ska köpa ett lod till min djuprigg men vet inte hur tungt jag ska ha, maxdjupet jag fiskar ligger väl kring 20 meter, men oftast är de kring 10 meter. På vissa ställen strömmar de en hel del så jag bör väl ha ett ganska tungt lod? de ska väl ändå inte göra så mkt om man har lite "för tungt" lod, eller?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur tungt lod till djupriggen?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av TAMTAM5kilo räcker gott och väl, de flesta riggar är inte gjorda för större vikter och blir bara tunga att veva upp, använd aldrig tyngre vikt än nödvändigt mitt råd
okej, har köpt ett 3kg nu och ska ut och testa imorn så vi får väl se hur de går
Kommentera
-
5kgs loden är väl mer eller mindre standard för Vänern och Vätternfisket om man utgår ifrån vad som säljer i närliggande butikerUrsprungligen postat av TAMTAM5kilo räcker gott och väl, de flesta riggar är inte gjorda för större vikter och blir bara tunga att veva upp, använd aldrig tyngre vikt än nödvändigt mitt råd
sigpic
Kommentera
-
Tips på blylod till vettigt pris, ska själv beställa hem 3st 5kg. bra ha i reserv
Kommentera
-
Helt rätt Flode men om du inte behöver gå djupt så använd inte tyngre än nödvändigt, kostar bara onödig muskel eller motorkraft plus att det ökar belastningen på riggen.Ursprungligen postat av Flodebanan5kgs loden är väl mer eller mindre standard för Vänern och Vätternfisket om man utgår ifrån vad som säljer i närliggande butiker
7 kilos lod för 20-30 fot är överkurs men många använder sånt.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
själv fiskar jag sällan djupare än 12-15m, oftast runt 8-10. Funderar tom om man skulle byta ner sej ett kilo till 4kg lod. mycket lättare hantera, nackdelen är att dom kanske kommer en aning långt bak om man kör fort vilket jag sällan gör
Kommentera
-
Tror 5kgs kostar 135kr på OlssonsFiske?Ursprungligen postat av jojon80Tips på blylod till vettigt pris, ska själv beställa hem 3st 5kg. bra ha i reserv
http://www.blocket.se/vi/7752047.htm?ca=5_ssigpic
Kommentera
Foton
Collapse
-
av dhaglundJag fiskade lite som ung men tänkte börja igen då min son har blivit intresserad. Det jag gillar mest...1 Foto
-
Kanal: Trolling - Utrustning
2025-02-25, 21:19 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
|
8 svar
700 visningar