Budgetrulle för gös- och gäddtrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Budgetrulle för gös- och gäddtrolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Budgetrulle för gös- och gäddtrolling

Hej
    Söker efter enklare men ändå pålitlig trollingrulle med räkneverk till gös- och gäddtrolling. Tänker att jag vill lägga max 500:-/rulle. Har hittat bland annat Okuma Magda 20-30DT runt 450:-. Något att ha?

Mvh Richard

De rullarna funkar. Har haft flera stycken. Men efter några års användande till trolling och framförallt ismete så är det ingen av dom som funkar felfritt längre. Bland annat räkneverket och frikopplingen strular på dom. Hade jag valt rulle igen så hade jag nog hellre väntat och sparat lite och köpt bättre rullar direkt. Har bytt ut alla mina magdarullar mot Okuma Coldwater. Den är lite bättre i kvalitet. Men även de kommer nog så småningom bli utbytta mot något bättre.
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Absolut inget fel på magdorna. Enkel, bra konstruktion. Gav mina snart 10 år gamla rullar storservice och de funkar gallant. Problemet med frikoppling och backspärr har att göra med att fettet flyttar på sig. Så en service och problemen är väck.
      http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Blir nog att testa Magda. Rasar rullen efter 3år känns det ok om den kostar 450:-

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
          Absolut inget fel på magdorna. Enkel, bra konstruktion. Gav mina snart 10 år gamla rullar storservice och de funkar gallant. Problemet med frikoppling och backspärr har att göra med att fettet flyttar på sig. Så en service och problemen är väck.
          Jag har ett par Magdor, knappt fiskade (trollar gädda sporadiskt) som ibland inte vill frikoppla, var lägger du fettet? Är det lätt att skruva bort vevgaveln utan att "lösa delar" ramlar ur?

Ok rullar annars, håller de några år med lätt service så är det värt pengarna anser jag. Har dock litet spel i slirbromsen, från hård broms till lös på ett kvarts varv typ... (Min Okuma haspel är tvärtom, här får man skruva ett par varv för att uppnå detsamma)
          Senast ändrad av anteman; 2017-07-27, 10:19.

Kommentera

Jag kör okuma convector cv20dlx till göstrollingen, dom är rätt gamla men har funkat bra, aldrig upplevt ngt problem med dom. Aldrig smort någonting heller

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Jag har ett par Magdor, knappt fiskade (trollar gädda sporadiskt) som ibland inte vill frikoppla, var lägger du fettet? Är det lätt att skruva bort vevgaveln utan att "lösa delar" ramlar ur?

Ok rullar annars, håller de några år med lätt service så är det värt pengarna anser jag. Har dock litet spel i slirbromsen, från hård broms till lös på ett kvarts varv typ... (Min Okuma haspel är tvärtom, här får man skruva ett par varv för att uppnå detsamma)
              Det är tämligen lätt att serva magdorna. Ungefär som vilken multi som helst, dock får man jobba lite "bakifrån" med då backspärrsfjädern sitter bakom drevet. Men som sagt ganska enkel konstruktion. Kan du serva en amba klarar du en magda kan dock säga att mina är ju de gamla pro 20dx, så de skiljer sig säkert från de nya. Från fabriken var det mycket, rätt hårt fett som med hjälp av vatten och bruk flyttat sig och klumpat ihop sig på ett par platser. Standard rengöring och applicera lite nytt fett och rullarna känns som nya igen
              http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
              19 svar
              809 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg anteman