En djup fråga... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En djup fråga...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

MKT bra fråga!!! (inlägg)

Här skulle alla som visste ngt om en viss vobbler kunna lägga sina "djup" på vissa vobbler med viist utsläpp o lina!

Vid för långt utsläpp blir uppåtkraften av linan större än vobblerns dragkraft nedåt och man förlorar djup?

Nils master Inv. 15cm fiskar på 4.4-4.6 m med 0.40 mm och ca 30m utsläpp enligt min åsikt, däremot med 0.19 stumlina blir det ca 5.5m...... köra fast i bottentricket är bra!

Kommentera

Har boken den innehåller mycket användbar info, stämmer som de säger ett flytande bete erhåller snabbt rätt djup nästan oavsett fart.
      Naturligtvis inte nästan stilla då grejorna flyter.
      Lintjocklek har STOR betydelse.
      Helt annan sak med sjunkande där är farten ALLT!
      Kolla igenom sajten de har flera böcker beror på vad du är intresserad av!
      Den serien av böcker ger svar på alla dina frågor om djupggående av olika grejor kan vara dipsy wobblers skedar har normalt inget djupgående i alla fall inte flutters.
      Titta på amerikanska sidor de är långt före oss!!!
      Senast ändrad av TAMTAM; 2006-09-07, 18:33.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ytterligare en faktor skull ju kunna vara om man kör med sidoparavan eller inte.. man brukar ju höra folk som vill lyfta spöet när man kör över grundare platser för att inte köra i botten. Men enligt vårt resonemang ovan så borde ju bara funkar när man kör med skedar....eller är jag helt ute och cyklar ?
        Har också noterat att lintjocklek spelar stor roll, speciellt då vid lägre hastigheter.

Har en känsla av att detta är en viktigare fråga än många tror....av erfarenhet vet man ju att det ofta hugger på en typ av drag flera gånger, jag tror att dragets djup är minst lika viktigt som färg/form, så om man vill ha fler hugg så hjälper det inte alltid att skicka i fler wobblers i samma färg om de ändå inte går på samma djup....

Hur stor är en GTM ? om man ändrade tyngden på en sådan så den blev "svävande" så kanske man skulle kunna hänga den någon meter framför draget för att avläsa djupet, fast det vet i sjutton om den änå inte skulle påverka gången allt för mycket... hmmmm...
        _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
        [FONT=Arial Black]Rock on ![/FONT]
        -_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

Kommentera

Har du bara tillräckligt med lina efter paravanen, så ser inte jag att det skulle påverka wobblerns djupgående..
          Ang att höja spöt när det grundar upp, har nog föga inverkan.. Givetvis spelar typ av bete, och längden på linan en stor roll i denna frågan.
          http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Hittade en intressant sida angående att räkna ut djupet mha vinkel och linutsläpp.
            Det svåra är ju att på ett enkelt och exakt sätt mäta vinkeln....

Kommentera

Ursprungligen postat av TrollingToken
              Hittade en intressant sida angående att räkna ut djupet mha vinkel och linutsläpp.
              Det svåra är ju att på ett enkelt och exakt sätt mäta vinkeln....

http://www.lithosjigs.com/depthcalc.html
              Jag brukar köra på detta sätt men nöjer mig medd att uppskatta vinkeln till 30, 45 eller 60 grader. En anledning att inte uppskatta vinkeln nogrannare är att linan inte ligger som ett rakt streck i djupled utan snarare som en kastparabel med brantare vinkel närmast draget/dipsyn vilket medför att beräkningen har ett litet inbyggt fel. En annan anledning är att 5 grader hit eller dit inte nödvändigtvis gör så stor skillnad i djupled att det skulle motivera arbetet (ung 10% vid 45 grader). Till sist ger 30, 45 och 60 grader omräkningsfaktorer på (avrundat) 0.5, 0.7 och 0.9 vilket är lätt att komma ihåg.

/Nils
              Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

Kommentera

Ursprungligen postat av TrollingToken
                Har funderat lite på om det finns något bra sätt att ta reda på hur djupt olika wobblers/skedar går vid trolling.
                Man har ju en ungefärlig koll men det vore kul att veta exakt hur djupt en wobbler går i en viss hastighet.
                Om man vid t.ex göstrolling får hugg på ett visst djup så vill man ju ner med andra beten till samma nivå.
                Djupriggen är ju idag det enda verktyg man har där man kan placera beten på ett exakt djup.

Vore fint med någon pytteliten mackapär som man kunde hänga framför betet och när man sedan tar upp den så skulle man kunna avläsa hur djupt den har gått.....

Några idéer ?
                Hej TrollingToken; För att få reda på hur djupt olika wobbler och skeddrag går vid en viss trollingfart med en bestämd linlängd och lindiameter kan du göra på följande sätt. Trolla i ett vatten med långsamt sluttande botten från djupet in mot stranden och helst där det är slätbotten utan stenar, grenar och vegetation som betena kan fastna i. Trolla sedan med dina utvalda beten från djupet in mot grundare vatten tills det första betet hugger i botten. Åk tillbaka till platsen och mät djupet där betet tuggade i botten. Det går bra att mäta djupet både med ekolod och handlina. Fortsätt sedan på samma sätt tills du bestämt vilket djup varje bete går på. Vill du vara extra noggrann kör du tre gånger och skriver upp medeldjupet för varje utvalt bete. Så har i varje fall jag gjort innan jag gjorde butikslistorna för alla Bomber, Cisco Kid, Suick, Northern King, Purelure och Swim Whizz wobbler och trollingdrag. Du kan för de beten jag representerat gå in på www.trumman.com och notera ned vad jag kommit fram till vid praktiska tester. De uppgifter du hittar i fabrikanternas egna kataloger stämmer sällan. Därför vägde, måttsatte och kollade jag fiskedjupet för samtliga beten jag tidigare var agent för här i Sverige.
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand

Kommentera

Ett annat bra sätt är att sätta ett ordentligt blybälte runt Old Firehands kista. Sedan ger du han en trykmätare, så får han simma bakom betet och mäta. Kan tyckas jobbigt men så gjorde jag iaf och fick fram en bra uppfattning om hur djupt. Cisco färg x234 samt cicso x354 samt cisco x479 samt heddon Frog samt Bomber 0-17a. Dock så var det inte en lätt sluttande botten utan fullt med grynnor, så ibland fick man plocka upp stackarn plåstra om honom och ge honom en ny torr truckerkepa. Finns många andra funktioner då kan ha en OF eller LEF till, jag har helt slutat med ekolod, eftersom jag sällan fiskar djupare än 10 meter så puttar jag i min OF med en 12 meter lång snorkel. Men om det är prisvärt vet jag inte, man skall hålla dem med mat och dricka. Sen är det klart de går sönder ibland de har ju ändå varit med i minst 100 år. Men på det hela är jag nöjd.

Kommentera

Hyra han av dig ????? Eller paket pris???

Kommentera

Själv har jag funderat på att fästa en kraftigt skakad 50cl norrlands-guld strax framför wobbler.
                      När man sedan känner i spöet att den slår i en kantig sten på botten så den går sönder, så är det bara att räkna sekunderna tills ölskummet når ytan, och med en automagisk formel räkna ut djupet.... vá tror ni om dé ??

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      839 visningar