Bestyckning av wobbler för lax - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bestyckning av wobbler för lax

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bestyckning av wobbler för lax

Förra helgen hade jag mitt första laxhugg och fick mig många tankeställare. Efter att ha gjort det mesta fel, bl a drillat alldeles för hårt och snabbt, klev den av 2 m från båten. Jag har svårt att uppskatta storleken, men kan dra till med 5-6kg. Laxen högg på en vanlig Conrad med fabriksbestyckning. Vid visitation av wobblern insåg jag att det inte fanns en chans att få upp laxen i båten. Ringen som fäster mittkroken hade vridits till en åtta och kroken höll på att lossna. Bakre kroken var till del uträtad.

Jag inser att jag måste byta krok till bättre kvalitet och även sätta lekande eller extra ring mellan wobbler och krok för att hindra laxen att få spjärn i sina vridningar. Främre kroken tar många bort för att hindra att den fastnar i håven. Vissa tar också bort den bakre kroken, kanske för att hindra laxen att få kraft att räta krokar?

Rådgivning önskas. Krokkvalitet mm?

personligen fiskar jag aldrig, oavsett bete, med originalkrok. istället för det undermåliga krokar som betena levereras med så kör jag med en trekrok monterad på ett beteslås (via fjäderring) som sätts fast på betet ifråga. På så sätt har jag alltid knivskarpa krokar (mestadels owner) på alla beten jag fiskar med för stunden. dessutom kan jag då variera gången på ett bete genom att aptera kroken i olika öglor på betet. rent generellt brukar den främre öglan (av tre - t.ex på bomber) ge en hetsigare och mer intensiv gång.

mitt råd är att plocka bort alla original krokar och förpassa dem där de hör hemma (i soptunnan) och köra med ovanstående tackling.

i mitt svar utgår jag från att du trollingfiskar efter lax. spinnfiskar du så kan du glömma det jag skrivit eftersom jag aldrig spinnfiskar efter lax.

hoppas du landar din första blanking snart.
    -----------

<"))))><

Kommentera

Så här ser lite olika krok uppsättningar ut som vi använder. Fart toleransen skiljer mellan dom och det går också att ändra storleken på kroken för att ändra farten eller gången på wobblern. Själv tycker jag att wobblern ska ha en instabil gång och svaja till ibland. Inte en lunkande monoton gång. Krokarna jag använder är Owner st36 och Gamakatsu i storlek 2 o 4
      Bifogade filer

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Instämmer med Peter, dvs Owner, ring och beteslås. Tänk på att också beteslås kan rätas ut så se till att även dessa är av starkaste sorten.

På Vättern får du bara ha tio (tre-)krokar så detta är ytterligare en anledning till att inte köra med mer än en krok per bete.

För små beten, typ minsta Conrad och Strike Pro kan kombinationen bli för tung. Skippa isåfall beteslåset och gör en "fast installation" genom att hänga dit en extra ring istället (och mindre stl på kroken).
        /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av team char
          Så här ser lite olika krok uppsättningar ut som vi använder. Fart toleransen skiljer mellan dom och det går också att ändra storleken på kroken för att ändra farten eller gången på wobblern. Själv tycker jag att wobblern ska ha en instabil gång och svaja till ibland. Inte en lunkande monoton gång. Krokarna jag använder är Owner st36 och Gamakatsu i storlek 2 o 4
          oregelbunden gång fångar fisk. Kolla bara på pluggarna. Intressant med triminingen i främre öglan på 15A. Har jag inte provat ännu. Inte rädd för att missa en del hugg när kroken sitter såpass långt fram? Trimmar alltid mina 15A med en owner på mitten. Funkar klockrent, men visst man missar säkert en del försiktiga hugg här med inbillar jag mej. Framförallt vid gösfiske, då gösen verkar gå och puffa på beten innan den klipper det. Men till lax och öring, visst
          Senast ändrad av jojon80; 2006-11-21, 00:56.

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80
            oregelbunden gång fångar fisk. Kolla bara på pluggarna. Intressant med triminingen i främre öglan på 15A. Har jag inte provat ännu. Inte rädd för att missa en del hugg när kroken sitter såpass långt fram? Trimmar alltid mina 15A med en owner på mitten. Funkar klockrent, men visst man missar säkert en del försiktiga hugg här med inbillar jag mej. Framförallt vid gösfiske, då gösen verkar gå och puffa på beten innan den klipper det. Men till lax och öring, visst
            Oftast när öringen och laxen huger så tar dom betet från sidan. Gösen och rödingen är oftast och nafsar på den bakersta kroken å då är inte den riggningen att rekomendera. Har fiskat med den riggnngen för lite för att påstå att den krokar bättre eller sämre. Men tipset hittade jag på Team Extremes hemsida.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Att tänka på när man fiskar i Vänern är att det inte alltid funkar med denna "trimning" utav wobblern. Jag har varit med om tillfällen då dom inte huggt på annat än fullriggade wobblers, detta har varit under vinterfisket då en för livlig gång verkat avtändande.

Jag har inte lyckats att trimma en Rapala på detta sätt, kanske någon annan har det??

Kommentera

Går också att minska gasen...
                I Vättern är vad jag vet regeln max en trekrok per bete
                Tänk på att småwobblers av den typen visserligen är effektiva men de är inte bestyckade för storleken på fisk, bättre fjäderringar än original måste du ha gärna toppfabrikat som Sampo eller liknande ett tips är att testa dem i skruvstycket hemma för att kolla brottgräns inte direkt vetenskapligt men du får en känsla i alla fall.
                För några år sedan missade jag en brutal fisk i Vänern högg på tio m djup utanför Baggerud den lyckades slita sönder ett Berkley Cross lock i rätt storlek något snopen måste jag säga värsta var att momentet innan nickade jag en Bomber vid håvningen av en fin sjukilos tippat precis bakom motorn såg blankingen försvinna i djupet shit happens
                Senast ändrad av TAMTAM; 2006-11-21, 18:31.
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
                  något snopen måste jag säga värsta var att momentet innan nickade jag en Bomber vid håvningen av en fin sjukilos tippat precis bakom motorn såg blankingen försvinna i djupet shit happens
                  TAMTAM, vad betyder denna meningen?

Kommentera

Ursprungligen postat av kehus
                    Förra helgen hade jag mitt första laxhugg och fick mig många tankeställare. Efter att ha gjort det mesta fel, bl a drillat alldeles för hårt och snabbt, klev den av 2 m från båten. Jag har svårt att uppskatta storleken, men kan dra till med 5-6kg. Laxen högg på en vanlig Conrad med fabriksbestyckning. Vid visitation av wobblern insåg jag att det inte fanns en chans att få upp laxen i båten. Ringen som fäster mittkroken hade vridits till en åtta och kroken höll på att lossna. Bakre kroken var till del uträtad.

Jag inser att jag måste byta krok till bättre kvalitet och även sätta lekande eller extra ring mellan wobbler och krok för att hindra laxen att få spjärn i sina vridningar. Främre kroken tar många bort för att hindra att den fastnar i håven. Vissa tar också bort den bakre kroken, kanske för att hindra laxen att få kraft att räta krokar?

Rådgivning önskas. Krokkvalitet mm?
                    Hej Kehus; Vi lär oss mer och mer för varje fisketur! Troligtvis hade du alltför hårt åtdragen slirbroms. Detta medförde nog att laxen kunde vrida sönder en fjäderring och räta en annan krok. När du trollar lax och öring bör du inte ha hårdare ställd slirbroms än något mer än rullknarrens motstånd. Visst finns det olika starka krokar och fjäderringar, men är allt stumt då går något sönder när laxen hugger och sedan med full kraft rusar iväg. Jag minns min första stora trollinglax i Vättern några dagar före midsommarafton 1962. Den var uppe och hoppade tre, fyra gånger i meterhöga hopp innan den slet sig och försvann. Jag var för första gången ute och fiskade lax, röding och öring tillsammans med den tidens trollingkung i Vättern, Sven Olof Edholm, Vadstena och min ständige följeslagare markis Lagergren. Det var då jag för första gången fick inpräntat att man alltid ska ha löst ställd slirbroms vid lax- och öringtrolling.
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    808 visningar
                    0 gillar