Dax att pröva några nya pulkor. Tips och synpunkter på olika modeller mottages! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dax att pröva några nya pulkor. Tips och synpunkter på olika modeller mottages!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dax att pröva några nya pulkor. Tips och synpunkter på olika modeller mottages!

Dom flesta här hemma kör med TL-Powerplanerpulkorna. Helt suveräna pulkor, bortsett från kvaliten. Båda mina par, och även kompisarnas tar in vatten som såll, även fast man har varit där och kladdat med sicaflexen i flera omgångar.

Pulkan har fler nackdelar, Den är otroligt tung och klumpig att ta in pga att den drar fruktansvärt hårt och för att inte tala om när man ska ha den överbord. Är dom dessutom vattenfyllda blir det ännu jävligare
    Ska tillägga att dom drar så pass hårt att dom tar ner farten på min båt med ca 1 knop när dom är ute. Stabiliserar dessutom upp båten via masten så det är ju bra.

Pluset är att det verkar vara den enda pulka som drar riktigt hårt. Och som orkar hålla upp linan fastän man lastat den med 3 spön med 90g kusamo.
    Här skulle en mariestadare sjunka på en gång, eller har jag fel?

Heller inga problem att köra den riktigt sakta tex vid löjtrolling. Här skulle också en mariestadare slacka efter rejält. Eller har jag fel här också?

Hur är grizzlypulkorna? Eller är mariestadspulkorna också reko? kanske med vissa modifieringar.

Jag vill ha en lätt pulka. Som drar hårt och som är lätt att ta in och sätta ut igen.

Vad kör ni med?

Du har redan den bästa, har samma själv och skulle aldrig byta till någon annan, har dock kraftigt modifierat mitt par för att få dem att funka bättre och nu är jag helnöjd, dessa gav en fin vårsäsong i Östersjön pga den stora dragkraften och den enorma spännvidden de kan ge!
    "Jag vill ha en lätt pulka. Som drar hårt och som är lätt att ta in och sätta ut igen."
    Finns inte bara gilla läget eller välja bort riktigt tunga grejor på linorna vilket jag aldrig skulle göra i alla fall.
    Senast ändrad av TAMTAM; 2006-08-30, 19:26.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Vill du sälja ett par låt mej veta

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
        Du har redan den bästa, har samma själv och skulle aldrig byta till någon annan, har dock kraftigt modifierat mitt par för att få dem att funka bättre och nu är jag helnöjd, dessa gav en fin vårsäsong i Östersjön pga den stora dragkraften och den enorma spännvidden de kan ge!
        "Jag vill ha en lätt pulka. Som drar hårt och som är lätt att ta in och sätta ut igen."
        Finns inte bara gilla läget eller välja bort riktigt tunga grejor på linorna vilket jag aldrig skulle göra i alla fall.
        Hur har du moddat dom? Kort kanske och en liten beskrivning så slipper man uppfinna hjulet igen

Kommentera

Ja de är kraftigt omgjorda originalet funkar inte så bra drar nåt fruktansvärt svåra att få ur sjön när de kommer in infästningarna för draglinorna är ett skämt en sketen mässingsöljett som snabbt slits ut, läcker gör de också men mot allt finns botemedel har bytt originalkölen mot enkelsidig i rostfritt med 2 kilos vikt dessutom försett ovansida med tvärgående aluplåt där jag monterat ett handtag samt även i kanten borrat hål för draglinorna bultat fast denna har jag gjort i original draghålen supernöjd gå igenom vad som irriterar dej och åtgärda detta så gjorde jag, rejäl omgång med sika runt skarven rekommenderas också

Kommentera

Ja de är kraftigt omgjorda originalet funkar inte så bra drar nåt fruktansvärt svåra att få ur sjön när de kommer in infästningarna för draglinorna är ett skämt en sketen mässingsöljett som snabbt slits ut, läcker gör de också men mot allt finns botemedel har bytt originalkölen mot enkelsidig i rostfritt med 2 kilos vikt dessutom försett ovansida med tvärgående aluplåt där jag monterat ett handtag samt även i kanten borrat hål för draglinorna bultat fast denna har jag gjort i original draghålen supernöjd gå igenom vad som irriterar dej och åtgärda detta så gjorde jag, rejäl omgång med sika runt skarven rekommenderas också
            Rena rama halvfabrikaten från början alltså... Kör billigt nu så länge, Steenson. Bra att veta vad man skall ha när man köper upp sig.

Kommentera

TamTam! Posta gärna några bilder på dina moddade powerplaners! Gärna med mått på kölen osv. Om du nu vill dela med dej av din uppfinnarrikedom

Kommentera

Just nu har jag bara bild på ovansidan, plåtbiten är målad 5-6 mm aluminium, tittar du noga ser du att jag borrat hål för draglinorna längst ut i kanten strax utanför pulkan och skruvat dit en schackel i övrigt är den bultad med M6 genom öljetterna, handtaget kommer från Clas Ohlson.
                Ska se om jag kan ordna bild på min köl högerbilden visar original som jag tagit bort.

Lite förvånad när du säger att de läcker som såll att de inte håller riktigt tätt vet jag men det har aldrig varit något problem direkt.
                Kvaliteten är inget vidare på TLs grejor, mina är knöliga som fasen av någon anledning men funkar utan problem i alla fall, tycker faktiskt de är riktigt bra och skulle aldrig byta, kör ofta i Östersjön med 3 Dipsy av den mindre modellen som har utlösare på ovansidan dvs inte den minsta samt en 90gram Kusammo dvs 4 spön på varje sida och den orkar lätt även med 80m lina ute, använder vanlig persienn lina som är otroligt stark och hållbar har aldrig lyckats få av den supergrejor, masten bör vara kraftig den saken är klar!
                Bifogade filer
                Senast ändrad av TAMTAM; 2006-08-31, 05:12.

Kommentera

masten bör vara kraftig den saken är klar!
                  Inte att tänka på att köra TL´s pulkor på TL´s mast då!! Snålade ur och beställde en TL-mast men den fick gå i retur till förmån för en Biosmast. Vilket rangel TL-masten är alltså...

Kommentera

Har provat både mariestad och steenson, och vad jag kan se så drar dom fullt tillräckligt om man justerar dom rätt. Har inga problem även om jag kör 100gr bly eller små dipsys.
                    Men visst det krävs lite trixande med justeringar innan dom går bra i alla farter.
                    Det största problemet jag haft är att få steenson pulkorna att dra "lagom", drar dom för "bra" hammnar dom mittför båten och då blir det stört omöjligt att få ut några lättare saker på dom, samt att man måste vara attlet för att få in dom, men jag tycker ändå att steenson pulkorna var lättare att fåtill än mariestadarna (fasten dom bara kostar hälften)..
                    Team Fanny Farm

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    808 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman