Ny rulle för trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny rulle för trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Så jag har bestämt mig att slå till på en Okuma XPD Pro 20, prisvärd och duger till mig att börja med
    Två korta följdfrågor då: Val av lina, känns som flätlina (vi har max 6spön i båten) ?
    Och behöver ett till spö vilket av dessa två skulle ni välja till ovanstånde rulle ?
    1. Shakespeare Ugly Stik Tiger 12-30 (bwd220080)
    2. Ugly Stik Gold Tuff 15-40 / 25-50

Kommentera

Flätlina PP 0,32 så sitter den bra i utlösarna... Jag hade valt ett spö klassat upp till -20lb ett hårdare spö än så är inget kul till göstrolling.
      http://tokfishingteam.blogspot.com

Kommentera

Kellen har en poäng med diametern på flätlinan.
        Jag har nylonlina Berkley 0,42 Sensation till paravanerna och kör flätlina (ca 0,30-0,33) med spinnspöna bakåt. Det finns rutinerade som kör med tunnare flätlina och det håller säkert, problemet jag hade tidigare med min flätlina till paravanerna var att linan släppte ur linutlösaren i tid och otid... nya utlösare, Scottys 1182 inställda i hårda läget rådde bot på det problemet...

Spöklassning är svårt tycker jag... en "äkta" 20 lb är säkert trevligare än en grövre klass till gös men kan bli klen om även gäddan ska styras in mot båten... Mina Kinetic Epoxy trolling 8' 15-40 lb är lite för mjuka till gädda tycker jag...

Idag hade jag hellre köpt Alphamar 8' H 15-30 lb till gäddan som är klart kraftigare än mina... (jag har jämfört) eller kanske Alphamar 8'-8'6" M (12-25, 10-20 lb) till gösen... Lätta, smäckra spön, som jag inte prövat men gärna skulle vilja...

Kommentera

Ännu ett spö förslag Jag får svårt att bestämma mig, en bekant tipsade även om detta:
          savage gear baltic salmon 8´ 15-30 skulle det kunna vara något ihop med Magda xpd20 ?

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
            OF du är duktig du som håller reda på tio spön. Vid mörker trollar jag med fyra spön, en paravan på varsin sida och sedan ett spö ut åt vardera sidan. Tio spön har jag aldrig testat och skulle inte kunna hålla reda på ens i dagsljus och stiltje. Men när gösen är på hugget sena somrar gärna efter att ett åskoväder dragit förbi, då räcker det bra med 4 spön. Ffa så bra som fisket varit efter gös i Mälaren utanför Västerort de senaste två tre säsongerna. Här du testat kuusamos 18cm/70gr?
            Hej Gabbu;

Att kalla mig duktig är nog lite överdrift. Snarare har jag genom miljoner misstag, åtskilliga tusen timmar och över 50 års trolling med många spön efter både Lax, Röding, Öring och Gös bildat mig ett eget, fungerande trollingmönster ...

En del av tekniken när jag trollar med många spön ligger i att ha samma linlängd mellan bete och paravan till varje sidelinerspö samt mellan bete och spötopp till de fyra spöna utmed båtsidorna ( två 10-fots Shakespeare Ugly Stik Tiger BWD220210´0´(3.00 m) spön rakt ut och två 8-fots BWD2200 (2,40 m) snett bakåt). Givetvis har Daiwas SG47LC räkneverksrullar elimerat en hel del av tidigare års huvudräkning....

Med samma linlängd till varje bete undviker man ofta onödiga trassel och slipper dessutom fundera på hur mycket lina man släppte ut från respektive spötopp eller bakom varje paravan....

Under senare år har mitt mörkerseende försämrats och jag tvingas numera när solen gått ner använda pannlampa vid både bärgning av fisk och byte av bete...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/cordell/wally_stinger.htm
            Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2016-03-04, 18:50.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Kellen har en poäng med diametern på flätlinan.
              Jag har nylonlina Berkley 0,42 Sensation till paravanerna och kör flätlina (ca 0,30-0,33) med spinnspöna bakåt. Det finns rutinerade som kör med tunnare flätlina och det håller säkert, problemet jag hade tidigare med min flätlina till paravanerna var att linan släppte ur linutlösaren i tid och otid... nya utlösare, Scottys 1182 inställda i hårda läget rådde bot på det problemet...

Spöklassning är svårt tycker jag... en "äkta" 20 lb är säkert trevligare än en grövre klass till gös men kan bli klen om även gäddan ska styras in mot båten... Mina Kinetic Epoxy trolling 8' 15-40 lb är lite för mjuka till gädda tycker jag...

Idag hade jag hellre köpt Alphamar 8' H 15-30 lb till gäddan som är klart kraftigare än mina... (jag har jämfört) eller kanske Alphamar 8'-8'6" M (12-25, 10-20 lb) till gösen... Lätta, smäckra spön, som jag inte prövat men gärna skulle vilja...
              Hej Anders;

Eftersom både dyneema- och spectra flätlinor har låg eller nästan obefintlig friktion kan du vira flätlinan två varv runt ena näbbhalvan på releasen innan du pressar ihop den. Då sitter flätlinan bättre fast i linutlösaren...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/cordell/wally_diver.htm
              Old Firehand

Kommentera

Tips på ett bra billigt trollingspö? Skall användas under sommaren endast 3 veckor drygt kanske lite höstfiske oxå i en djup sjö.
                Mina Placeringar:
                2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
                2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                19 svar
                812 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman