4-5hk 2-4takt? Lång eller kort rigg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

4-5hk 2-4takt? Lång eller kort rigg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Pike 1, ja då har du samma erfarenhet som dom flesta med en cylindriga fyrtakt. Det är bara tomten Oregistrerad som alltid är motvalls. Bygger nog mest på att han inte vet ett piss och i det mesta går emot av ren barnslighet.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

    Kommentera


    • #12
      Jag hade (tills den tyvärr stals) en Honda 4-takt 2,3 hk med lång rigg. Som trollingmotor till en 4,5 meters båt var den helt OK, visst vibrerade den men inte så att den störde. Liten och lätt också!

      Kommentera


      • #13
        Honda 5hk är piss om man ska använda den i vatten som innehåller salt. Ventilkåpan rostar som skräcken efter en säsong. Min Honda blev stulen, men jag undrar om den klarat 20år som min Yamma 5hk. Känner flera som haft stora problem med sina Hondor.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Ola
          En dum fråga, hur tar sig oljan in i cylindern?
          Är inte grejen med 4-taktare att de ska vara täta ovan och under cylinder?
          Dock betvivlar jag inte att det rekomenderas att den ska stå/ligga på något sätt.
          En 4-taktsmotor har flera kolvringar..En kompressionsring, en oljering och en skrapring.
          Oljan kommer in i cylindern via kanaler i cylinderväggarna en bit ned i loppet och förs liksom fram av oljeringen (Består egentligen ev tre ringar. Två tunna och däremellan en platt liksom vertikalt "vågig" ring) och smörjer cylinderloppets väggar..Ovanför översta ringen och upp i förbränningsrummet är det i princip torrt men under är det smörj på väggarna, kan man förklara lite snabbt och grovthugget.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Ola
            En dum fråga, hur tar sig oljan in i cylindern?
            Är inte grejen med 4-taktare att de ska vara täta ovan och under cylinder?
            Dock betvivlar jag inte att det rekomenderas att den ska stå/ligga på något sätt.

            Vid transport gäller det att precis som nämns att lägga motorn på rätt sida, förutom olja så kan kylvatten ta sig in då via avgasventilen.Torrdra alltid motorn ett par ggr för at få ut kvarstående vatten samt dra startsnöret tills ett lätt motstånd känns då stänger ventilerna och förhindrar ett ev. inläckage den vägen.

            Kommentera


            • #16
              Råkade skriva lite fel där..Ska vara "En kompressionsring, en oljering MED två skrapringar". Ursäkta skrivslarvet.
              Fast egentligen gällde ju inte frågan hur en fyrtaktare smörjs, så skit samma..

              Kommentera


              • #17
                Aha, då vet jag.
                Trodde i min enfald att alla dessa kolvringar och ventiltätningar som ska hålla tätt även stod emot tjock olja.
                För bensingaserna trycks ju inte ut eller ned trots att man dessutom trycksätter dessa.
                Ola

                Kommentera


                • #18
                  Ola du har väl rätt här ändå, olja borde stoppas av ventil tätningarna uppifrån samt ringarna nerifrån , risken är väl evt gammalt kylvatten som rinner tillbaka och passerar en icke helt stängd avgasventil om avgaser och kylvatten släpps ut i samma kanaler till propeller och skvaller hål vilket är ett vanligt sätt att minska bullret åtminstone på något större småbordare.
                  Tänker man efter borde risken finnas på 2takt också vad gäller vatten rinnande tillbaka in i cylindern.
                  Däremot kan man tänka sej att olja tar sej till andra mindre bra platser i motorn om en fyrtaktare ligger ner som exv vevhusventen kanske men sådant måste försäljaren veta om.
                  olja/vatten i syllarna ger nog bra rekyl när man drar i snöret nog helt klart!
                  Senast ändrad av TAMTAM; 2006-04-08, 18:35.
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Roxen
                    Planerar att skaffa en snurra runt 4-5hk till båtar runt 4 meter.Brukar hyra båt för kortare fisketurer.Frågan är vilken motor som är bäst lämpad.
                    Dels för transport men även sakta trolling.Har hört både för och nackdelar om 4-taktare.Vikten är självklart av betydelse men mest är hur lämpad den är.
                    Har tills nu kört med elsnurra, kanon vid fisket men vid transportsträckorna suger den.
                    De jag har på g är mercury och honda 5hk, 1-3år gamla.
                    Tips och erfarenheter??
                    Förr var det högst ovanligt med 4-takts utombordare tills Honda och Volvo (Honda 7,5 och 9,5 hkr) kom med sina på 1970-talet. Själv trollade jag med en 2-takts 9,5 hkr Evinrude (lågprofilmodellen) sedan början av 1960-talet till mitten av 1980-talet. Denna motor var helt fantastisk! Den gick nästan alltid igång på första rycket. Ganska törstig var den jämfört med en fyrtaktare...men pålitlig. Servicekostnaden var i det närmaste obefintlig. Stift, olja, impeller (3 ggr) och bensinpump var allt jag behövde byta under närmare 5.000 fiskedagar. Jag skulle vilja se den 4-taktare som håller lika många dagar och kräver samma låga servicefaktor. Idag har jag sedan 1998 en 150 hkr Yamaha 2-taktare som transportmotor och en 15 hkr Yamaha 4-taktare som trollingmotor på min Buster Magnum. Ibland funderar jag på att byta, men jag har inte hittat något bättre alternativ än.
                    Är man nöjd med det man har då sneglar man på annat men byter ogärna!
                    Go for them!
                    Old Firehand

                    Kommentera


                    • #20
                      Kan du inte prova Mercury finns de som tycker mycket om dem här!
                      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      800 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av vanfossen, 2024-04-25, 11:52
                      0 svar
                      110 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg vanfossen  
                      Startad av GW, 2020-07-19, 21:28
                      1 svar
                      304 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Marcus182  
                      Startad av Kapten Gunnel, 2024-05-17, 12:30
                      2 svar
                      234 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg caspar5
                      av caspar5
                       
                      Startad av caspar5, 2024-05-21, 10:15
                      0 svar
                      64 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg caspar5
                      av caspar5
                       
                      Arbetar...
                      X