Trollingbar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingbar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trollingbar

Hej,
    Efter att jag hållt mig hemlig på detta forum ett tag så tänkte jag att det börjar bli dags att skriva lite.

Jag håller på att trollingutrusta min ryds camping inför kommande vår fiske efter laxvandrarna men det kommer även att bli en hel del insjötrolling, öring framför allt.
    Jag ska nu ordna en trollingbar hur ser era ut? har ni bara en planka rakt över lr är har ni lite mer finlir, mugghållare är väl ett måste i en bar . ska man satsa på tryckimpregnerat lr skita i det. jag menar en planka ruttnar ju inte på en dag. Några infällda spöhållare förstås.
    Senast ändrad av Toxic; 2007-01-16, 16:36.
    sigpic

Ursprungligen postat av Toxic
    Hej,
    Efter att jag hållt mig hemlig på detta forum ett tag så tänkte jag att det börjar bli dags att skriva lite.

Jag håller på att trollingutrusta min ryds camping inför kommande vår fiske efter laxvandrarna men det kommer även att bli en hel del insjötrolling, öring framför allt.
    Jag ska nu ordna en trollingbar hur ser era ut? har ni bara en planka rakt över lr är har ni lite mer finlir, mugghållare är väl ett måste i en bar . ska man satsa på tryckimpregnerat lr skita i det man, jag menar en planka ruttnar ju inte på en dag. Några infällda spöhållare förstås.
    Dom flesta använder väl teak som dom sedan oljar för bästa hållbarhet tror jag?

Att använda ngn form av impregnerat eller på annat sätt vattenskyddat är ett givet val i mina ögon
    sigpic

Kommentera

En ek- eller teakplanka som lackas/oljas blir väl kanske det snyggaste. Eller kanske måla en vanlig granplanka vit, det gjorde jag på min förra båt. Min kompis har en 45*170 mm tryckimpregnerad planka på sin Ryds Camping -85 som han har lagt över pollarna i aktern med distanser emellan och sedan genomgående bultar genom alltihop - skrov,planka,pollare och däck, det blir snyggt och inga nya borrhål i båten. Bara kolla så du kan fälla upp motorn!
      http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av joj
        En ek- eller teakplanka som lackas/oljas blir väl kanske det snyggaste. Eller kanske måla en vanlig granplanka vit, det gjorde jag på min förra båt. Min kompis har en 45*170 mm tryckimpregnerad planka på sin Ryds Camping -85 som han har lagt över pollarna i aktern med distanser emellan och sedan genomgående bultar genom alltihop - skrov,planka,pollare och däck, det blir snyggt och inga nya borrhål i båten. Bara kolla så du kan fälla upp motorn!
        Försök få dit pollare på plankan oxå så du inte blir utan i aktern...
        Bifogade filer
        Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
        www.solskensmetarna.se

Kommentera

Såg en camping i dalarna som hade använt sig av samma hål som pollarna lyft på pollarna lagt plankan under och satt dit pollarna igen (med längre bult antar jag). Har inte monterat nya motorn än så jag måste nog vänta ett tag me baren för som du skriver joj så vill man ju kunna fälla upp motorn.
          sigpic

Kommentera

Toxic, bra fråga.....

Jag skall också bygga något liknande till min båt. Ett poäng är att inte måste borra en massa nya hål i båten (förringar värdet på´n). Jag funderar på att göra min i marinplywood men om jag får tag i det, blir det Teak eller Mahogny
            bra förslag det där med mugghållare för drink...menar kaffekoppen så klart

Din Avatar ser spännande ut. Känner igjen stället och bekräftas av den fina rödingen. Det är där dom går runt, utanför "stenen".
            Mvh Flodström
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Ja man vill kanske höja den med distanser ändå ser bra ut tycker jag. visst blir man törstig på sjön var det inte nått om 15 gastar och en flaska med rom? så det e klart man måste ha mugghållare!

Bilden är ett av mina bästa sommarminnen. torrfluga från flytring = FETT!!
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Toxic
                Ja man vill kanske höja den med distanser ändå ser bra ut tycker jag. visst blir man törstig på sjön var det inte nått om 15 gastar och en flaska med rom? så det e klart man måste ha mugghållare!

Bilden är ett av mina bästa sommarminnen. torrfluga från flytring = FETT!!
                Jo kompisen har höjt sin från pollaren med distanser, men sen är det ju enkelt att sätta dit nya och billiga pollare från Biltema på baren om man vill.

vad har du för motor?
                http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

jag har gjort min i rostfritt med fäste från hjertmans då kan man koppla av den på mindre än 5 min
                  brädan som finns på fotot är bytt mot rostfritt nu
                  Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av joj
                    Jo kompisen har höjt sin från pollaren med distanser, men sen är det ju enkelt att sätta dit nya och billiga pollare från Biltema på baren om man vill.

vad har du för motor?
                    Man måste väl börja pula lite för att man ska komma fram till det bästa resultatet.
                    Motorn är en mercury 90hp 4-takt. Klantade till mej förra söndagen och körde rakt på en grynna så växelhuset sprack. fast det var min gamla motor så det gör inte så mkt, fast lite surt var det allt
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    794 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman