Flötestrolling med stor betesfisk - vilken utrustning är minst olämplig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flötestrolling med stor betesfisk - vilken utrustning är minst olämplig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flötestrolling med stor betesfisk - vilken utrustning är minst olämplig?

Börjar få för mig att det börjar bli den tid på året då frysvarorna ska fram för gäddfiske i mina krokar, och tänkte ge mig på ett tretimmarspass flötestrolling på lördag innan det är dags att stämpla in på kneget. Har lite smått och gott i frysen som jag samlat på mig under året, bland annat ett gäng hela makrillar(på c:a 350-400 gram/st)som köptes nån gång i Maj, fyra-fem rätt stora mörtar(kanske 200-250 gram), en abborre på kanske 300 gram och ett gäng lite mindre mörtar, abborrar och en och annan strömming. Eftersom mitt pb på gädda har över ett år på nacken och som piss i groggen inte är mer än 7,3kg så tänker jag stort bete - stor fisk, så jag vill ge makrillarna och stormörtarna en chans. Frågan är vilka kandidater som är lämpligast vad gäller utrustning.

Då det gäller flöten så har jag nog bara två kandidater som kan vara lämpliga; 1st Darts Pikefloat Big 60g och 1st SPRO Pike Trolling 35g.

Tre kandidater för vilket spö som är lämpligast; 8 fots Yokozuna Spin Master 50 gram haspel, 9 fots Savagear MPP Pro 170 gram haspel och 9 fots Daiwa Lexa 150 gram spinn med Shimano Cardiff 301A. Lämpliga haspelrullar är en Abu Sorön SX60 och en Okuma RAW II 40.

Tackel kommer tillverkas i lämplig storlek för betesfisken. Kommer köra rätt enkelt arrangemang med glidande flöte med stopp på flätlina och päronsänke i lämplig vikt och kroktackel i flätlinans beteslås. Båten drivs fram av en 54lbs elmotor och spöhållaren är av märket människohand, annat är överflödigt eftersom det bara är tillåtet att använda ett spö i taget i sjön. Djupet där jag tänkte fiska varierar mellan c:a 3 till c:a 6 meter(6 meter är för övrigt sjöns djupaste....djup).

Givetvis skulle jag kunna tackla två kit och prova mig fram, men om nån med diger flötestrollingerfarenhet säger t.ex "hel makrill plus sänke blir för mycket för 35g flötet, been there, done that, not doing i tomorrow" eller "60g flöte är overkill för de planerade betesfiskarna och djupen" eller "hel makrill på 50g spö rekommenderas ej av socialstyrels'n" eller nåt annat så är ju det gött mos.

Ös på med rekommendationer helt enkelt. Puss och kram.
    All you need is Lubb.

Fisken blir ju inte att väga allt för mycket under vattnet så det ska nog funka med bägge de där flötena. Jag kör med Drennan Piker-flöten 40g och Fox 25-35g stubby sinkers till flötestrolling och jag har aldrig varit med om att nån betesfisk dragit ner flötet. Rigga 9-fotarna med de där mörtarna så kanske det kan bli åka av.

Kommentera

Jag skulle köra stort flöte till makrillen iaf. Det krävs lite bly för att hålla betet på inställt djup vid trolling.

Kommentera

Kan ge lite rapport från två korta flötestrollingturer. Riggade multiutrustningen(Shimano Cardiff 301A och 9 fots Daiwa Lexa 150gram)med 60 grams flötet och har använt 50 grams päronsänke. Spöt i handen, friläge på spolen, tummen på spolen - bara att släppa vid livstecken, stänga motorn och stirra på flötet. Första passet var tre timmar en relativt klar morgon(7-10). Stor mört och hel makrill. Inte ett nafs. Flötesstoppet placerat c:a 3-3,5m från betesfisken. Idag(14-17)samma upplägg, fem kontakter varav blott en(c:a 5,5kg) ville följa med hela vägen. Två av kontakterna kom på stor mört, tre på hel makrill(en av dom kan ha varit på bara flötet eller både flötet och fisken, blev nämligen bitmärken i flötet...), vilket är kul för det är första gången jag fått gädda att intressera sig för makrill. Alla kontakter kom inom loppet av c:a två och en halv timme, vilket är rätt bra för trollingfiske i den sjön. Härligt att äntligen ha fått blodad tand vad gäller denna metod - och att ha fått förtroende för makrill efter många metespass när det inte har gett nåt.
        All you need is Lubb.

Kommentera

Vilken hastighet körde du .
          "HalvDan var här"

Kommentera

Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
            Vilken hastighet körde du .
            Morgonturen i lördags var det stillsam sjö. När motorn(54lbs) var igång så körde jag på 1:ans växel, med ett helstopp då och då. Igår blåste det rejält från syd, så när jag åkte i medvind så var det egentligen bara att driva, och motorns uppgift var att bara hålla rätt riktning på båten, så det blev driva- justera kurs - driva - justera kurs. Exakt antal knop, eller ens en uppskattning, vill jag inte spekulera i, men jag har eftersträvat så låg fart som möjligt. På blåsdagen när jag färdades mot vindriktningen var jag till en början tvungen att ha växel tre(av fem)för att ens ta mig framåt, efterhand blev vinden ännu starkare och då var det bara högsta växeln som kunde förmå båten att röra sig framåt. Men det blev faktiskt ett hugg på högsta växeln i motvind. Note to self - blåsigt=dåliga förutsättningar för trolling med de verktyg jag har till mitt förfogande(små låne/hyresbåtar och 54lbs elmotor.)

Men, som sagt var, lägsta möjliga fart, för att kunna ha betet på rätt djup och för att jag tänker kallt vatten=låg fart på betet.
            All you need is Lubb.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
            19 svar
            812 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg anteman