flätlina i djupriggen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flätlina i djupriggen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flätlina i djupriggen

kan man köra med flätlina när man fiskar med djuprigg eller nöts den sönder av utlösaren?

Har provat med flätlina ett par gånger. Hade problem med att linan gled ur utlösarn när man spände ner spöt. Men vet samtidigt att en del kör med PP och är nöjda.
    Till lax och Öring tycker jag att Big game 0,38 är en ypperlig nylonlina. Jag tror att den töjning du har i nylonet inte är till nackdel för krokfästet.
    Med en schysst Bonk, kan man slå världen med häpnad.

Kommentera

Kalla det reklamtrick om ni vill men jag tror jag vet att det inte stämmer till fullo.

Outdoorguiderna gick i våras över till PP och det var som med allt annat fiske när det gällde flät, som att komma till en helt ny värld. Alla "småpill" satt plötsligt o.s.v.

Att det inte skulle gå att använda i samband med utlösare är bara bullshit
      sigpic

Kommentera

Vilka är outdoorguiderna ? Menar du Blomqvist eller menar du alla guider som har sina sidor på outdoor.se ?
        En sak till jag skrev inte att det inte gick. Jag skrev att jag hade problem med det. Bra om du läser klart innan du börjar hacka.
        Med en schysst Bonk, kan man slå världen med häpnad.

Kommentera

Ursprungligen postat av jeppe-
          kan man köra med flätlina när man fiskar med djuprigg eller nöts den sönder av utlösaren?
          Hej Jeppe; Det går utmärkt att använda flätlina vid djupriggsfiske. För att inte flätlinan ska glida loss alltför lätt från releasen bör du linda flätlinan ett varv runt ena näbbhalvan på releasen. Akta dig bara så att inte flätlinan går in innanför gummit på releasen. Då kan det bli problem om en större fisk behagar hugga på ditt bete! Personligen har jag testat flätlina vid djupriggsfiske några år men gått tillbaka till nylonlina igen. Nylonlinan är mer förlåtande och antal hugg blir betydligt fler när jag använder nylonlina!
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
            Hej Jeppe; Det går utmärkt att använda flätlina vid djupriggsfiske. För att inte flätlinan ska glida loss alltför lätt från releasen bör du linda flätlinan ett varv runt ena näbbhalvan på releasen. Akta dig bara så att inte flätlinan går in innanför gummit på releasen. Då kan det bli problem om en större fisk behagar hugga på ditt bete! Personligen har jag testat flätlina vid djupriggsfiske några år men gått tillbaka till nylonlina igen. Nylonlinan är mer förlåtande och antal hugg blir betydligt fler när jag använder nylonlina!
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            Jeppe; Du kan antingen linda flätlinan ett eller två varv runt ena näbbhalvan på releasen beroende på vilka fiskarter du är ute efter och hur starkt motstånd du vill ha innan linan lossnar från releasen. Jag har inte kunnat notera att flätlinan nöts mer i releaserna än vanlig nylonlina. Däremot kan jag garantera dig att du får större problem att reda ut trasslade flätlinor än motsvarande nylonlinor. Och det är billigare att kapa bort 25-50 m trasslig nylonlina eller spola på helt ny nylonlina än att kapa eller ersätta motsvarande flätlina. Allra billigast är det att köpa nylonlina i bulkspolar och förvara dem mörkt och svalt. Det är slitage, sol och saltvatten som tar på dina linor!
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
              Kalla det reklamtrick om ni vill men jag tror jag vet att det inte stämmer till fullo.

Outdoorguiderna gick i våras över till PP och det var som med allt annat fiske när det gällde flät, som att komma till en helt ny värld. Alla "småpill" satt plötsligt o.s.v.

Att det inte skulle gå att använda i samband med utlösare är bara bullshit
              Hej Flodebanan;
              I likhet med andra fiskeguider har nog "Outdoorsguiderna" sponsrats av tillverkaren eller agenten för att skriva om PP linorna. Man ska inte alltid tro på allt man läser. Bäst är att testa själv för att få egna erfarenheter. Så gör alltid jag innan jag vågar yttra mig.
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Calex
                Vilka är outdoorguiderna ? Menar du Blomqvist eller menar du alla guider som har sina sidor på outdoor.se ?
                En sak till jag skrev inte att det inte gick. Jag skrev att jag hade problem med det. Bra om du läser klart innan du börjar hacka.
                Var absolute inte menat som att hacka, läste inte ens ditt inlägg innan jag skrev

De som har sina sidor på Outdoor = Outdoorguiderna

Färmst i ligan i våras fanns väl Petter, tror baserat på vad jag hört at than startade trenden...
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
                  Hej Flodebanan;
                  I likhet med andra fiskeguider har nog "Outdoorsguiderna" sponsrats av tillverkaren eller agenten för att skriva om PP linorna. Man ska inte alltid tro på allt man läser. Bäst är att testa själv för att få egna erfarenheter. Så gör alltid jag innan jag vågar yttra mig.
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand
                  Därav meningen "Se det som ett reklamtrick" i mitt första inlägg Jag vet precis likt du att så ofta är fallet när det gäller att ge produkter ett "lyft". Men betalar, skänker grejor till "rätt" namn som syns och hörs vilket resulterar i påverkan på folk.

Men jag är väldigt tveksam i just detta fallet. Litar fullt ut på Mr Outdoor, och har hört en del telefonsamtal med t.ex. Petter direkt från Vänern...

Agenten i detta fallet har inte så stor nytta av det längre verkar det som

Edit; Men det är ju ganska givet att när fisken väl sitter där så är en nylonlina bättre, likaså att en nylonlina med lite minne ger betet en lite oregelbunden gång. Precis som den är sämre när det gäller "känslan" och förmågan att registrera småpill och sedan kroka med effekt.
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                    Därav meningen "Se det som ett reklamtrick" i mitt första inlägg Jag vet precis likt du att så ofta är fallet när det gäller att ge produkter ett "lyft". Men betalar, skänker grejor till "rätt" namn som syns och hörs vilket resulterar i påverkan på folk.

Men jag är väldigt tveksam i just detta fallet. Litar fullt ut på Mr Outdoor, och har hört en del telefonsamtal med t.ex. Petter direkt från Vänern...

Agenten i detta fallet har inte så stor nytta av det längre verkar det som

Edit; Men det är ju ganska givet att när fisken väl sitter där så är en nylonlina bättre, likaså att en nylonlina med lite minne ger betet en lite oregelbunden gång. Precis som den är sämre när det gäller "känslan" och förmågan att registrera småpill och sedan kroka med effekt.
                    Hej igen Flodebanan; Nu tog du bostavligen orden ur mun på mig! Jag kan bara stryka under det du skriver!
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    812 visningar
                    0 gillar