placering av djuprigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

placering av djuprigg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• placering av djuprigg

Har suttit och funderat lite på vart jag ska placera min nyinköpta djuprigg, en cannon easytroll. Där jag helst skulle vilja ha den har jag redan monterat ett par spöhållare.

Någon som har nått bra tips på vart jag ska placera den?

bakom spöhållaren på vänster sida hade jag velat ha den, men eftersom jag eventuellt ska köpa en elmotor senare så blir det för trångt där. framför spöhållarna ryms den ju, men då går väl inte spöhållaren bakom att använda eftersom linan från spöt som sitter i djupriggen går väl ihop med de bakre spöet vid hugg?

vet inte om jag är ute och cyklar nu, har ingen tidigare erfarenhet av djupriggsfiske så ja vet inte! men ös på me tips bara!
    Bifogade filer

Ville bara säga att du hade en fin båt. vad får man ge för en sån ca?

Kommentera

Ursprungligen postat av Santa
      Ville bara säga att du hade en fin båt. vad får man ge för en sån ca?
      Tack, kan säga att det är en väldigt fin båt, enormt stabil och går bra i vattnet. har för mig att jag gav 15000 för den begagnad, en ny kostar väl kring 22000 tror jag.

Kommentera

Det viktiga att tänka på är dels hur lättillgänglig du vill ha den samt hur den inverkar på placeringen av spöhållare etc. Om du sitter mycket vid styrbordsida kan det ju vara praktiskt att ha den på samma sida så att du snabbt kommer till när den ska vevas upp eller ner. Det kan också bli trångt att ha den på samma sida som du styr båten, framförallt på en liten båt. Tänk också på att veven sitter på höger sida av riggen så en placering på barbordsida gör att du kan ha riggen längre akterut om det underlättar. Det funkar bra att ha riggen bakom spöhållaren då det blir smidigare att ha spöet framför. Sen är det avgörande hur många spön du tänker ha på riggen samtidigt.
        [FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Musky
          Det viktiga att tänka på är dels hur lättillgänglig du vill ha den samt hur den inverkar på placeringen av spöhållare etc. Om du sitter mycket vid styrbordsida kan det ju vara praktiskt att ha den på samma sida så att du snabbt kommer till när den ska vevas upp eller ner. Det kan också bli trångt att ha den på samma sida som du styr båten, framförallt på en liten båt. Tänk också på att veven sitter på höger sida av riggen så en placering på barbordsida gör att du kan ha riggen längre akterut om det underlättar. Det funkar bra att ha riggen bakom spöhållaren då det blir smidigare att ha spöet framför. Sen är det avgörande hur många spön du tänker ha på riggen samtidigt.
          Jag håller helt med. Man kan vinkla riggarna något bakåt så att det blir lättare att veva om dom kommer långt bak. Du vill inte ha dom för långt fram, en rorkultare kan göra en 180 gradare på en femöring och en djupriggsvajer i propellern är inget man vill va med om.

Kommentera

tänk på att ju mer du lutar riggarna bakåt ju längre in och närmare varann kommer loden och dina beten gå. Kanske inte så bra på en så pass liten båt.

men är det bara en rigg som ska dit, då är det ju lugnt att vinkla hur man vill

Kommentera

Du skall alltid tänka på att placera djupriggen så långt bak som möjligt, för att undvika trassel när två eller flera djupriggar användes. Ju längre fram i båten ruggen sitter, ju lättare går de i varandra vid svängar. Vilken sida när man bara har en djupprigg spelar ingen roll, det är bara att prova sig fram när det känns bra.
              Tumlaren
              trolling är livet

Kommentera

Jag hade satt den på samma sida som ekolodsgivaren, så du kan se klotet på skärmen. Beror väl iof på vilket fiske du skall bedriva, men vid tex pelagiskt fiske kan man lätt presentera betet i eller strax utanför språngskiktet.

Fiskar jag gädda kan det göra hela skillnaden på en bra och dålig dag att kunna se på skärmen vart jag fiskar. Fisken kanske inte är aktiv för tillfället, utan ligger och trycker mot botten i en brant. En mört som far förbi framför "näsan" är svårt att stå emot.

Kommentera

Har precis samma "problem".

Funderat kring en 4kantsprofil som man bockar i aluminium lite granna...

Ville igentligen ha en "trollingbar" som man kunde plocka bort men den går bort då man inte kan "tilta" upp motorn med den på. Blir jobbigt att ha den plus riggarna löst i båten för att sedan montera av och på ända in i döden. Eller kanske inte?

Linder har ju "org" fästen i bockad alu som man fäster på insidan av skrovet, men personligen tyocker jag dessa tar alldeles för stor plats och blir ivägen när man inte använder dem.

Snarare en fördel att alla spötoppar hamnar nära varandra då det gäller att ha full koll ? Beror iofs på vilka spön du skall använda. 10ft på sidorna och 8ft till riggarna borde ju inte vara några problem?
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av jeppe-
                    Tack, kan säga att det är en väldigt fin båt, enormt stabil och går bra i vattnet. har för mig att jag gav 15000 för den begagnad, en ny kostar väl kring 22000 tror jag.
                    Kostar numera 28000 efter den nya designen så dessa läckerbitar går inte att få tag på annat än begagnade
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    809 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman