Definition av planerboard - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Definition av planerboard

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Definition av planerboard

En liten undran. Omfattar definitionen Planerboard både pulka och sidoparavan eller endast pulka?

/Nilsie
    Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

Ursprungligen postat av npaulsson Visa inlägg
    En liten undran. Omfattar definitionen Planerboard både pulka och sidoparavan eller endast pulka?

/Nilsie
    ordet planerboard innefattar både pulka och "på linan" planer

Kommentera

Anledningen jag frågar är att det står följande lilla fras i reglerna för fiskekort i Sommen:

"... Trollingfiskekortet medger dessutom rätt till trollingfiske med djuprigg alt. spöparavan. Högst sex fiskande beten får samtidigt användas per båt. Ytutterfiske, lodutterfiske och yttrolling med planerboards är inte tillåtet. ..."

I texten ovan nämner man bara spöparavan, vilket normalt omfattar både djup- och sidoparavan, men sammanhanget gör att det kan tolkas som djupparavan. För att komplicera det ytterligare så skiljer man på planerboard och sidoparavan på Regalmarins trollingskola (del 4).

Om man vill begränsa ytutterfiske kan jag förstå att man därmed också vill inkludera pulkor men i och med att (djup?)paravaner är exkluderade dyker givetvis frågan upp om sidoparavaner också är exkluderade. Jag är fortfarande inte säker på tolkningen.

Sedan går det också att undra hur man lyckas skilja på lodutterfiske och trolling med djuprigg. Enligt min begränsade kunskap blir den diskussionen snabbt en fråga om olika namn på i princip samma typ av utrustning - lod / djuprigg / tyngd i ett snöre. För att inte tala om huruvida en liten Dipsy med fullt sidoutslag ska anses vara en djupparavan eller sidoparavan. Hmmm - tror det är dags för en fika.

/Nils

Kommentera

Ursprungligen postat av npaulsson Visa inlägg
        Anledningen jag frågar är att det står följande lilla fras i reglerna för fiskekort i Sommen:

"... Trollingfiskekortet medger dessutom rätt till trollingfiske med djuprigg alt. spöparavan. Högst sex fiskande beten får samtidigt användas per båt. Ytutterfiske, lodutterfiske och yttrolling med planerboards är inte tillåtet. ..."

I texten ovan nämner man bara spöparavan, vilket normalt omfattar både djup- och sidoparavan, men sammanhanget gör att det kan tolkas som djupparavan. För att komplicera det ytterligare så skiljer man på planerboard och sidoparavan på Regalmarins trollingskola (del 4).

Om man vill begränsa ytutterfiske kan jag förstå att man därmed också vill inkludera pulkor men i och med att (djup?)paravaner är exkluderade dyker givetvis frågan upp om sidoparavaner också är exkluderade. Jag är fortfarande inte säker på tolkningen.

Sedan går det också att undra hur man lyckas skilja på lodutterfiske och trolling med djuprigg. Enligt min begränsade kunskap blir den diskussionen snabbt en fråga om olika namn på i princip samma typ av utrustning - lod / djuprigg / tyngd i ett snöre. För att inte tala om huruvida en liten Dipsy med fullt sidoutslag ska anses vara en djupparavan eller sidoparavan. Hmmm - tror det är dags för en fika.

/Nils
        I texten ovan finns utrymme för olika tolkningar, men jag tror att man menar att spöplanerboard ska vara tillåtet liksom dipsy & kuusamo. Jag antar att det är alla antydningar till utterfiske som man vill ha bort. Enklast är väl att fråga Länsstyrelsen eller Vattenägaren (den som säljer fiskekortet)?
        Senast ändrad av magic; 2007-02-13, 14:22.
        /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
          ...Enklast är väl att fråga Länsstyrelsen eller Vattenägaren (den som säljer fiskekortet)?
          Björnen sover, björnen sover.....

Kommentera

Svårt att misstolka den texten tycker jag: lodutterfiske och yttrolling med planerboards är inte tillåtet. ..."
            Med spöparavan menas nog dipsy kuusamo och liknande djupparavaner, min tro
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
              Det är inte tillåtet med pulkor eller sk yellowbirds på Sommen.Jag fiskar själv på Sommen emellanåt , känner även en kille som sitter i styrelsen som trollar på Sommen.Dom gånger jag fiskat på Sommen så har jag kört med 4st spön på riggarna + en stor dipsydiver (djupparavan) på varje sida. Andledningen till att ytparavaner inte är tillåtna är att dom är rädda om öringbeståndet.
              Skit också. Ett par sidoparavaner hade varit ett himla bra sätt att få plats med mer än 2 spön i släpet eftersom djuprigg inte är ett gångbart alternativ. Då blir det väl att köra till Hästholmen och Vättern i stället...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
              19 svar
              815 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg anteman
              av anteman