Trollingbar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingbar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av joj
    Misstänkte det, det var väl du som skrev på Boatlife?

En Mercury 90 4-t lär ju sätta bra fart på den båten men det blir nog knepigt att kunna tilta upp motorn så inte växelhuset hänger i vattnet och samtidigt inte ta i trollingbaren, jag kan inte tilta upp Min Yamaha F100 helt men det är inte hela världen. Men du har ju ganska så lätt att kolla hur det går bara du har fått dit motorn!
    Tjena Laxen! Visst stryker jag även runt på BL, myntet ramlade ner när jag såg bilden på din svängda öring . Snacka om sjuk fisk.

ja man får ju hoppas att det sparkar på lite bättre när man fått på 90an men jag måste vänta ett tag med det tills det börjar bli dags att rusta båten inför kommande laxstrid. just nu är den inslagen och har sin vintervila.

Hur funkar det att trolla med 100hästarn? är det drivankare som gäller lr går det bra ändå?
    sigpic

Kommentera

Har ju knappt fiskat nåt med min båt än men jag tror jag klarar mej utan drivankare på vandringsfisket, blir nog knepigare under uppväxarfisket men det är ju svårt att säga hur mycket utrustningen bromsar upp farten, du kanske får lite knepigare att komma ner i fart min båt är ju 60 cm längre än din.

Ja den öringen var lite konstig....
      http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström
        Det var sjönt att höra. Kanske nått för jojon80 att tänka på om det inte redan är gjort? mvh Flodström
        inga skarpa kanter finns, skulle va hantagen på djupriggarna isf. Baren sitter såpass lågt så det finns ingen risk att slå ihjäl sej på den om det är det du syftar på...

Kommentera

Jag måste ställa en fråga i ämnet. Om man ska fästa sin bar i samma hål som pollarna, har ni några tips på hur man får upp den en bit? Typ "distanser" då alltså. Jag måste få upp den en bit för att kunna tilta upp motorn, men som sagt, vad använder man lämpligast? Funderar på att göra den i trä, men man kanske ska höra med nån smed eller nån som är duktig på rostfritt. Själva plankan blir i trä dock.
          Poängen med det hela, hur får man det stabilt? Den måste ändå upp ca 30-40cm. tacksam för hjälp av experter!
          go fish

Kommentera

Ursprungligen postat av hjösen Visa inlägg
            Jag måste ställa en fråga i ämnet. Om man ska fästa sin bar i samma hål som pollarna, har ni några tips på hur man får upp den en bit? Typ "distanser" då alltså. Jag måste få upp den en bit för att kunna tilta upp motorn, men som sagt, vad använder man lämpligast? Funderar på att göra den i trä, men man kanske ska höra med nån smed eller nån som är duktig på rostfritt. Själva plankan blir i trä dock.
            Poängen med det hela, hur får man det stabilt? Den måste ändå upp ca 30-40cm. tacksam för hjälp av experter!
            Har samma funderingar som du hjösen, att fästa baren mot relingen/räcket (25 mm).
            finns det något företag som har ett gott urval av räckefästen/clamps/ delbara hållare för att få distans till trollingbaren? Min bar blir också i trä och då är det lätt att skruva+limma trädistanser på strategiska ställen så att man kanske bara behöver en typ av räckefäste? mvh Flodström
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
              Har samma funderingar som du hjösen, att fästa baren mot relingen/räcket (25 mm).
              finns det något företag som har ett gott urval av räckefästen/clamps/ delbara hållare för att få distans till trollingbaren? Min bar blir också i trä och då är det lätt att skruva+limma trädistanser på strategiska ställen så att man kanske bara behöver en typ av räckefäste? mvh Flodström
              Dom här fästena brukar funka fint som relings fästen finns både som alu och plast. Dom används till att hålla fast hydraul rör på kranarmar

Finns hos: http://www.hydraulsyd.se/index.asp
              Bifogade filer

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

hjertmans har fin fina rostfria tkopplingar i 60 och 90grader som är delbara och stabila jag har haft mina några fiskepass nu och det funkar bra på min trollingbar

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
                  Dom här fästena brukar funka fint som relings fästen finns både som alu och plast. Dom används till att hålla fast hydraul rör på kranarmar

Finns hos: http://www.hydraulsyd.se/index.asp
                  Kan också rekomendera hydroscands fästen. Alufästena är idiotsäkra. Håller för vad som helst. Använt dom till att bygga mina spöhållare bla
                  Bifogade filer

Kommentera

Men jag vill bara komma upp en liten bit från båten, framför motorn... mitt problem är ju nog att jag inte vill borra. Vem vet när man hittar ett nytt skepp och måste sälja sitt gamla..! jag har nog löst det och så fort jag har fixat ihop det, så ska jag sätta in en bild, men som sagt, jag får se om det hpller först. men det är ju alltid kul att se lite lösningar.
                    go fish

Kommentera

Ett alternativ kanske kan vara att montera rostfria grabbräcken som kan sitta kvar på båten om du ska sälja och ser bra ut, på dom räckena fäster du en bar med såna fästen som Jojon visar, kanske inte funkar på din båt men det är en variant...
                      http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      819 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman