Blya Bomber 16a - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blya Bomber 16a

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Blya Bomber 16a

Har inte kört så mycket med päronbly när jag trollar, men tänkte börja experimentera med det. Är det någon som har koll på ungefärligt fiskedjup?

Vi förutsätter följande: jag kör Bomber 16a. Släplängden är 30 m. Kör med flätlina. Farten är 2,3 knop. Ungefär hur djupt kommer wobblerna att gå?

Med 5,10,15,20,25,30 resp 50 g päronbly?

Vet att det är svårt att veta exakt, men ungefär?

Hur långt ifrån bete bör blyet fästas?

(Trumman, du som kan dina Bomber ;-)

Blya Bomber 16a

Då jag trollade som mest för några år sedan då hade jag som en tumregel 10gr/meter.
    Beror såklart på vilket bete man använder men som utgångspunkt stämde det skapligt bra.

Mvh. HenkeW

Kommentera

Måste ju hänga på hur stor flytkraft betet har. Stor skillnad på att blya en laxsked & en westins jätte... Men bomber 16a är ju ganska lätt & inte så bred i profilen.

1 m per 10 g låter ju hyffsat rimligt. Har blyat lite mindre lax- & öringwobbler förut & din tumregel stämmer på ett ungefär med mina egna erfarenheter.

Kommentera

Jag släpper ut 5m innan jag sätter på bly

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
          Har inte kört så mycket med päronbly när jag trollar, men tänkte börja experimentera med det. Är det någon som har koll på ungefärligt fiskedjup?

Vi förutsätter följande: jag kör Bomber 16a. Släplängden är 30 m. Kör med flätlina. Farten är 2,3 knop. Ungefär hur djupt kommer wobblerna att gå?

Med 5,10,15,20,25,30 resp 50 g päronbly?

Vet att det är svårt att veta exakt, men ungefär?

Hur långt ifrån bete bör blyet fästas?

(Trumman, du som kan dina Bomber ;-)
          Hej Nils Jonas;

Jag har skrivit många gånger tidigare om trolling med päronsänke och gummisnodd. Därför tillåter jag mig att citera ett av mina tidigare inlägg:

Själv använder jag ofta päronsänke och gummisnodd vid trolling därför att Catrinesänken och spiralsänken ofta skadar linan.
          Ett bra sätt att fästa päronsänket vid trollinglinan är att använda en vanlig beige kontorsgummisnodd (1,5 x75 mm). För gummisnodden genom öglan på päronsänket. Trä sedan gummisnodden genom öglan på gummisnodden utanför päronsänket och dra åt så att det blir en snara. För sedan päronsänket med gummisnodden två varv runt linan och trä därefter päronsänket igenom öglan på gummisnodden igen. och dra försiktigt åt knuten. Där sitter päronsänket på trollinglinan utan att glida! Trär du sänket endast ett varv runt linan innan du drar åt knuten glider sänket garanterat ner till betet...

Vid trolling efter Gös använder jag ofta kort lina mellan päronsänket och wobblern eller trollingdraget. Det brukar inte uppstå några problem med 1,5 - 2,0 meter lina mellan sänke och bete vid Göstrolling eftersom Gösen är en relativt lugn och långsam fisk som sprattlar först när den kommer in i båten.

Vid trolling efter Lax och Öring har jag 8 - 10 meter lina mellan päronsänke och wobbler eller trollingdrag. Anledningen till detta är att både Lax och Öring ofta är mycket stridbara fiskar och jag vill därför kunna dra av gummisnodden i knuten med den snabba och starka laxen 8-10 meter bakom båten och de båda motorerna. Drillar jag själv laxen brukar jag hålla i spöt med sänket bredvid axeln på fiskekompisen så att han i lugn och ro kan dra av gummisnodden och stoppa päronsänket i fickan eller i plastburken bland de andra päronsänkena. Sedan kan jag fortsätta drillningen tills Laxen är färdig för håven.

Med 30 grams päronsänke går betet 1,5 - 2,5 meter djupare.
          Med 50 grams päronsänke går betet 3,0 - 4,0 meter djupare.
          Med 70 grams päronsänke går betet 4,5 - 5,5 meter djupare.

Ovanstående uppgifter kan variera 20 - 30 % beroende på lindiameter, linutsläpp och trollingfart.

Ps. Det finns ytterligare skäl till att ha 8-10 m mellan päronsänke och bete vid laxtrolling. Både Lax och Öring tillhör de skyggare fiskarterna. Ofta får du färre laxhugg ju närmare betet du har sänket. En annan fördel med att ha sänket långt framför betet är att fritt svävande växtdelar och annat skräp i vattnet brukar fastna på sänket i stället för att fastna på betet och blockera dess lockande gång. Ds.

Go for the Big Ones!
          Old Firehand
          Senast ändrad av Old Firehand; 2015-10-10, 17:56.

Kommentera

Amen!

Tack!!!

Kommentera

tips istället för gummisnodd är
              Ghost Release

Kommentera

Eller så här: http://www.rialinna.fi/resource/resi...jpg&maxdim=320
                Man kan också koppla ihop en linutlösare med ett päronbly.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                19 svar
                812 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman