Kroka om wobbler - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kroka om wobbler

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kroka om wobbler

Tänkte fylla på förråden med nya trollingwobblers (trollingwobblare???) och då jag sett att många använder Bomber och priset var relativt ok så blev det sådana.

Fick hem ett femtontal och kvalite'n var väl inte riktigt vad jag förväntat mig. Ytfinishen är inte i toppklass, ringarna är lite vridna och krokinfästningarna ser något svaga ut. I vilket fall som helst så tänkte jag byta ut krokarna mot enkelkrokar. Dels rekommenderas det från det lokala fiskevårdsföreningen och dels tycker jag inte det är trevligt att återutsätta en fisk där det fastnat krokar lite här och där - lika lite som jag uppskattar att behöva ha ihjäl en fisk för att skadorna från krokarna är för stora .

Så (äntligen) till min fråga. Vad har ni för erfarenhet av enkelkrokade wobblers och vad använder ni för krokar.

/Nils
    Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

Ursprungligen postat av npaulsson
    Tänkte fylla på förråden med nya trollingwobblers (trollingwobblare???) och då jag sett att många använder Bomber och priset var relativt ok så blev det sådana.

Fick hem ett femtontal och kvalite'n var väl inte riktigt vad jag förväntat mig. Ytfinishen är inte i toppklass, ringarna är lite vridna och krokinfästningarna ser något svaga ut. I vilket fall som helst så tänkte jag byta ut krokarna mot enkelkrokar. Dels rekommenderas det från det lokala fiskevårdsföreningen och dels tycker jag inte det är trevligt att återutsätta en fisk där det fastnat krokar lite här och där - lika lite som jag uppskattar att behöva ha ihjäl en fisk för att skadorna från krokarna är för stora .

Så (äntligen) till min fråga. Vad har ni för erfarenhet av enkelkrokade wobblers och vad använder ni för krokar.

/Nils

Har tråkigt så jag lyfer en gammal tråd.
    Titta bara på amerikarna-canadesarna och deras kommersiella trolling efter lax. (som kanske har dött ut på senare år pga stigande bränslepriser mm.
    Här använder man nästan bara enkelkrok på sina beten som i första hand består av pluggar som tomic 5-7" och silver horde.

När jag fiskar fluga på lax och öring kör jag gärna en enkelkrok men det är ju för att få en livligare och lättare gång som ibland kan vara skillnaden. En enkelkrok krokar också djupare eftersom det bara är en spets som penetrerar istället för tre.

Vad som rekomnderas av den lokala fiskevårdsföreningen ska du skita i. Vissa föreningar rekomenderar tom att inte använda ekolod då det är osportsligt. Det är upp till dej själv att välja hur/vad du ska fiska så länge det är inom lagen.

många som kör med enkelkrok på laxskedarna har jag sett. Nån mer som kanske fyller på i ämnet?

Kommentera

Anledningen till att det sitter enkelkrokar på Tomic wobblern är att dom bara får fiska med det på många ställen. Själv tycker jag att dom och Bomber krokar bättre med en trekrok. Till Bombern är owner st36 storlek 2 bra när man använder bara det ena krokfästet under kroppen.
      Bifogade filer

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
      19 svar
      814 visningar
      0 gillar