Köp av första trollingutrustningen. Behöver råd och tips på sidoparavaner och spöset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köp av första trollingutrustningen. Behöver råd och tips på sidoparavaner och spöset

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köp av första trollingutrustningen. Behöver råd och tips på sidoparavaner och spöset

Hej

Har bestämt att jag tänkt börja detta med trolling.
    Jag har ingen direkt erfarenhet av användande av paravaner tidigare men det är just sidoparavaner som jag tänkt mig, 3 på vardera sida om båten och mot spön, eventuellt även djuprigg bakom båten. Kommer inte i det här läget att investera i nån mast.

Har en djuprigg som jag fått till skänks och som jag tänkt börja med, så den biten finns på plats, en Scotty Lake Troller. Det är nog en enklare modell men den duger nog för att jag ska öva och få lite kläm på detta innan jag skaffar en till eller byter djuprigg.

Det jag behöver köpa är sidoparavanerna och trollingset med spö, rulle och lina.

Först var jag inne på att köpa Yellowbird paravan, men efter att ha läst på olika forum är jag nu mer inne på antingen Black Beast (förmodligen medium storlek?) eller Off Shore OR-12. Det som jag tycker talar lite till OR-12 fördel är att den har flagga som borde göra det lite lättare för en nybörjare att se hugg? Det som talar för Black Beast är väl alla trådar med nöjda användare som talar gott om dess funktion.

Sen behöver jag även investera i trollingset.
    Antar att det enklaste är att köpa färdiga set, behöver 6 st då jag skulle vilja köra 3 på vardera sida.
    Här ska sägas att jag egentligen inte vet vilket set som jag borde välja, då jag inte har erfarenhet av trolling sen tidigare eller rullar med räknare. Angående budget på trollingsetten vill jag ha nånting som är förhållandevis lättanvänt och av sådan kvalité att det håller mer än nåt år innan det börjar krångla, men det är klart att ju billigare desto bättre utan att köpa det absolut billigaste.

Angående trollingspön, finns det varianter i teleskopmodell? Tänkte att det blir så mycket lättare att stuva undan och frakta eller finns det inga sådana som fungerar?

Så, för att man nu också ska kunna göra bedömning och rekommendation om utrustning så kommer fisket enbart ske i storsjön, Jämtland där efter öring, röding och kanadaröding.

Hoppas på att få tag i utrusning så att man kommer igång

Äger ett par Okuma Magda xpd som jag tycker funkar helt okej. Visst det är ingen superkänsla i grejerna men funkar utmärkt för mej, bättre rullar för pengarna får man nog inte (om man inte köper begagnat).

Kommentera

Kollar själv efter mina första paravaner. Dock verkar jag fastna för Ghost. Såg smidigt ut när Håkan Fransson använde dessa i fisheco.

Kommentera

Ursprungligen postat av pontus.karpp Visa inlägg
        Äger ett par Okuma Magda xpd som jag tycker funkar helt okej. Visst det är ingen superkänsla i grejerna men funkar utmärkt för mej, bättre rullar för pengarna får man nog inte (om man inte köper begagnat).
        Tack för svar
        Såg att den rullen fanns i massa olika trollingset på Böjda spön, frågan är vilket set som borde passa mitt användningsområde bäst. Har funderat på vilken spölängd jag ska satsa på också.

http://bojdaspon.se/products.php?kat...tn=trollingset

Kommentera

Nu vågar jag inte uttala mig så mycket om trolling efter laxfiskar, trollar bara gädda och gös. Men jag har två rovex hurricane spön som är 8'6" som jag kör paravaner på och dom är lite lite i längsta laget, 8 fot hade nog vart perfekt. Vad man har för spölängd till djupriggar vågar jag inte säga så mycket om men som jag förstått det brukar man ha ganska korta spön, typ 6-7 fot bara?

Kan tillägga att jag har Black beast M paravaner och dom funkar bra för mig när jag kör ganska stora gäddwobblers, impulshandlade dock två savagegear paravaner som jag ska testa nästa helg. Kan vara kul att jämföra lite, får återkomma med resultat!

Kommentera

Har själv budget grejor som har funkat bra. Ghostparavaner, Shimano TR200 (köptes begagnade) rullar och Ugly stik som spön.

Hela kitet. Fyra spön, fyra rullar och två paravaner betalade jag nog inte mer än 2.000 för. Väldans nöjd med de grejorna. Jagades gädda med dem och är väl lite pensionerade just nu.
            __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Har tittat runt på massa olika webshops nu efter trollingset.
              Vet inte om jag blir riktigt klokare, men det som jag är mest inne på är:
              https://www.ofc.nu/trollingset-salmo...179-c-239.aspx

Salmonizer XP 7 12-25 och till det spöt kan man välja mellan dessa rullar:
              Jag funderar på att välja rullen #Okuma Classic XPD-20D +49kr

#Välj mellan dessa rullar.Alla har linräknare.
              #Okuma Magda 30D
              #Okuma Classic XPD-20D +49kr
              #Okuma Classic XPD-30DLX 2bb Vänster vevad. +49kr
              #Okuma Classic Pro XPD-30D +49kr

Är det ett klokt val av spö och rulle tror ni?
              Eller finns några andra tips som är ett bättre val för öring/röding/kanadaröding?

Kommentera

Det här spöet, salmonizer XP 7 12-25, är det tillräckligt starkt för att använda tillsammans med sidoparavaner? Har inte bestämt mig än om jag ska välja black beast M eller Offshore OR-12, men det blir nog nån utav dom.

Vill snart beställa grejerna. Men ska ju köpa 6-7 spön så vill ju att det ska bli rätt från början.
                Går spöet även att använda till djuprigg?

Kommentera

OFC har även trollingkit med Ugly stick gold tiger. Det är ett bra spö ivf. Många som gillar dem och så även jag. Var någon liten peng dyrare än RT spöna. Har inte använt RT själv så jag kan inte säga vilket av dem som är det bättre.

Bara att Gold Tiger spöt är bra just för trolling.
                  Senast ändrad av Dominator91; 2015-07-26, 08:45.
                  __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ja jag såg det, det kanske vore bättre.
                    Ugly stick gold tiger 7 fots har samma värden som salmonizer, nämligen 10-25lbs.
                    8 fots ugly stick gold tiger har 15-40lbs.

Är det en fördel att ha det högre värdet 15-40lbs vid användning med sidoparavaner?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    812 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman