Dax att pröva några nya pulkor. Tips och synpunkter på olika modeller mottages! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dax att pröva några nya pulkor. Tips och synpunkter på olika modeller mottages!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

skulle också va roligt att veta vad de runda flytelementen är tillverkad i för material och hur dom är fastsatta till plåten. Mått mm.

Kommentera

Ursprungligen postat av joj
      Jag har Grizzly pulkor, jag tycker dom går perfekt och har bra dragkraft dom funkar dessutom bra direkt ifrån kartongen... Jag personligen tycker att dom drar bättre och jämnare än Mariestad!
      Hej Joj; Den röda Mariestadspulkan original har aluminiumköl med blytyngd nertill. Mariestadspulkan konstruerades en gång i tiden av den välkände trollingfiskaren Ove Johansson (in memoriam) i Mariestad. För cirka 15 år sedan experimenterade Paul "Palle" Sandberg i Järfälla fram en ny specialköl i rostfrittt stål utan blytyngd till Mariestadspulkan. Mariestadspulkan "2000 Red" med Palle-köl sträcker mycket bra och fungerar perfekt vid både långsam och snabb trolling. Du kan själv justera hur pulkan ska sträcka genom att flytta ögleknuten på pulklinan framåt eller bakåt. Flyttar du bak ögleknuten sträcker pulkan hårdare och flyttar du fram knuten minskar draget.Båda mina Mariestadspulkor "2000 Red" sträcker perfekt med 52 cm draglina och 31 cm mellan bakre infästningshålet och ögleknuten samt 21 cm mellan ögleknuten och främre infästningshålet. Den gula Grizzly-pulkan är en ren kopia av Mariestadspulkan och har dessutom försetts med en köl som är en kopia av Palles rostfria specialköl. TL-pulkan är en egen konstruktion av Torbjörn Livh, TL-Produkter i Jönköping.
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80
        Dom flesta här hemma kör med TL-Powerplanerpulkorna. Helt suveräna pulkor, bortsett från kvaliten. Båda mina par, och även kompisarnas tar in vatten som såll, även fast man har varit där och kladdat med sicaflexen i flera omgångar.

Pulkan har fler nackdelar, Den är otroligt tung och klumpig att ta in pga att den drar fruktansvärt hårt och för att inte tala om när man ska ha den överbord. Är dom dessutom vattenfyllda blir det ännu jävligare
        Ska tillägga att dom drar så pass hårt att dom tar ner farten på min båt med ca 1 knop när dom är ute. Stabiliserar dessutom upp båten via masten så det är ju bra.

Pluset är att det verkar vara den enda pulka som drar riktigt hårt. Och som orkar hålla upp linan fastän man lastat den med 3 spön med 90g kusamo.
        Här skulle en mariestadare sjunka på en gång, eller har jag fel?

Heller inga problem att köra den riktigt sakta tex vid löjtrolling. Här skulle också en mariestadare slacka efter rejält. Eller har jag fel här också?

Hur är grizzlypulkorna? Eller är mariestadspulkorna också reko? kanske med vissa modifieringar.

Jag vill ha en lätt pulka. Som drar hårt och som är lätt att ta in och sätta ut igen.

Vad kör ni med?
        Hej Jojon 80; Jag vet att dina TL-Power Planer pulkor tillverkade av Torbjörn Livh sträcker mycket bra! Mariestadspulkan "2000 Red" är röd och formsprutad under högt tryck i infärgad polyurethan och kan inte ta in en enda droppe vatten. Den syns bra på långt håll eftersom den är klarröd. Dessutom kan den förses med röd varningsflagga för att synas ändå bättre. Man kan även ha dubbla V-monterade röda varningsflaggor i masttoppen för att varna andra sjöfarare. Själv fiskar jag efter lax i Östersjön sedan slutet av 1980-talet och har förutom vid trollingtävlingar sex planerboardsspön på vardera sidan av båten. Det yttersta betet är oftast obelastat. Sedan varierar jag betesbelastningen med 30 - 70 grams päronsänken, 45-90 grams Hakevaparavaner eller ibland en Dipsy Diver på vardera sidan. I det senare fallet måste jag använda de allra kraftigaste, orangefärgade OR-19 releaserna för att Dipsy Divern inte ska lösa ut releaserna.
        Someday we have to go for the Big Ones!
        Old Firehand
        Senast ändrad av Old Firehand; 2007-01-19, 17:25.

Kommentera

Får återkomma med lite mått under helgen då jag inte har dem hemma just nu. Om ni kollar www.ymsfiske.com ser ni två olika sorter där. Det är de med lila flytmtrl som jag har. De är lite större än de gula som är på bilden här på forumet. På mina är det 6 olika hål för infästning av planerlinan. Vi har kört med hemmagjorda utterliknande brädpulkor förut. Det gick iofs bra men de vi hade var fruktansvärt tunga. Alla liknande konstruktioner jag sett har haft brädorna lite förskjutna sinsemellan, men på Ym:s pulkor är de lika. Trollingteamet jag ingår i kör nu med ett par avgjutningar av typ Mariestadspulkan med annan köl. Men de väger mkt mer än originalen. Drar bra men rycker och hoppar lite för mkt i grov sjö. Kör en del med löja och köpte därför de nya för jag tror de fiskar bättre. Har även skaffat egen trollingbåt i höst så nu har teamet två båtar och då kommer min fungera litegrann som ett flytande testlabb vad gäller ny utrustning bl.a. Det ska bli kul!! Mvh Micke

Kommentera

Jojon glöm inte att han är försäljare (av 2000), renovera dina TL mycket kan man säga om TL men här har han lyckats!
            OBS min åsikt anledningen till att jag gillar Power Planer är helt enkelt att dessa medger planer board fiske utifrån vad du vill köra inte vad pulkan klarar att dra!
            Visst finns det nackdelar speciellt om du inte "moddar" dem dvs ser till att de funkar som du vill.
            Visst går det enligt min åsikt finns ingen bättre pulka är de för mycket åker inline pulkorna på men allt är en smaksak trots allt.
            Senast ändrad av TAMTAM; 2007-01-19, 21:05.
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jojon du har ett stående bud på dina TL om du bestämmer dej för att byta, bara återkomma privat med ett vettigt pris mvh
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
                Jojon glöm inte att han är försäljare (av 2000), renovera dina TL mycket kan man säga om TL men här har han lyckats!
                OBS min åsikt anledningen till att jag gillar Power Planer är helt enkelt att dessa medger planer board fiske utifrån vad du vill köra inte vad pulkan klarar att dra!
                Visst finns det nackdelar speciellt om du inte "moddar" dem dvs ser till att de funkar som du vill.
                Visst går det enligt min åsikt finns ingen bättre pulka är de för mycket åker inline pulkorna på men allt är en smaksak trots allt.
                Hej TAMTAM; Om du syftar på mig som försäljare av Mariestadspulkan "2000 Red" så har du helt rätt. Jag har nog sålt kanske närmare ***x genom åren. Idag har jag bara 4 st "2000 Red" kvar och 2 st av dessa är redan beställda, men jag kan inte leverera dem därför att en köl saknas. När dessa 4 st är slut då har Mariestadspulkan "2000 Red" gått till historien! Notera också att jag inte har skrivit annat än positivt om Torbjörn Livh och hans TL-pulkor!
                TAMTAM, someday we have to go for the Big Ones!
                Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
                  Jojon du har ett stående bud på dina TL om du bestämmer dej för att byta, bara återkomma privat med ett vettigt pris mvh
                  sorry tamtam, dom sparas för löjtrollingen

ingen som nappat på din köpesannons ännu?

Kommentera

Hej på er allihopa! Har tagit lite mått på mina Ym:s pulkor och ska försöka beskriva dem. Beskrivningen gäller en pulka för att underlätta. Plåtarna är 950mm långa och 160mm höga från underkant upp till flytmaterialet. I underkant är båda plåtarna bockade 20mm 90 grader inåt. Kanterna är snedskurna 45 gader. 100 mm från framkant och 100mm från underkant sitter infästningen för planerlinan. Detta är en 250mm lång 40mm bred plåt med 6 hål. Till bredden ska läggas till 20mm som är bockad 90 grader och som fästet sitter fastnitat i. Avståndet från kanten till första hålet är 10mm c/c sedan är det 30mm c/c mellan de övriga hålen. 2st U-profiler 25x10mm håller ihop allt. Dessa sitter i sin tur skruvade i 90 graders bockade plåtar som har utskurna stoppklackar så att pulkan fälls upp till rätt läge. Längden på dessa U-profiler är 410mm. Allt är gjort i 2mm aluminiumplåt och vikten är ca 2,5 kg. Flytmaterialet verkar vara nån sorts rörisolering. Antagligen sitter det ett plaströr eller dyl. inuti. Diametern är 70mm och ändarna är klädda med tätslutande plasthattar. Hoppas nån förstår nåt av detta. Mvh Micke
                    Bifogade filer
                    Senast ändrad av tre S; 2007-01-21, 12:46.

Kommentera

Det var en mycket bra beskrivning!!
                      De här påminner en del om de planers man använde under slutet av 80 talet när inte Mariestads pulkan fanns
                      då gjorde man kopior av gammaldags utter bräda de spände kanon men problemet var ju att i grov sjö
                      så i bland gick dom under vattnet med en jäv.. massa problem som följd.
                      vore kul om det finns fler som testad ym.s pulkor. och kan berätta hur de funkar för dom i låg fart!!
                      problemet är väl att få pulkor som spänner i låg fart under 2 knop. över 2 knop så finns det ju många som funkar riktig bra
                      t.e.x Grizzly pulkan!!
                      lax

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      808 visningar
                      0 gillar