tips på billigt sätt att få autopilot - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tips på billigt sätt att få autopilot

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tips på billigt sätt att få autopilot

Hej på er.

Jag har en liten styrpulpetbåt med en 4 hästare som trollingmotor brevid huvudmotorn. I motorbrunnen eller vad det nu heter så har jag en autopilot som är tänkt till segelbåtar! ! Den är tänkt att sitta i rodret på segelbåten men jag har satt den på rorkulten på 4 hästaren, funkar kanonbra.
    Heter Simrad tp (tiller pilot)10. Den kan inget annat än att hålla en rak kurs men det funkar fint till mig. För att byta färdriktning kan man styra genom att trycka på styrbordsknappen eller babordknappen, då svänger den en grad/tryck. Eller håll ner knappen så svänger den båten 10 grader. Finns mer avancerade modeller (tp 20 eller tp 30) med nätverk så man kan styra via plottern. Perfekt att slippa sitta o styra. Eller om man vill åka ut o trolla själv !

Jag tror att det skulle funka att autopiloten styrar huvudmotorn om man inte har en för stor motor. Upp till 15-20 hästar borde den orka styra om styrningen går lätt. Den drar 0,6 ampere.

Om intresse finns så kan jag filma lite nästa gång jag är ute och lägga upp på youtube. Jag tror att jag filmade lite medans jag monterade den. Får se om det finns nått intresse.

Hydraulstyrning och autopilot till det kostar nog runt 15000 - 17000 och uppåt. Jag gav 1440 för denna begagnad. Plus lite skruv , svets och fix.

Mycket nöjd !!

Jonas
    Senast ändrad av färnakungen; 2016-01-03, 19:21.

Låter grymt! Bra tips tack!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
    19 svar
    794 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg anteman
    av anteman