vad kör ni för salladsskydd när ni trollar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vad kör ni för salladsskydd när ni trollar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• vad kör ni för salladsskydd när ni trollar?

Jahapp!
    nu var det höst och höstens trolling erbjuder ju dels sjukt fina stunder men också en del frustration (i vissa vatten iaf) i form av död sallad som flyter omkring och fastnar på allt!!!

Så, vad brukar ni köra då?

I båt är det för mig snabbaste och första alternativet alltid att sticka ner spöet en bit i vattnet så får spöet helt enkelt samla på sig det mesta av ytans skit.
    I kajaken där jag helst trollar med knäna ( ) så har jag inte hittat nåt vettigt sätt att få samma funktion ur spöet.
    Har då istället gått till det som jag annars ändå också oftast kört i kombo med spöet i vattnet:
    lång tafs och på FGknuten som förbinder nylontafsen med flätlinan så knyter jag ett par bitar gummiband som får fladdra omkring och funkar oftast bra för att fånga upp allt mindre skräp som annars har lust att glida ned längs linan till draget...
    Besvärligare vatten med mer och jobbigare sallad så brukar det bli olika varianter av gummibandsfladder+liknande spret gjorda med stumpar nylon, men, skulle ju vara fint med en tråd här där alla smarta(re?) lösningarna som folket ute i våra vatten kör med kan samlas!!!

Så, in med era bästa tips!!!

mvh/peter
    https://www.facebook.com/OKspinners/

Släpa med dig en vegan ut, de lär ju tugga rent på nolltid så som de glappar

Kommentera

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
      Släpa med dig en vegan ut, de lär ju tugga rent på nolltid så som de glappar
      vad för slags spö kör man då?
      nåt ganska kralligt spö gissar jag? tänker stor öppen mun som man får släpa runt på då ju... det svåra i den ekvationen är ju att hitta ett lagom spö som man ändå gillar att fiska med? samt en vegan som inte stör gången på betet (iofs kanske enkelt då dom brukar vara rätt tunna?)

Kommentera

Jag skulle pröva några stoppknutar ovanför tafsen, gärna i lite grövre nylon som blir styvare och håller emot bättre.

Kommentera

Trollar enbart med paravaner. vilka ser till att linan inte plockar så mycket skräp. Uteslutande på alla spön. På spöna sen en uptrace, med pärla över knuten, sedan blir det ju en till förbindelse till stålwire närmast betet, å det samlar rätt bra med skräp. Dock kan ju paravanerna i sig bli rätt tunga med skräp efter ett tag, men det är ju lätt att se då man måste rensa en paravan.

Har trollat en gång på försommaren där det var enorma mängder skräp i vattnet. Slutade med att vi körde två släpspön med djupdykare samt 2 st spön på djuprigg. Djupriggspöna klarade ju sig bra, och de andra spöna fick vi rensa var tionde minut. Gick helt enkelt inte att trolla med paravaner. Ganska tröttsam dag, milt sagt.

Men när fisket blir på topp har ju salladen dött och drivit i land med, så...
          http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Jag skulle pröva några stoppknutar ovanför tafsen, gärna i lite grövre nylon som blir styvare och håller emot bättre.
            Jo, så brukar jag som sagt köra om det är lite mer aggressivt me gräs, några stoppknutar i nylon som får spreta omkring lite i toppen av tafsen, funkar rätt bra!

mvh/peter

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
              Trollar enbart med paravaner. vilka ser till att linan inte plockar så mycket skräp. Uteslutande på alla spön. På spöna sen en uptrace, med pärla över knuten, sedan blir det ju en till förbindelse till stålwire närmast betet, å det samlar rätt bra med skräp. Dock kan ju paravanerna i sig bli rätt tunga med skräp efter ett tag, men det är ju lätt att se då man måste rensa en paravan.

Har trollat en gång på försommaren där det var enorma mängder skräp i vattnet. Slutade med att vi körde två släpspön med djupdykare samt 2 st spön på djuprigg. Djupriggspöna klarade ju sig bra, och de andra spöna fick vi rensa var tionde minut. Gick helt enkelt inte att trolla med paravaner. Ganska tröttsam dag, milt sagt.

Men när fisket blir på topp har ju salladen dött och drivit i land med, så...
              sant!!!
              den där tiden kommer, ytterst snart dessutom!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
              19 svar
              809 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg anteman