Nää jag vet att 4wd är det bästa, men har man inte budgeten att köpa en fet subba, så funkar det utmärkt med diffad volvo... och jag har provat på isad ramp.. det funkar då me.. om nån står på kofångarn bak kanske inte alltid men oftast. .hehe..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Köpa dragbil
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av KG?Subaru är nog bland de vettigare alternativen man kan välja. Riktigt bra med lågväxel på en vanlig bil. Själv skulle jag kunna tänka mig en Touareg eller Audis nya jeep...Allt under 250 hkr går bort...sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JensenDet duger bra med en diffad volvo 940 med ltt, jag har inte hittat nått ställe där jag inte kan dra upp min tracker än iallfall... och den väger nästan 700 med släp...
Antar att den är i och urkopplingsbar? (måste slita däck annars?)
Vilken årsmodell finns den på eller var det tilläggsutrustning?
Själv har jag en gammal polis 940 med betydligt kraftigare bakvagn än standard bla mycket kraftigare stötdämpare än standardmodellen dock den har ej diffad axel snurrar jag ena sidan framåt går motsatta åt andra hållet precis som på en vanlig dock är en kabel ansluten till klumpen vet dock inte vad den är till för?
Vet du mera postaI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
måste väl oxå lägga in ett inlägg i denna tråd. Jag kör 4x4 i alla lägen, har en Subaru Legacy som frun kör och en Cherokee åt mig själv. Båda är underbara dragbilar, legacyn med lågväxeln och hillholdern och cherokeen med sin maffiga raka 6:a på fyra liter och en mycket välsynkad automatlåda. Nackdel med legacy är att den är lite låg vid knöliga ramper, men den går som ett strykjärn på vägen. Nackdel med Cherokeen är att den drar rätt bra med sås. Ska du köpa en subaru kan jag rekommendera outback-modellen av legacy. Då får du 5cm till i markfrigång. Den är dock dyrare, men det är det värt. Har haft två subaru, kört dem i över 10000 mil vardera och aldrig haft några bekymmer med någonting. Får de den Service de ska yha så är det inga som helst bekymmer. Det är dock skitviktigt att tänka på däckdimensionerna för alla 4x4-bilar. En rasad fördelningslåda är aldrig kul, kostar bra med deg... Rost förekommer överhuvud taget inte på en subaru efter 1999 när den näst senaste karossen kom. Före det så var det lite kinkigare. Läste en artikel om en gubbe som körde Subaru Outback i jobbet. Han drog husvagnar till till uppställningsplatser och sen hem igen med tom bil. Han hade kört nästan 100.000 mil utan att ens byta avgassystem, eller några andra slitdelar! Det enda han hade en åsikt om var att förarstolen började bli lite nersutten...
Cherokeen rostar inte heller, framförallt om du får tag på ett fint importexemplar. Dock dyr i skatt och försäkring. Försäkringen är helt beroende på var du bor, kan variera hiskeligt. Värt att kolla upp innan köp.
Så oavsett hur du gör, lycka till! Det är grymt vilken bil du får med 4x4. Då kan man snacka aktiv säkerhet. Det enda som är viktigt att komma ihåg när man kör på isig vinterväg som om det vore en torr och fin sommarväg är att du har samma bromsar som alla andra bilar.... Du ska få stopp oxå...Brottar fett...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAMDiff bakaxlar 940 med ltt har du tid med en förklaring?
Antar att den är i och urkopplingsbar? (måste slita däck annars?)
Vilken årsmodell finns den på eller var det tilläggsutrustning?
Själv har jag en gammal polis 940 med betydligt kraftigare bakvagn än standard bla mycket kraftigare stötdämpare än standardmodellen dock den har ej diffad axel snurrar jag ena sidan framåt går motsatta åt andra hållet precis som på en vanlig dock är en kabel ansluten till klumpen vet dock inte vad den är till för?
Vet du mera posta
Nu är jag inget Volvofreak, och kan inte allt i detalj på dessa bilar. Men jag förmodar att bilar med diffad bakaxel använder sig av lamelldiff alt, slungdiff. Dvs inget du kopplar i eller ur. Utan när det börja slira på ena hjulet så hakar nästa hjul i också.. Fungerar ungefär som en vanlig hederlig frikoppling. Och slits som en sådan också..
//Abel
Kommentera
Foton
Collapse
-
Jag letar efter lite sånna här westins jätte 17cm i shallow modellen och vanliga, har du några som ligger...1 Foto
-
Kanal: Trolling - Utrustning
2024-08-04, 19:02 -
-
Svar till Oskwig Pike spöhållareav xNekkTack för tipsen!
Gjorde likt Kona och beställde ett gäng längre bultar (8 cm) i stl. M6...2 Foton-
2024-07-17, 13:00 -
-
Svar till Oskwig Pike spöhållareav KonaFörstår. Annars nyper du fast dem med längre bultar än original enl. bild. Strunta helt i bultar ne...1 Foto
-
2024-07-12, 15:38 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
|
19 svar
812 visningar
0 gillar