Köpa dragbil - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa dragbil

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja kan man ta den förbrukningen så är det säkert en bra bil att dra runt båtar med, känns väl kanske lite överdrivet till en så liten båt, jag har mullrande V8 (Cheva 350) i båten men det är inte så jävla speciellt...

Lycka till...
    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av joj
      Ja kan man ta den förbrukningen så är det säkert en bra bil att dra runt båtar med, känns väl kanske lite överdrivet till en så liten båt, jag har mullrande V8 (Cheva 350) i båten men det är inte så jävla speciellt...

Lycka till...

jag är ju raggare så jag lär ju ha en v8:a...

Kommentera

Ursprungligen postat av Rosa Pantern
        En volvo xc70 nya eller gamla modellen. har lite högre markfrigång än en vanlig volvo och har bra komfort. 2,5T (lättrycksturbo) är att föredra, är ganska snål på bränslet med tung vagn och har bra med kraft + att den är mycket billigare att försäkra än en T5. finns från 70 000:- och uppåt
        Är det inte lite prob med 4WD på den gamla V70;n ? Viskokopplingen(?) som inte är helt bra har jag för mig.

Måste slå ett slag för att en lågväxel måste vara bra att ha när det är dags att dra ut på riktigt dåliga vägar och kanske vid sjösättningen ? Det är ngt Volvo saknar och man får åka på tomgången, och ligga och dumpa kopplingen med jämna mellanrum för att inte studsa sönder Men sedan är det ju just en stadsbil och ingen terrängbil
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80
          Min trailer är en brenderup brutto1000kg. Båt ryds camping 580 kg + motor tot.vikt ca 690kg. Den får jag väl dra med en cherokee om 3,5 ton är gränsen för totalvikten för B eller hur?

Alla ni som rekomenderar riskokare alltså jag fattar inte hur ni kan föredra en japansk plastig plojbil framför en rejält byggd lyxutrustad amerikansk bil med mullrande v:8. Man får ju en toppfin runt 96 för 50000. Snacka om mycke bil för pengarna. Billiga reservdelar är det och lättmekade är dom också, om man nu bortser från drivlinan som är ett helvete om den brakar. Inbillar mej dock inte att det skulle va billigare till en japs.

Cherokeen med åttan drar runt 1.3 - 1,5 om man är gasglad. Skatten kostar 2700 kr per år. Helförsäkring på mej (26 år mindre norrländsk ort) kostar 4300 per år. (Observera försäkringskostnaden) det är inte ens 300 kr i mån på mej som är så pass ung.

Det blir en grand cherokee oavsett vad ni säger
          men så är jag ju usa-frälst också..

Kul föresten att det vart ett sånt här drag i den här tråden. Kom igen nu. Nån måste väl ändå hålla med mej om att grand cherokeen är en kalasbil.
          Tveksamt om du får dra ett släp med totalvikt på 1000 kg med en Cherokee, totalvikten på bilen får ju då inte vara mer än 2500 kg.

Totalvikten på bilen + totalvikten på släpet får ju inte överstiga 3500 kg.
          Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Flodebanan :

jojon80 :
            Då e det klart du ska tjacka en dirkekt ! Du kommer garanterat inte att bli missnöjd. Fick jag välja så körde jag ju självklart hellre 8:a än 6:a, men nu har jag en 6:a och den ska rulla tills den självdör ! (+30000 flawless)
            Nästa blir nog en cheva dock
            [FONT="Fixedsys"][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
              Är det inte lite prob med 4WD på den gamla V70;n ? Viskokopplingen(?) som inte är helt bra har jag för mig.

Måste slå ett slag för att en lågväxel måste vara bra att ha när det är dags att dra ut på riktigt dåliga vägar och kanske vid sjösättningen ? Det är ngt Volvo saknar och man får åka på tomgången, och ligga och dumpa kopplingen med jämna mellanrum för att inte studsa sönder Men sedan är det ju just en stadsbil och ingen terrängbil
              Viskokopplingen på den gamla V70 var ingen höjdare. Det är t.o.m. så att om man bytte ett däck vid punktering till ett nytt så kunde hela viskokopplingen braka ihop. Det blir ju en liten skillnad i omkretsen på däcken och de rullar alltså oliak fort vilket gör att kopplingen kunde braka.

Har läst en artikel om detta för en massa år sedan. En gubbe som lämnat in bilen vid punka på en volvo-verkstad och de bytte 1 däck utan att tänka på följderna.

Avsaknaden av lågväxel är definitivt ett problem om man kör på dåliga och guppiga vägar eller om rampen är helkass.
              Jag drog upp min gamla båt, totalvikt på släp närmare 1500 kg, på en riktigt brant och lång ramp en gång med min gamla bil, VW Bora V5 - 150 HK.
              Motorn på den bilen är ju stark men växellådan på 1án var inte tillräckligt låg för att orka dra upp fanskapet ordentligt. Motorn började staka sig och dog, man fick ligga och trycka ner kopplingen lite när man körde för att få varv på motorn. Den kopplingen blev rejält glasserad, gissa om det luktade hallontårta när man klev ur bilen?
              Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

totalvikt på en grand cherokee är 2430kg. trailern har brutto 1000kg. med det menas väl att jag inte får lasta en båt som tillsammans med trailern får väga mer än ett ton. Då är det väl lugnt? eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80
                  totalvikt på en grand cherokee är 2430kg. trailern har brutto 1000kg. med det menas väl att jag inte får lasta en båt som tillsammans med trailern får väga mer än ett ton. Då är det väl lugnt? eller?
                  Jo, om din totalviktsuppgift på Cherokeen stämmer så är det lugnt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan

Jo 4wd på xc70 är ju inte den bästa men den är bättre än inget. xc70 klarar utan problem dålig väg så länge det inte lutar som fan, sen tycker jag ramper för sjösättning sällan är riktigt dåliga. Men ska man ha en bil som klarar överjävliga vägar och ramper så måste det vara en bil med lågväxel.
                    suzuki grand vitara är en billig bil med lågväxel och erkänd bra 4wd och tar sig fram bra i dåligt väglag. Den stora utmaningen är att hitta en rostfri sådan, hittar man en är det bara att lämna in den för rostskyddning och hoppas på det bästa

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
                      3.5 ton är gränsen för totalvikten om man har B-kort. Man kan säga att trailar över 750 kilo som regel går bort om har bilar typ Cherokee eller Explorer.
                      Har man BE-kort så får man hänga på det mesta. E är för tungt släp, C-kort(lastbil) är ointressant i det här fallet.
                      3500kg ska det givetvis vara, fel av mig. Alla begrepp reds ut på vägverkets hemsida.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      812 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman