Köpa dragbil - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa dragbil

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa dragbil

Måste skaffa mej en riktig dragbil. Har inte ens drag på min gamla bmw så är alltid beroende av andra då min båt trailas till fiskeplatsen.

Har varit och tittat på en 98:ans jeep grand cherokee. Fy fan vilken vräkig bil. Det absolut häftigaste jag åkt i. Dessutom en 8:a på 5.2L.

Dyr skatt, dyr bränsle, dyra rep. Men vad gör man inte för att kunna sätta i båten och åka ut och fiska även på de mest jävligaste ställen och även på vintern.

Nån som vet nåt om grand cherooken? Är dom bra?

Ursprungligen postat av jojon80
    Måste skaffa mej en riktig dragbil. Har inte ens drag på min gamla bmw så är alltid beroende av andra då min båt trailas till fiskeplatsen.

Har varit och tittat på en 98:ans jeep grand cherokee. Fy fan vilken vräkig bil. Det absolut häftigaste jag åkt i. Dessutom en 8:a på 5.2L.

Dyr skatt, dyr bränsle, dyra rep. Men vad gör man inte för att kunna sätta i båten och åka ut och fiska även på de mest jävligaste ställen och även på vintern.

Vet inget alls om jeepen men jag kan rekommendera Tapsa's artikel om dragbilar i FFA nr.4 2006. Där står en del saker som jag inte visste, t.ex. att automatlåda är att rekomendera om bilen saknar lågväxel.

Kommentera

Nissan King Cab! Hands down!
      Min bruker øitt under 1 liter diesel på mila, litt over med båten på henger bak.
      Kanskje inte noen luxuaryride, men så er den et arbeidsjern av dimensjoner.

Michael
      'dawg, mans best friend!

Kommentera

Vad har du för båt? Hur tung är den egentligen?

Jag skulle inte rekommendera en Jeep med V8, inte med dagens soppapriser.

Själv har jag en liten båt på ett vanligt släp. SOm bil har jag en VW Bora TDI 4-motion kombi. 130 HK diesel och Haldex 4-hjulsdrift. Inte den högsta markfrigången men den drar lite diesel, har kört den med släp på under 0,6 liter/mil som lägst.

Har du en tyngre båt kanske du skulle kolla på en Subaru med lågväxel och 4-hjulsdrift.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80

Grand Cherokee är en bil för staden, i första hand byggd för fruar som vill åka bekvämt och se ner på andra i trafiken. De tål inte vatten över bakhjulslagren, inte ens sötvatten. Transmissionen, transferlådan i synnerhet, tål inte de ryck och knyck maskinen lätt kan ge och när något går sönder kostar delarna en förmögenhet. Karosserna tillhör de lättrostade. Men det är klart att till rätt peng så...
          www.utreel.com

Kommentera

Hej!
            En Cherokke skulle jag inte vilja även om de kastade den efter mig!
            Plastigt och kexigt känns allt i dem. Oekonomiska också.
            Om man söker en drag/fiskebil som man även kan använda till vardags blir det lätt en Subaru Legacy.
            Visst de känns lite plastiga de med men man betalar inte lika mycket för en sån. Nackdelen är att de tidiga modellerna rostar som f-n. En -95:a som är rostfri och gått runt 20k får man för runt 20k och då har man en skitbra slit o släng bil.
            //Cole
            http://sportfisher.se

Kommentera

Tjänstevikten på Cherokeen ligger på över 2ton, behövs inte mycket till båt och trailer innan man överstiger 3ton. Då måste man ha lastbilskort för att få köra.

Kommentera

Polaren kör omkring med en Subaru Legacy -97 med 1800 kg båt efter, med lågväxeln så är det en helt otroligt bra dragbil, dessutom jävligt bra komfort i bilen och bra kvalité.
                http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Giganticsalmon
                  Tjänstevikten på Cherokeen ligger på över 2ton, behövs inte mycket till båt och trailer innan man överstiger 3ton. Då måste man ha lastbilskort för att få köra.
                  3.5 ton är gränsen för totalvikten om man har B-kort. Man kan säga att trailar över 750 kilo som regel går bort om har bilar typ Cherokee eller Explorer.
                  Har man BE-kort så får man hänga på det mesta. E är för tungt släp, C-kort(lastbil) är ointressant i det här fallet.

Kommentera

Nån som har erfarenhet av Citroën C5 att dra båtsläp med?
                    Det skulle nog vara mitt val om jag skulle skaffa dragbil.
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    810 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman