Trolla efter öring - Val av tafs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolla efter öring - Val av tafs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolla efter öring - Val av tafs

Tänkte höra vad folk kör för tafsar när det kommer till att trolla öring, finns gott om gädda i sjön så något rejält behövs men samtidigt känns gäddtafsarna jag kört med nu väldigt överdimensionerade på något sätt då man kör med mycket mindre wobblers till öringen så jag tänkte bygga egna fluorocarbon tafsar om det ev skulle öka chansen till napp då dom är väldigt kinkiga i sjön, är det något ni skulle rekommendera?

Vad för tjocklek så den klara en gädda?

Mvh Fesen

Här har du en tråd om vilka dimensioner gäddan inte klipper av.

/Apan

Kommentera

Jeg troller mye etter ørret i gjeddevann. Løsningen er ikke fortom som tåler gjedder, da fisker du mer gjedde enn ørret. Bruk heller lenke mellom wobler og krok. Bortsett fra at du redder endel woblere på den måten, gjør det også at en ørret ikke slår seg av like fort. Noen woblere vil du fortsatt miste, men ikke på langt nær like mange. Her er noen eksempler på hvordan jeg gjør det:

Team Colibri

Kommentera

När jag trollade öring vid storsjö i Härjedalen fick jag rådet att använda små wobbler 3-9 cm dom lämna gäddorna ofta i fred. Precis som vid göstrolling undvik stränderna där bor gäddorna. Tafs använder man inte.

Kommentera

Ursprungligen postat av fesen Visa inlägg
          Tänkte höra vad folk kör för tafsar när det kommer till att trolla öring, finns gott om gädda i sjön så något rejält behövs men samtidigt känns gäddtafsarna jag kört med nu väldigt överdimensionerade på något sätt då man kör med mycket mindre wobblers till öringen så jag tänkte bygga egna fluorocarbon tafsar om det ev skulle öka chansen till napp då dom är väldigt kinkiga i sjön, är det något ni skulle rekommendera?

Vad för tjocklek så den klara en gädda?

Mvh Fesen
          Hej Jimmy;

Om du liksom jag trollar efter Öring och Lax bör du absolut undvika metalltafsar! En 0,30 - 0,35 mm Fluorocarbontafs kan i bästa fall skydda wobblern från att "stjälas" av hungriga Gäddor. Grövre Fluorocarbontafsar förstör nästan alltid den lockande gången hos de flesta mindre wobbler....

http://www.trumman.com/bomber/bomber_15a.htm
          Old Firehand

Kommentera

Med tanke på hur fina tafsmaterial det finns idag är det bara dumheter att inte använda tafs..
            Köp en spole climax toothy critter 15 eller 20 lbs, gör några tafsar och fiska och var glad, öringfisket kommer gå super, och gäddorna behöver du inte oroa dig för... ( kan ju även nämna att i det norrlandsvatten jag fiskar lämnar även öringen småwobblerna ifred...)

Kommentera

Glömde bort att jag hade gjort en tråd om detta men nu är jag här och tar in lite, ska testa med några hyfsat tunna FC tafsar så får vi se, kör som sagt med lite mindre wobblers och max är Bombers 9cm och vi har haft rätt grova gäddtafsar som är kring 50cm långa för det är inte ovanligt att man får gädda i sjön även på mindre wobblers.

Ursprungligen postat av Svalsjo666 Visa inlägg
              Med tanke på hur fina tafsmaterial det finns idag är det bara dumheter att inte använda tafs..
              Köp en spole climax toothy critter 15 eller 20 lbs, gör några tafsar och fiska och var glad, öringfisket kommer gå super, och gäddorna behöver du inte oroa dig för... ( kan ju även nämna att i det norrlandsvatten jag fiskar lämnar även öringen småwobblerna ifred...)
              Köpte en väldigt fin 15lb tråd och mindre beteslås så jag gjorde ett par tafsar själv synd bara att jag la dom konstigt i väskan så nu har hela skiten trasslat in sig.
              Valet vart på en extremt fin metalltråd istället för FC då dom bara hade "big game" storlek dvs 0.80-1.00...ska införskaffa 0.30-0.35 FC för kommande, har lekande och beteslås till säkert 100 tafs nu
              Senast ändrad av fesen; 2015-07-24, 17:13.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
              19 svar
              794 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg anteman
              av anteman