Planerboardfiske Mast VS "Spröt" på taket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Planerboardfiske Mast VS "Spröt" på taket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Planerboardfiske Mast VS "Spröt" på taket?

Ganska krångligt fiska med planerboard via en mast som sitter i fören på båten. Måste in med linan varje gång och haka på en ny utlösare. Har man tl-powerplaner så är det ju dessutom jäkligt tungt att få in planerlinan.

Har sett en del båtar som är utrustade med med "spröt" på rufftaket istället för en frontmonterad mast. Det ser ju grymt behändigt ut att bara haka på linutlösaren och skicka ut ist för att behöva ta in planerlinan med ytteriligare en lina!

Frågan är vad det finns för nackdelar och fördelar med dessa typ av montage? Spröten borde ju resultera i mer bakåtgående släp, dessutom större risk för att vågor tar tag i linan och ruskar om med följd att betena fiskar sämre?

Bättre spridning med en mast, går att fiska pulkorna längre från båten? Bättre översikt på utlösarna då planerlinan kommer längre fram?

Frågan är väl inte om en frontmonterad mast är det bästa ändå?
    Nån som har erfarenheter av båda montagen så man slipper sitta här och fundera på om man ska bygga om nåt i vinter?

Mast

Hej

Vet inte hur du fiskar riktigt, har du ingen extralina med typ. en hake fäst i planerlinan? Som du sedan drar in planerlinan när du riggar om på planerlinan. Det är ju inget problem, bara att dra in och fästa linan bredvid dig, sedan rigga om , och sedan släppa upp planerlinan i sitt vanliga läge.

Vet ej om du förstår vad jag menar och jag vet inte heller om jag förstod vad du menade..

Annars vet jag inte om det är bättre med Planerlinan ut från en targabåge istället för en mast, mycket är väl beroende av vad för typ av båt man fiskar med.

lite smidigare kan det vara att ha linhjulen till planerlinan bredvid sig istället för framme på masten. Du fiskar säkert bredare med en hög mast och bra pulkor.

Perx

Perx
    Ursprungligen postat av jojon80
    Ganska krångligt fiska med planerboard via en mast som sitter i fören på båten. Måste in med linan varje gång och haka på en ny utlösare. Har man tl-powerplaner så är det ju dessutom jäkligt tungt att få in planerlinan.

Har sett en del båtar som är utrustade med med "spröt" på rufftaket istället för en frontmonterad mast. Det ser ju grymt behändigt ut att bara haka på linutlösaren och skicka ut ist för att behöva ta in planerlinan med ytteriligare en lina!

Frågan är vad det finns för nackdelar och fördelar med dessa typ av montage? Spröten borde ju resultera i mer bakåtgående släp, dessutom större risk för att vågor tar tag i linan och ruskar om med följd att betena fiskar sämre?

Bättre spridning med en mast, går att fiska pulkorna längre från båten? Bättre översikt på utlösarna då planerlinan kommer längre fram?

Nån som har erfarenheter av båda montagen så man slipper sitta här och fundera på om man ska bygga om nåt i vinter?
    Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80

Varför skall du ta in linan varje ggr du riggar om, det är ju bara att skicka på ytterliggare en linlösare och låte den "gamla" hänga kvar där ute... ?
      sigpic

Kommentera

gör som perx föreslog använd lina tex ett automatiskt hundkoppel som kopplas runt planerboard linan bara att dra in och sätta dit utlösaren släppa tillbaks ut och låta det hela glida ut på linan

Kommentera

Tror inte

tror inte han gör så, men det trodde nästan jag också när jag läste frågan, tror han menar att han har problem att hålla in Planerlinan....eller vad som helst...

Ursprungligen postat av Flodebanan
          Varför skall du ta in linan varje ggr du riggar om, det är ju bara att skicka på ytterliggare en linlösare och låte den "gamla" hänga kvar där ute... ?
          Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Med masten i fören så reagerar pulkorna lite snabbare när du svänger. Det är även lite lättare att få till spöhållarna, så att det inte blir nåt trassel när det löser ut.
            Med en schysst Bonk, kan man slå världen med häpnad.

Kommentera

Planerboard

Tjenix. Har testat båda sätten att montera mast. Men jag föredrar masten i fören med rullarna bakåtflyttade närmare ratten. Är ofta ute själv och vill kunna sköta allt samtidigt som ratten är inom räckhåll. På planerboardlinan sätts hundkoppel. Såna som rullar in av sig själv, ganska nära spöhållarna. När man sedan ska hänga dit utlösaren drar man in linan som då kommer i bekvämt avstånd till spöt, och häktar fast. Sedan släpper man ju ut som vanligt. Hundkopplen kan också låsas fast i valfritt läge och bestämmer linans höjd från masten ut till pulkorna. Om man ska stacka ut flera spön samtidigt kan det vara praktiskt att låta hundkopplet hålla in linan hela tiden. Så behöver man inte hålla på å dra ut å in hela tiden. Om sjön går hög å avståndet mellan planerlinan och spölinorna är för nära varann kan man också justera detta med hundkopplen. Risken är annars att utlösta utlösare som hänger kvar snurrar runt planerboards-linan och fångar upp spölinan. Då får man ett trassel som inte är allt för roligt! Spölinan brukar snabbt tvinnas runt planerlinan ett antal varv å då måste allt tas in! Skitfiske!!

Kommentera

Jojon vet vad du menar med tungt att ta in lina med TL planern!
                Undrar bara om du använder den vid insjötrolling? (TL)
                Använder du inte på linan pulkor alls?
                Själv kör jag alltid såna om inget större djupgående krävs TL åker på för Östersjö trolling då jag vill ha rejäl spännvidd och många spön med djupgående grejor men sällan annars tycker på linan grejor är mycket bra.
                Många gånger kör jag en TL på ena sidan med djupgående och andra sidan på linan för att se vad som funkar bäst men bara i sjöarna aldrig på havet där är det bara TL som gäller för min del.
                Har på mitt rufftak skotlås för linorna du drar ner planerlinan med dra och den ger efter släpp och den låser direkt när man är färdig bara lyft och släpp så löper linan ut igen tycker det funkar bra men visst är det tungt att dra ner den.
                Såg att någon nämnde Grizzly planern ska ställas för ca 4kgs dragkraft på en fjädervåg för att gå rätt TL med original kölen gav ca 20kg!!
                Senast ändrad av TAMTAM; 2006-11-17, 18:55.
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
                  Jojon vet vad du menar med tungt att ta in lina med TL planern!
                  Undrar bara om du använder den vid insjötrolling? (TL)
                  Använder du inte på linan pulkor alls?
                  Själv kör jag alltid såna om inget större djupgående krävs TL åker på för Östersjö trolling då jag vill ha rejäl spännvidd och många spön med djupgående grejor men sällan annars tycker på linan grejor är mycket bra.
                  Många gånger kör jag en TL på ena sidan med djupgående och andra sidan på linan för att se vad som funkar bäst men bara i sjöarna aldrig på havet där är det bara TL som gäller för min del.
                  Har på mitt rufftak skotlås för linorna du drar ner planerlinan med dra och den ger efter släpp och den låser direkt när man är färdig bara lyft och släpp så löper linan ut igen tycker det funkar bra men visst är det tungt att dra ner den.
                  Nån som vet vad man snackar om när man säger att det är TUUUUNGT att få in planerlinan.. Därför jag funderade på om man skall använda spröt på taket ist så slipper man ta in planerlinan varje gång man ska ut med en utlösare.

"på linan" funkar inte för mitt fiske, men jag håller med, dom fiskar grymt bra. Fiskar mycket löja och då går dom tyvärr bort dels för att man blyar ganska mycket, och sen behöver man mera drag i grejorna för att dom ska fiska bra. Annars fiskar yellowbirdarna grymt bra! Ska ta och snickra ihop några nu i vinter om jag får tid. Funderar på att gjuta mina i plast. Ihåligt innuti.

Kommentera

Låt mej veta vad du menar med "tungt" vad gäller på linan grejor?
                    Det finns andra än Yellow bird, kanske du vet redan iofs.
                    Själv har jag dålig koll på löjfiske då jag ännu inte provat detta men visst finns det på linan grejor som lätt drar 50-60 gram i vissa fall mer.
                    kolla länken:

Säljaren är dessutom en favorit du vet varför
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    808 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman