Oskwig Pike spöhållare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oskwig Pike spöhållare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Oskwig Pike spöhållare

    Hej!

    Kan någon hjälpa mig förstå hur mina spöhållare ska monteras? Oskwig Pike är båten, och medföljer gör ett par spöhållare. Vad min hjärna förstår så behöver jag borra och sätta genomgående, men ska de inte gå att montera utan ingrepp? Är ju ingen rörreling att montera på…

    Tack på förhand!

  • #2
    Vad säger företaget du köpt båten av? Är det Upplev?

    Kommentera


    • #3
      Har du rör/grabbräcke så kan du montera utan ingrepp, de flesta andra spöhållare kräver ingrepp/skruv om de inte har tvingfäste. Vill du toppmontera så krävs nog ett annat fäste, vilket blir en fast installation även det. Men bra tips att prata med båtleverantör.

      Synd att Oskwig inte monterade en t-spårsskena längs relingen som t ex Tracker med fler men säkert en kostnadsfråga.

      T-spårsskena kan man naturligtvis köpa själv men och montera fast utan att det stör s a s men det kostar lite mer. I bild har de monterat med vanlig mutter jag hade mycket hellre valt vingmutter eller liknande för snabbare justering/demontering. Finns mkt tillbehör till t-spår, googla

      Click image for larger version  Name:	tracloader-sideport-3312__fillwzywmcw2mdbd.jpg Views:	0 Size:	61,9 KB ID:	2603316
      Senast ändrad av anteman; 2022-07-09, 16:53.

      Kommentera


      • #4
        Den sitter fäst under och utanför så att säga. Öppna upp fästet och tryck på dom utifrån. Hoppas bilden hjälper till.
        Bifogade filer

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av shove82 Visa inlägg
          Den sitter fäst under och utanför så att säga. Öppna upp fästet och tryck på dom utifrån. Hoppas bilden hjälper till.
          Bilden säger för lite för mig, är det där en installation utan ingrepp som TS söker eller ngt annat?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

            Bilden säger för lite för mig, är det där en installation utan ingrepp som TS söker eller ngt annat?
            Du öppnar skruvarna på fästet och trycker på och skruvar dit den så det biter på kanten utanför relingen. Jag är inte en pedagog så jag vet inte hur jag kan säga det utan att visa. Och det är första dagen på semester och ex antal öl är intagna.
            Bifogade filer

            Kommentera


            • #7
              Ok, fattar, ett slags utvändig tvingfäste alltså, hoppas TS har ett fäste av den typen.
              Öl lät ju gott, blir nog en sån strax :-)

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Ok, fattar, ett slags utvändig tvingfäste alltså, hoppas TS har ett fäste av den typen.
                Öl lät ju gott, blir nog en sån strax :-)
                Fästet på dom spöhållarna är just såna, bara skruva bort, sen trycka dit fästet och sen skruva tillbaka. Lite som ett portabelt givarfäste. Men det är inte alltid det skriker ut exakt hur det ska sitta. Hoppas TS hittar vägen så det funkar för dig. Och ta en öl så kanske det tillkommer en extra väg :-)

                Kommentera


                • #9
                  Om man vill sätta en t-spårsskena längs relingen, finns även enkelspårig

                  Kommentera


                  • #10
                    Gör ett försök att återuppliva en gammal tråd.

                    Likt TS har jag samma problem med att förstå hur dessa spöhållare ska kunna gå att fästa utan att skruva igenom relingen? Och ja, jag har läst tråden, tittat på bilderna samt stått ute vid båten och vridit och vänt på spöhållarna i ett försök att förstå hur dessa skulle kunna gå att "tvinga" fast utan att först göra hål i relingen.

                    Kan någon ge tydlighet i detta vore jag oerhört tacksam!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    772 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av vanfossen, 2024-04-25, 11:52
                    0 svar
                    98 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg vanfossen  
                    Startad av GW, 2020-07-19, 21:28
                    1 svar
                    295 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Marcus182  
                    Startad av Kapten Gunnel, 2024-05-17, 12:30
                    2 svar
                    216 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg caspar5
                    av caspar5
                     
                    Startad av caspar5, 2024-05-21, 10:15
                    0 svar
                    55 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg caspar5
                    av caspar5
                     
                    Arbetar...
                    X