Bästa/sämsta elmotorn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa/sämsta elmotorn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bästa/sämsta elmotorn

Jag är i färd med att köpa en elmotor i sommar. Vill därför lägga ut frågan här om vilka motorer som är pålitliga resp inte säkra köp. Jag ska använda den på en vanlig plasteka ca 4,20 lång.
    Ni är säkert några stycken som har en sen tidigare. Skriv gärna vilken modell du har och dina åsikter om den så jag och fler på forumet kan dra nytta av det.

Mvh seanmike
    ------------------------------------
    Fiskelycka till er alla!

Har en Minn Kota 30 till min lätta alubåt, Quicksilver 410. Inget fel på kvalitén men motorn är i klenaste laget. Orkar inte riktigt med när det blåser lite extra. Skulle haft nån modell större, trots att den enl. specifikationerna är tillräcklig.

Kommentera

Ursprungligen postat av m@
      Har en Minn Kota 30 till min lätta alubåt, Quicksilver 410. Inget fel på kvalitén men motorn är i klenaste laget. Orkar inte riktigt med när det blåser lite extra. Skulle haft nån modell större, trots att den enl. specifikationerna är tillräcklig.
      Vi har kört men en rhino motor, den största modellen och den fungerar hur bra som hällst. Och den var inte speciellt dyr heller Köpt på hobbex förra året med tanke på att deras pris är 2995,00 kr medans popuptackle tar 4999 kr

Kommentera

Använder en Minn Kota 36. Den har fungerat hur bra som helst än så länge, har inte haft några problem alls
        varför nappar det aldrig?

Kommentera

Jag har använt en Minn Kota Endura 30 sedan 2003, och den funkar utmärkt till min plastbåt på 430 cm. Dock bör man komplettera med ett extra batteri, jag har ett på 75 aH som räcker till ca 4-5 timmars kontinuerlig körning i trollingfart, om man som jag använder den även till transport. Annars har jag bara gott att säga om modellen. Möjligen skulle jag ha köpt en 36, då motvind med höga vågor suger musten ur den nuvarande.
          www.hellfish.se

Kommentera

Med tanke på att man ofta får gå på full gas med MinnKotan 30 så köpte jag lite extra tid i ett fritidsbatteri från Biltema, sitter nu ett 110 Ah. Eftersom storleken inte är direkt större än ett 75 Ah så var det aldrig nåt att tveka på :-) Kostade runt 800:- helt OK!

Kommentera

Med tanke på att man ofta får gå på full gas med MinnKotan 30 så köpte jag lite extra tid i ett fritidsbatteri från Biltema, sitter nu ett 110 Ah. Eftersom storleken inte är direkt större än ett 75 Ah så var det aldrig nåt att tveka på :-) Kostade runt 800:- helt OK!
              Hur länge håller ditt batteri när du kör trollingfart, på ett ungefär? Tänkte köpa ett likadant batteri till min motor.

Kommentera

Hur mycket väger 110 batteriet då? Är i färd med att köpa på mig ett till batteri jag oxå, för att dryga ut tiden på sjön!

Kommentera

Ursprungligen postat av Evert
                  Hur mycket väger 110 batteriet då? Är i färd med att köpa på mig ett till batteri jag oxå, för att dryga ut tiden på sjön!
                  Har själv ett 110Ah från biltema. När det gäller bil/fritidsbatterier så kan man bara konstatera att de väger asmycket vilket man än väljer så ska man väl kånka runt på det så spelar det (enligt mig) ingen större roll om det väger 10 - 15 eller 20kg. Men för att nästan svara på din fråga så skulle jag uppskatta att ett 110Ah väger runt 20kg.

Ett gott råd är att köpa en batteribox när du ändå är där, har själv fått ett antal byxor mm. förstört av batterisyra.

Kommentera

Magnus, är prisskillnaden på ett blått optima http://www.optimabatteries.com/publi...fo/marine.html och ett annat batteri verkligen värt?
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    869 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman