Beten för sidoparavaner! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beten för sidoparavaner!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Angående linlängder så kör jag oftast 75 fot mellan bete och paravan. Sen från båt till paravaner vid t.ex tre spön så kör jag 25, 50 och 75 fot.
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
      Angående linlängder så kör jag oftast 75 fot mellan bete och paravan. Sen från båt till paravaner vid t.ex tre spön så kör jag 25, 50 och 75 fot.
      Hej Mattias "EuroPike";

Förr när det var tillåtet använde jag vid trollingtävlingar efter Lax och Öring i Vänern, Vättern och Östersjön 12 st ytspön till planerboardsfiske och 4 st spön till djupriggarna...

När det sedan ändrades till max 10 st spön använder jag 8 st spön till sidoparavaner eller Mariestadspulkorna samt 2 st spön till djupriggarna....

Vid göstrolling i Mälaren har jag 6 st 8-fots Shakespeare Ugly Stik trollingspön till Offshore sidoparavanerna och 2 st 10-fots Ugly Stik-spön rakt ut från båtsidorna samt 2 st 8-fot Ugly Stik snett ut och bakåt från akterspegelshörnen..

Djuriggar använder jag numera aldrig vid Göstrolling...

På spöna har jag alltid samma linlängd ute mellan bete och trollingrulle på samtliga spön. Vid normalt väder har jag 70 fot (cirka 21 meter) mellan bete och trollingrulle. Vid plattvatten och vindstilla ökar jag linlängderna från 70 till 90 fot (cirka 27 meter). Vid grov sjö minskar jag linlängderna till 60 fot (cirka 18 meter) och minskar även antalet spön (beten) från 10 st till 8 st...

Fångstresultaten vid Göstrolling blir betydligt bättre om jag sprider ut betena horisontellt istället för vertikalt!

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
      Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2016-09-22, 15:21.

Kommentera

Just ja, var inte rädd för att köra riktigt korta släpp efter paravanerna. 2 meter kan ibland vara fullt tillräckligt. När gäddorna börjar hugga på paravanerna, vilket inte är ovanligt, är det 1,5-3 meter långa släpp som gäller.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
        19 svar
        794 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg anteman
        av anteman