trollingrullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

trollingrullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Musky
    Om någon har erfarenhet av denna rulle skulle det vara kul att läsa vad ni tycker.
    Jag har ett gäng TR100G som har hängt med i snart 15 år utan minsta problem. Och med tanke på hur jag har skött dem, och att jag aldrig har gjort någon service på dem så får de ett gott betyg från mig.

Ett hett tips är dock att sätta en fjäderbricka mellan vev och stjärnhjulet, lätt hänt att att bromsen lättar lite väl mycket annars. Och det kan sluta illa...

Ja du ser här, mellan 217 & 215

Kommentera

Finns ingen bättre trollingrulle än Shimano Triton 200GT bra linkapacitet kompakt storlek utomordentlig slirbroms rimligt pris sopar gatan med allt annat i prisklassen.
      Dock den har två fel ett för kort vevhandtag behövs mer kraft samt ingen linräknare (vilket är ett absolut måste idag speciellt för planer boards.
      Om Shimano ändrade på detta och höll ner priset funnes inget bättre val, Shimano Tekota och Daiwas rullar är mycket dyrare men knappast bättre.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas .L
        Har både SG47 och Convector, båda är riktigt bra trolling rullar. Convectorn är lite större = mer lina (ca 100 m mera), knarren är bättre på SG47:an, bromsarna tycker jag är likvärdiga.. Som sagt smaken är som baken....
        Nu tror jag efter de erfarenheter jag fått höra att du jämnföra rullar i helt olika klasser.

Några rullar som pallar Sejfisket i Norge mot några som knappt ens klarar lite insjötrolling
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikeless
          Tekotan kan du köpa för 1300SEK i Danmark, jag övergav mina sg47lca för tekotan...och är mer än nöjd, lätt värt några hundringar till per rulle!

Har Shimano fixat problem med att dom fryser ihop och knappt går att veva vid Vinter och Vårtrollingen?
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Dalton
            har kikat lite på Okuma Magda är den helt
            kass eller håller den i alla fall nåra säsonger ?
            så kan man jue uppgradera senare med lite vassare rullar
            linkapaciteten finns ju och räkneverk
            så mycket annat man skall ha också
            när man rustar från start
            Okuma Convector CV serien är ett hyfsat bra val för pengarna, dock av någon anledning så kan du få problem med linuppläggningen då du vevar in du märker inget förrens du låter linan löpa ut igen då visar det sej att linspridaren inte är synkroniserad med hur linan ligger på spolen! mycket märkligt faktiskt och speciellt vanligt på Convector CN serien CV verkar bättre i det här fallet har en hel drös av bägge modellerna men CN serien ska jag göra mej av med, CV har ett perfekt handtag och verkar vara en klar uppgradering, fiskar du i Östersjön med planer boards så är 45 storleken perfekt enligt min åsikt enorm linkapacitet behövs när storlaxen biter på och du har mycket grejor i sjön! mvh.
            Senast ändrad av TAMTAM; 2006-11-08, 20:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
              Finns ingen bättre trollingrulle än Shimano Triton 200GT bra linkapacitet kompakt storlek utomordentlig slirbroms rimligt pris sopar gatan med allt annat i prisklassen.
              Dock den har två fel ett för kort vevhandtag behövs mer kraft samt ingen linräknare (vilket är ett absolut måste idag speciellt för planer boards.
              Om Shimano ändrade på detta och höll ner priset funnes inget bättre val, Shimano Tekota och Daiwas rullar är mycket dyrare men knappast bättre.
              Jag vill se Triton med linräknare och Tekota vev, då hade det inte varit svårt att utse bästa trollingrullen!!!

Ursprungligen postat av Flodebanan
              Har Shimano fixat problem med att dom fryser ihop och knappt går att veva vid Vinter och Vårtrollingen?
              Av 10 rullar har jag haft strul med 2, med det problemet va rätt enkelt åtgärdat.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                Spreja linspridar skruven med 5-56 eller WD-40 sen är det inga problem

Kommentera

Behöver man inte räkneverk är Ambassadeur seven (svart snik 7000) en utmärkt rulle också men inte lika bra som TR200GT

Kommentera

warbird räknerulle

Undrar om det är NÅGON som testat warbird rullen med räkneverk???

mvh wolfman
                    Hellre en tappad fisk än en dag på land
                    mvh wolfie

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
                      Okuma Convector CV serien är ett hyfsat bra val för pengarna, dock av någon anledning så kan du få problem med linuppläggningen då du vevar in du märker inget förrens du låter linan löpa ut igen då visar det sej att linspridaren inte är synkroniserad med hur linan ligger på spolen! mycket märkligt faktiskt och speciellt vanligt på Convector CN serien CV verkar bättre i det här fallet har en hel drös av bägge modellerna men CN serien ska jag göra mej av med, CV har ett perfekt handtag och verkar vara en klar uppgradering, fiskar du i Östersjön med planer boards så är 45 storleken perfekt enligt min åsikt enorm linkapacitet behövs när storlaxen biter på och du har mycket grejor i sjön! mvh.
                      Dagge som kör mkt i Vättern har enligt vad jag hört skrotat TVÅ uppsättningar p.g.a skitkassa bromsar. Om det var ett engångfel kan jag ju dock inte svara på då jag aldrig fiskat med grejorna
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      817 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman