen, men av annat märke. Att "nypa" fast dem utan ingrepp känns ju inte aktuellt så som de ser ut original, såvida man inte har något grabbräcke / relingsrör.

              Håller tummarna för att Shove82 kan visa i detalj

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av xNekk Visa inlägg

                Så här ser mina spöhållare ut, likadana som de "Hurricane"-hållare som ingår till Oskwigen, men av annat märke. Att "nypa" fast dem utan ingrepp känns ju inte aktuellt så som de ser ut original, såvida man inte har något grabbräcke / relingsrör.

                Håller tummarna för att Shove82 kan visa i detalj
                Förstår. Annars nyper du fast dem med längre bultar än original enl. bild. Strunta helt i bultar nertill.

                Kommentera


                • #18
                  Ja jag skulle nog ändå pröva Konas finurliga lösning för att få en flyttbar lösning utan hål. Spöhållaren ser ut att vara av liknande design kanske är det ngt liknande som Shove82 gjorde?

                  Relingens kanter ser ut att passa in i spöhållarfästets 'urgröpning' (för rör) och lär nypa greppa en bit runtom kanten ordentligt - pröva Konas lösning!

                  Möjligen skulle jag byta muttrar mot två vred t ex dessa. Då får man en smidigare lösning om man vill demontera, ta med sig spöhållaren hem (om båt står i hamn) eller om man vill flytta spöhållaren längs relingen om man ibland kör fler spön per sida

                  Click image for larger version

Name:	Screenshot_20240713_151303_Chrome.jpg
Views:	128
Size:	232,7 KB
ID:	2643884
                  Senast ändrad av anteman; 2024-07-13, 14:22.

                  Kommentera


                  • #19
                    Tack för tipsen!

                    Gjorde likt Kona och beställde ett gäng längre bultar (8 cm) i stl. M6 och använde tillsammans med de låsmuttrar som följde med till spöhållarna. Ser nu i efterhand att 7 cm bult hade varit tillräckligt, men funktionen är ju densamma och det känns som att det klämmer fast riktigt bra. Så dessa kommer säkerligen hålla sig på plats på kommande trollingturer!

                    Kommentera


                    • #20
                      Hoppas det funkar som för Kona. Om du får tendens till att hårdplasten vill glida lite mot alurelingen så kan du sätta ett par tillklippta bitar av t ex cykelslang emellan plast och reling för bättre grepp, mer friktion.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      784 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av vanfossen, 2024-04-25, 11:52
                      0 svar
                      102 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg vanfossen  
                      Startad av GW, 2020-07-19, 21:28
                      1 svar
                      302 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Marcus182  
                      Startad av Kapten Gunnel, 2024-05-17, 12:30
                      2 svar
                      224 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg caspar5
                      av caspar5
                       
                      Startad av caspar5, 2024-05-21, 10:15
                      0 svar
                      57 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg caspar5
                      av caspar5
                       
                      Arbetar...
                      X