bygga ny planerboardmast - bilder - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bygga ny planerboardmast - bilder

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• bygga ny planerboardmast - bilder

Då jag fått höra att fler är på gång att bygga en egen planerboardmast så tänkte jag posta några bilder på mitt nya bygge. Alltid inspirerar det väl nån!

Det behöver man: 2 m 45mm dia syrafast rör.
    2 m 33 mm rör. Det yttre kan lika gärna bytas ut mot ett 50mm, likaså det inre ner mot 30mm, bara man anpassar bussningen därefter.

bussningen svarvas så att den passar i det grova röret och så att det inre röret går precis i. Lämna ngt glapp för att inte det inre röret skall fastna i bussningen vid minsta böjning. Bussningen görs lämpligen i aluminium, men kan lika göras i mässing, plast etc. Längd ca 15cm räcker.

masten ska sedan stagas, men det blir nästa bygge
    Bifogade filer
    Senast ändrad av jojon80; 2006-12-10, 18:48.

Jojon att döma av bilderna kommer dina TL få en lätt resa i framtiden själv kör jag ungefär samma dimensioner men av alu, ser riktigt fint ut får du ihop rullarna som Bromölla grabbarna så posta bilder så vi får se
    Kom också ihåg att sådana grejor fordrar besök i Östersjön av och till alla förutsättningar för fisk finns helt klart!
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

En kompis har ställt sin mast på ena britsen inne i ruffen och masten är inte stagad utan "stagningen" blir att masten stöttas av däcket.

Kanske finns någon bild där det syns här: http://www.willes-fishing.com/
      http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
        Jojon att döma av bilderna kommer dina TL få en lätt resa i framtiden själv kör jag ungefär samma dimensioner men av alu, ser riktigt fint ut får du ihop rullarna som Bromölla grabbarna så posta bilder så vi får se
        Kom också ihåg att sådana grejor fordrar besök i Östersjön av och till alla förutsättningar för fisk finns helt klart!
        Ja så mycket som du och JOJ tjatat blir det kanske ett besök snart. Vad sägs om att slå oss ihop på en trollingträff hemma hos joj i vår. Kan vi snacka fiske kanske nån grogg eller två

Kommentera

Ursprungligen postat av joj
          En kompis har ställt sin mast på ena britsen inne i ruffen och masten är inte stagad utan "stagningen" blir att masten stöttas av däcket.

Kanske finns någon bild där det syns här: http://www.willes-fishing.com/
          JOJ stagningen finns redan där, och på min camping blir det bästa lösningen! Nu kommer den bli lite längre ifs. Masten blir ca 3,5m uppfälld. Tl:arna kräver lite höjd för att betena ska glida ut lätt. Har kört med det förut, bara positivt ha en hög mast. Inge bra om man ska åka under trånga broar osv, får väl fälla ner den då...

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80
            Ja så mycket som du och JOJ tjatat blir det kanske ett besök snart. Vad sägs om att slå oss ihop på en trollingträff hemma hos joj i vår. Kan vi snacka fiske kanske nån grogg eller två
            Ja för tusan ni är välkomna båtramp och båtplatser ligger 200 meter från stugan

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
              tamtam kör du inte alurören sned? Vet kompisar som kört alu och dom ser ut som halmånar efter en säsong. Själv har jag kört 30mm syrafast krokig! Tlarna drar ju som f-n, fast mest stryk tar nog masten uppfälld vid transport. Min gamla hade jag uppfälld spänd mot rufftaket, blev sned som fan på bara några dagar. Därför gick jag upp på dian på den här masten.

Kommentera

Hur hög har ni era master?
                Den här mäter hela 3,60 utfälld från bottenfästet. Rädd att jag gjort den lite väl lång, den gamla är bara ca 2,5m utfälld, men tycker nästan att grejorna glider ut bättre med höga planerboardlinor.

Kommentera

Min mast är 2,50 lång, funkar bra!

Kommentera

Hej jojon
                    Undrar lite hur du skall låsa masten i uppfällt läge ?
                    Har du tänkt att köra med en genomgående bult eller ?
                    Har själv en rostfri mast som är hel, som jag tar ner när jag trailar båten. Det är stabilt, men jag börjar tröttna på böket med montering när man skall ut.
                    Med en schysst Bonk, kan man slå världen med häpnad.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    809 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman