Ny rulle för trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny rulle för trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Anders;

Anekdotisk bevisföring = Skämtsam bevisföring, eftersom anekdot översatt till svenska betyder kort skämthistoria...

Jämfört med både Daiwas och ABU´s multirullar har jag under de senaste tjugo åren haft fler problem och direkta reklamationer av Shimanos multirullar efter det att Normark år 1994 upphörde med Daiwa och övergick till att sälja Shimanos haspel- och multirullar.. Kanske otur, ren klumpighet eller så har jag flera gånger lyckats välja måndagsexemplar.. Mina Daiwa multirullar köpta hos Normark långt före år 1994 fungerar däremot bra.../
    Nä fullt så illa är det inte vad gäller det anekdotiska:https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Anekdotisk_bevisföring och utan den blev det inte mycket skrivet i FS överhuvudtaget...

...och måndagsexemplar är ett otyg vilket märke det än är !

Kommentera

Mycket bra tips och råd man får här på forumet tycker jag!
      Tror jag "nästan" har bestämt mig, väljer mellan dessa två:
      Okuma coldwater 153
      1.http://www.amazon.com/Okuma-Cold-Wat...ct_top?ie=UTF8
      Daiwa 27/47
      2. http://www.amazon.com/Daiwa-Sealine-...H3XWXFBV8QNGYA

Lite kluven gällanda daiwan om jag ska gå för 27 eller 47 modellen. Trollar mest i småsjöar och även mälaren ibland. Tänker om 47 känns lite onödigt stor kanske.
      Okuman ser trevlig ut men vet inte så mycket om den, de flesta röster verkar ligga på daiwan.

Kommentera

Även Ambassadeur 5600/6600 LC är trevliga rullar för trolling.

Kommentera

Oavsett vilken rulle det än blir så skulle jag till gädda/gös välja den mindre storleken (27), valde en Okuma 20 själv. Om jag däremot hade tänkt att rullen skulle dubblera å få funka även till laxtrolling så hade jag valt en storlek större.

Länkarna jag la in ovan var för du skulle få läsa vad andra sagt om rullarna. Jag vet inte alls om priserna är bra på Amazon, dessutom får man vid import alltid räkna med tull, moms och frakt, i vissa fall en riktigt dyr frakt. Undantagsvis kan man slippa tull/moms men allt ovanligare skulle jag säga.
          Kan vara skönt att ha köpt rullen i Sverige om du behöver reklamera....

Kommentera

Skulle kollat på Regal Marin efter Okuma Magdor till sådant fiske. Rätt bra pris på rullarna har de också. Olssons säljer också trollingrullar till bra pris. Köpte 6 Abu Alphamar till laxtrollingen där för 799:- st

O sen ska ju en trollingrulle vara högervevad, allt annat är ju fel 😝
            Skitfiske då!!!

Kommentera

Okuman är smidigast av dom.. Men daiwan är robustare.
              http://tokfishingteam.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                Mitt tips är att hålla ögonen öppna på säljes här på FS. Daiwas sg47 ffa brukar säljas begagnade i "klump" med jämna mellanrum till ett pris runt 600-800kr/st. Även magdarullarna dyker upp i säljes. Lägg en köpes annons och be om kontakt via Pm. Chansen är stor att någon på FS har flertalet hemma.

Annars rekommenderar jag flätlina om du ska trolla efter gös. Gummibandseffekten från nylonlinan blir jag inte klok på. Vill du komma billigt undan så ta Biltemas tunnare.
                Hej Gabbu;
                Flätlina som Berkley Fireline, PowerPro och Tuf Line XP använder jag vid haspelfiske, jigfiske, spinnfiske och djupt vertikalfiske efter de flesta fiskarter...

Vid trolling använder jag alltid 20 - 25 Lbs Excalibur Silver Thread nylonlina och definitivt vid flerspötrolling... Starkare och nötbeständigare homogen nylonlina existerar inte!!

Tänk dig själv att du och fiskekompisen är ute på Norra Björken när det börjar mörkna och trollar efter Gös med tio spön, flätlina på alla rullarna och tre sidoparavaner på båda sidorna. En stor Gädda hugger spö nr 1 från båtsidan räknat och drar iväg snett utåt mot yttersta sidoparavanen. Då blir det garanterat trassel! Flätlinorna trasslar ihop sig med varandra och trasslen blir som täta nystan. Och nu är det mörkt ute! Det är bara att plocka fram avbitaren eller kniven...

Får du trassel med homogen nylonlina som trollinglina går det snabbt och lätt att lösa upp trasslet och ofta utan att behöva kapa och knyta om några linor....

Man lär så länge man lever!

http://www.trumman.com/cordell/wally_stinger.htm

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av inteenaning Visa inlägg
                  Mycket bra tips och råd man får här på forumet tycker jag!
                  Tror jag "nästan" har bestämt mig, väljer mellan dessa två:
                  Okuma coldwater 153
                  1.http://www.amazon.com/Okuma-Cold-Wat...ct_top?ie=UTF8
                  Daiwa 27/47
                  2. http://www.amazon.com/Daiwa-Sealine-...H3XWXFBV8QNGYA

Lite kluven gällanda daiwan om jag ska gå för 27 eller 47 modellen. Trollar mest i småsjöar och även mälaren ibland. Tänker om 47 känns lite onödigt stor kanske.
                  Okuman ser trevlig ut men vet inte så mycket om den, de flesta röster verkar ligga på daiwan.
                  Henrik;

Välj Daiwa 27LC eller SG47LC, dvs 27LC till småskalig insjötrolling och SG47LC till Laxtrolling i Vänern, Vättern och Östersjön... och du kommer aldrig att ångra dig!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Oavsett vilken rulle det än blir så skulle jag till gädda/gös välja den mindre storleken (27), valde en Okuma 20 själv. Om jag däremot hade tänkt att rullen skulle dubblera å få funka även till laxtrolling så hade jag valt en storlek större.

Länkarna jag la in ovan var för du skulle få läsa vad andra sagt om rullarna. Jag vet inte alls om priserna är bra på Amazon, dessutom får man vid import alltid räkna med tull, moms och frakt, i vissa fall en riktigt dyr frakt. Undantagsvis kan man slippa tull/moms men allt ovanligare skulle jag säga.
                    Kan vara skönt att ha köpt rullen i Sverige om du behöver reklamera....
                    Hmm blir nog mest trolla gös och kanske lite gädda så 27 modellen är kanske det jag ska sikta på då. Helt sant angående amazon sidorna, jag planerar att köpa grejornas Sverige och stöda marknaden
                    Jag har fått my let tips av alla så nu är det väl dags att ta ett beslut snart
                    Vad är lämplig flätlina på någon av dessa rullar då ?

Kommentera

Har "dödat" några Magdor med åren.....
                      Hårt bruk och minimal skötsel tar död på det mesta även om de gjort stort motstånd under tiden. Men de är väldigt prisvärda.

I stora trolling båten sitter det sedan många år Daiwa SG47 på alla tio spöna. Det är hållbara rullar men de känns lite "råa" i gången och bromsarna tycker jag inte är direkt silkeslena. Gillar inte heller knarren som är alldeles för trög och högljudd. Vi kan t.ex inte använda SG-rullarna på ismetet om vi vill ha knarren på. Gösarna spottar när de känner motståndet i rullen.

Har även en ABU 550 LC och den är rena drömmen att hantera jämfört med SG47. Däremot är knarren inget vidare på den heller.

Flera göstrollande kompisar har gått över till Daiwas AD rullar.http://bojdaspon.se/products_singel....7-lc&artnr=699 De är mycket billigare och jag tycker faktiskt de är riktigt trevliga. Lite mjukare än SG.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      812 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman