Planerboardfiske Mast VS "Spröt" på taket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Planerboardfiske Mast VS "Spröt" på taket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mastlösningar

Tjena! Har sett en hel del finska båtar med små spröt på rufftaken. Kanske det kan kollas på en finsk trollingsida eller liknande. Fiskeguide Tommy Nerstrand (www.dalslandsfishing.com) använder Vectors lösning där det sitter en utskjubar djupriggsbom med rulle på varje sida. Det ser lite konstigt, men väldigt stabilt ut! De sitter alltså på taket på Rocad 706:an och spöhållarna sitter alldeles strax bakom. Mvh Micke

Kommentera

Så här såg nästan alla trolling båtar ut i norra Finland när vi var över på en tävling förra hösten
      Bifogade filer

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av team char
        Så här såg nästan alla trolling båtar ut i norra Finland när vi var över på en tävling förra hösten
        På den första gula finnmastern syns det ju tydligt vad jag menar med spröt på taket. Frågan är om det är nåt att ha. Den på bilden såg ju ut att sitta så pass högt upp så den ser man ju ut att behöva en extra lina till att ta in i allafall.

mast eller spröt? Fördelar och nackdelar med båda antar jag..

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
          Låt mej veta vad du menar med "tungt" vad gäller på linan grejor?
          Det finns andra än Yellow bird, kanske du vet redan iofs.
          Själv har jag dålig koll på löjfiske då jag ännu inte provat detta men visst finns det på linan grejor som lätt drar 50-60 gram i vissa fall mer.
          kolla länken:

Säljaren är dessutom en favorit du vet varför
          Tamtam med tungt menar jag 50g och tyngre. Yellowbirdarna funkar som bekant inte nå vidare med om man lassar på de vikterna.

Dessutom kör man ju rätt sakta när man trollar med betesfisk, 1-1.5 knop vid den här årstiden.

Har ingen erfarenhet av valley-brädorna, är det nåt du rekomenderar? Har annars en hemmagjord variant som funkar mycket bra. Ska posta nån bild på den vid tillfälle.

tack för tipset btw. Ska lägga till han i favoriter

Kommentera

Jojon vet vad du menar med tungt att ta in lina med TL planern!
            Undrar bara om du använder den vid insjötrolling? (TL)
            Använder du inte på linan pulkor alls?
            Själv kör jag alltid såna om inget större djupgående krävs TL åker på för Östersjö trolling då jag vill ha rejäl spännvidd och många spön med djupgående grejor men sällan annars tycker på linan grejor är mycket bra.
            Många gånger kör jag en TL på ena sidan med djupgående och andra sidan på linan för att se vad som funkar bäst men bara i sjöarna aldrig på havet där är det bara TL som gäller för min del.
            Har på mitt rufftak skotlås för linorna du drar ner planerlinan med dra och den ger efter släpp och den låser direkt när man är färdig bara lyft och släpp så löper linan ut igen tycker det funkar bra men visst är det tungt att dra ner den.
            Såg att någon nämnde Grizzly planern ska ställas för ca 4kgs dragkraft på en fjädervåg för att gå rätt TL med original kölen gav ca 20kg!!
            Bra tips med skotlås på rufftaket! såna skall införskaffas i vinter. Vad har du för dia på linan du använder för att ta in planerlinan? så man vet vilken typ av skotlås man ska använda?

Att en mariestadare - grizzly drar med 3,5 kg dragkraft och TL:en drar med 20kg säger en hel del! Å jag som va på väg att kasta ut mina för ett par av den förstnämnda varianten. Tur man tog sitt förnuft till fånga

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80
              Tamtam med tungt menar jag 50g och tyngre. Yellowbirdarna funkar som bekant inte nå vidare med om man lassar på de vikterna.

Dessutom kör man ju rätt sakta när man trollar med betesfisk, 1-1.5 knop vid den här årstiden.

Har ingen erfarenhet av valley-brädorna, är det nåt du rekomenderar? Har annars en hemmagjord variant som funkar mycket bra. Ska posta nån bild på den vid tillfälle.

tack för tipset btw. Ska lägga till han i favoriter
              Du kan nog köra 80gr med dessa men så klart förlorar du i spridning ta hem ett par och testa dem tror inte du blir besviken själv har jag sex st, som sagt behövs inget djupgående som med större kuusamos eller liknande åker de på direkt 50gr bly är inget problem.
              Med lättare grejor på samt inte alltför grisigt väder har jag kört de yttersta 200 fot bort på rullens räkneverk vid högre sjö får man korta linorna annars har de en tendens till att "hoppa" över varandras linor brukar inte vara nåt problem med tre på varje sida.
              Plattorna på bilden har en finess som andra inte har kikar du på nätet www.churchtackle.com så kan du se att de har en dragspak längst bak dra i den så är linan fri direkt den främre utlösaren fordrar också bara en tryckning suveränt lätta att få bort.
              Senast ändrad av TAMTAM; 2006-11-18, 11:36.
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80
                Bra tips med skotlås på rufftaket! såna skall införskaffas i vinter. Vad har du för dia på linan du använder för att ta in planerlinan? så man vet vilken typ av skotlås man ska använda?

Att en mariestadare - grizzly drar med 3,5 kg dragkraft och TL:en drar med 20kg säger en hel del! Å jag som va på väg att kasta ut mina för ett par av den förstnämnda varianten. Tur man tog sitt förnuft till fånga
                Använder lina på ca 6-8mm skulle jag tro med en öppningsbar metallhake runt planerlinan plast slits ut alltför fort.
                Grövre lina skär inte in i händerna så hårt.
                Skotlåset är ett vanligt standard lås finns i alla båttillbehörs affärer se bara till att det har en rostfri bygel framför som styr linan in i låset den kan du behöva bocka lite framåt för att det ska funka bra och linan ska ligga rätt.
                Ska ta en bild av mina egna enkelsidiga kölar till TL de minskar dragkraften en del men den är i alla fall tillräcklig gör dem lite mer lätthanterliga har en tvåkilos vikt bultad till sidan i stället för originalets 3kilos har släppt ut dem 80meter och de drar fortfarande utan problem allt jag kastar på exv fyra mindre dipsys per sida visst är tl ett fuskjobb från början men själva designen av den är mycket bra man får mecka själv då kan den bli hur bra som helst själv är jag jättenöjd och skulle aldrig byta mot någon av de andra.
                Min högersida låg tungt i vattnet senast misstänker de börjar bli vattensjuka får nog plocka isär och gå igenom den och den här gången ska de bli snortäta!

Kommentera

Funderade på det du skrev att den verkar ta in vatten rakt igenom plasten pga av att den är tunn kan nog stämma kanske den behöver ett eller två lager epoxi botten färg på undersidan precis som båten.
                  Öppnar jag mina kommer jag plasta på insidan med nåt lager troligen för bättre styvhet

Kommentera

Jojon här har du en bild på min egna köl till TLen
                    Mått som följer: höjd till pulka 220mm längd 230mm bredd bottenplåt 80mm
                    Staget du ser 30mm bredd
                    Plåt tjocklek 2mm rostfritt
                    Allt bultat till originalbultarna
                    2kilos vikt tagen från 4kilos riggvikt kluven med bågfil mycket nötande men det går.
                    Bifogar bild på ovansida med aluplåt och handtag notera att jag flyttat ut infästningen från öljetterna som är skämtgrejer en liten rostfri schackel till linan har också gummirem som liten stötdämpare också lindat en räddningslina till det hela.
                    Som sagt mycket nöjd men vet inte om det funkar för dej är du missnöjd med de du har så kan du alltid prova närmsta smedfirma klipper och bockar det du behöver på nolltid i alla fall.
                    Nästa gång du byter planer lina fundera på vanlig persienn lina till fönster TL själv som tipsade skitbra och superstark har aldrig lyckats köra av den trots trycket från dessa utlösarna glider också lika eller bättre på den promise.
                    Såg på annan tråd att du bara satsar på insjötrolling?
                    Varför det?
                    Du har Singö och Älvkarleby inte allt för långt bort även Åland samt Landsort prova i maj och juni men lämna löjorna hemma pga säl de hugger aldrig konstbeten men folk jag känner har fått hugg på strömming mindre roligt.
                    Bifogar en bild varför du borde prova.
                    Själv längtar jag efter våren i Östersjön man får inte många men hugger det är det nästan alltid rejäla grejor.
                    Utrustningen verkar du ha och din Ryds Camping räcker långt inget fel på den.
                    Bifogade filer
                    Senast ändrad av TAMTAM; 2006-11-18, 18:48.

Kommentera

Jojon här har du en bild på min egna köl till TLen
                      Mått som följer: höjd till pulka 220mm längd 230mm bredd bottenplåt 80mm
                      Staget du ser 30mm bredd
                      Plåt tjocklek 2mm rostfritt
                      Allt bultat till originalbultarna
                      2kilos vikt tagen från 4kilos riggvikt kluven med bågfil mycket nötande men det går.
                      Bifogar bild på ovansida med aluplåt och handtag notera att jag flyttat ut infästningen från öljetterna som är skämtgrejer en liten rostfri schackel till linan har också gummirem som liten stötdämpare också lindat en räddningslina till det hela.
                      Som sagt mycket nöjd men vet inte om det funkar för dej är du missnöjd med de du har så kan du alltid prova närmsta smedfirma klipper och bockar det du behöver på nolltid i alla fall.
                      Nästa gång du byter planer lina fundera på vanlig persienn lina till fönster TL själv som tipsade skitbra och superstark har aldrig lyckats köra av den trots trycket från dessa utlösarna glider också lika eller bättre på den promise.
                      Såg på annan tråd att du bara satsar på insjötrolling?
                      Varför det?
                      Du har Singö och Älvkarleby inte allt för långt bort även Åland samt Landsort prova i maj och juni men lämna löjorna hemma pga säl de hugger aldrig konstbeten men folk jag känner har fått hugg på strömming mindre roligt.
                      Bifogar en bild varför du borde prova.
                      Själv längtar jag efter våren i Östersjön man får inte många men hugger det är det nästan alltid rejäla grejor.
                      Utrustningen verkar du ha och din Ryds Camping räcker långt inget fel på den.
                      Mycket intressant med dina hemmasnickrade kölar! Såna skall snickras ihop i vinter. Tillgång till mekanisk verkstad, samt en hel del rostfritt/alu så det fixar jag ihop på nolltid! Använder också persiennlina, kört på den i 3 år nu, och än har den inte gått av! Helt super!

Angående måttet på kölen, är det något du prövat dej fram till eller är det helt enkelt ett mått du bara prövat som funkat över förväntan?

Sysslar mest med insjötrolling för att jag har vattnen inpå knuten. Åker ju också ner till vänern/vättern när tillfälle ges. Har faktiskt inte provat på östersjöfisket ännu. Älvkarleby som du nämner ligger ju faktiskt bara 15mil söderut så det vore helt klart värt att prova åka dit och doppa några NK-skedar! Även söderhamn (5mil) med storjungfrun håller en del lax även om det är grymt många timmar mellan huggen. Detta som gör att man inte riktigt har provat på än. Pratade med en duktig trollare som hade 200tim i havet här hemma utan en enda fisk. De flesta rutinerade trollare man pratar med verkar ha tappat gnistan totalt vad gäller östersjöfisket, man får helt enkelt inge fisk längre jämfört med för 1o år sen

Löjorna får ligga kvar i frysen om man nångång provar på östersjöfisket. Captgarrys har ju försett mej med en arsenal av skedar som inte har testats än! Vart riktigt sugen när jag storlaxen du postat! Snacka om skillnad mot för våra småöringar som åker upp här hemma!

Simris ska iaf prövas inom det närmaste. Har hört att maj är bäst. Kanske inte nu till våren men snart så!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      808 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman