Förra helgen hade jag mitt första laxhugg och fick mig många tankeställare. Efter att ha gjort det mesta fel, bl a drillat alldeles för hårt och snabbt, klev den av 2 m från båten. Jag har svårt att uppskatta storleken, men kan dra till med 5-6kg. Laxen högg på en vanlig Conrad med fabriksbestyckning. Vid visitation av wobblern insåg jag att det inte fanns en chans att få upp laxen i båten. Ringen som fäster mittkroken hade vridits till en åtta och kroken höll på att lossna. Bakre kroken var till del uträtad.
Jag inser att jag måste byta krok till bättre kvalitet och även sätta lekande eller extra ring mellan wobbler och krok för att hindra laxen att få spjärn i sina vridningar. Främre kroken tar många bort för att hindra att den fastnar i håven. Vissa tar också bort den bakre kroken, kanske för att hindra laxen att få kraft att räta krokar?
Rådgivning önskas. Krokkvalitet mm?
Jag inser att jag måste byta krok till bättre kvalitet och även sätta lekande eller extra ring mellan wobbler och krok för att hindra laxen att få spjärn i sina vridningar. Främre kroken tar många bort för att hindra att den fastnar i håven. Vissa tar också bort den bakre kroken, kanske för att hindra laxen att få kraft att räta krokar?
Rådgivning önskas. Krokkvalitet mm?
Kommentera