Jag tänkte göra stag till min nyinköpta trollingmast. Är det någon som har bra tips eller ritningar? Framförallt är det fästet till själva masten som jag tacksamt tar emot tips på
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Stag till trollingmast
Collapse
X
-
Köp ett rörklamer till masten och två som passar på relingen
Plus ett rostfrit rör till var sida som plattas till i bägge ändarna och borras lagom hål för att fästas på rörklamren. Evetuelt behövs det också två vinklar till rörklamret på masten.
-
Char har ett bra svar tycker jag, vill du kosta på lite finns åtminstone vackrare lösningar även om chars säkert är lika stabil, vilken mast har du ? vilken diameter?
Har tillverkat en egen mycket kraftig mast med 50mm alu rör i underdelen samtliga tillbehör svetsade i alu av min favoritsmed dyrare men i mitt tycke mera seriöst beror alldeles på vad du söker mvhI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Tackar! Det är en begagnad Big Jon-mast. Underdelen är 50 mm i diam. Det finns färdiga rör-lösningar från NOA (http://www.noa.se/tactilb.html) men de pengarna lägger jag hellre på fiskeprylar. Kravet är att det ska vara lätt demonterbart från båten.
Kommentera
-
Mitt förslag är att inte spara på kostnaden vad gäller riggning av båten, vad du än gör om du måste rigga av efter fisketuren och detta är speciellt viktigt om du trollar se till att allting tas bort med så få skruvar som möjligt, försök dessutom se till att skruvar och smådelar sitter fast på grejorna så långt som möjligt allt för att undvika "lådan med nödvändiga grejor"
Tillräckligt mycket skit ändå, svårt att förklara vad jag menar men för mej har alltid detta varit det viktigaste.
Min mast skruvas fast med totalt tre skruv till fördäcket ink stagen alla dessa har handmanövrerad plastskalle finns på Clasohlson innersta gängen bortfilad gängat både i stag och fäste på skrovet fördelen här är att skruven kan aldrig ramla bort då den måste gängas ur, min spridar bom högst upp ökar på med ytterligare en skruv också fast i en lång gänga kan aldrig ramla bort, finns alltid där när jag behöver den och dras utan verktyg.
Totalt krävs sex skruv alla handåtdragna för att rigga båten och då går den från ren fritidsbåt till trollingmaskin för 12-13 spön
Antar att det blir svårt att förstå vad jag menar men som sagt se till att båten blir så lättriggad som möjligt kosta på pengarna här det är värt varenda krona en engångs investering välj dyra skräddarsydda lösningar med kvalitet i det långa loppet kommer du vara nöjd.
Gå ner till den lokala smedfirman med en ritning på vad du tänkt dej de gör det bäst och lycka till!!!
Glömde riggarna ytterligare två skruv till trollingbalken tvärs aktern.Senast ändrad av TAMTAM; 2006-01-20, 23:04.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av PÅKTackar! Det är en begagnad Big Jon-mast. Underdelen är 50 mm i diam. Det finns färdiga rör-lösningar från NOA (http://www.noa.se/tactilb.html) men de pengarna lägger jag hellre på fiskeprylar. Kravet är att det ska vara lätt demonterbart från båten.
Om så så köper du fästet direkt från Big Jon i USA, inga problem alls kontakta mej på privat mejl innan bara om du undrar, var försiktig med Big Jon de har en otrevlig vana att skicka med UPS om man inte talar om accepterade fraktsätt i förväg vilket bör undvikas helt UPS är svindyrt och tull killarna alltid på huggetI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAMHej PÅK förstår inte riktigt fick du inte däcks fästet till masten vid köpet?
Om så så köper du fästet direkt från Big Jon i USA, inga problem alls kontakta mej på privat mejl innan bara om du undrar, var försiktig med Big Jon de har en otrevlig vana att skicka med UPS om man inte talar om accepterade fraktsätt i förväg vilket bör undvikas helt UPS är svindyrt och tull killarna alltid på hugget
Kommentera
-
Förstår, du vill tillverka en adapter platta till botten fästet som jag sa snacka med en mek verkstad eller gör den själv om du har verktyg, tänk på att om du kör stag för stöttning behöver den inte hålla för mycket alls bara se till att masten står kvar på rätt ställe allt tryck tas upp av stagen.
Bor du i Stockholm kontakta mej privat har känningar inom allt smide och mekaniskt.
Dessutom som jag skrev tidigare måste du rigga av och hantera grejorna mellan turerna se till att grejorna monteras av snabbt och med så få delar som möjligt, helst inget som kräver verktyg alls och absolut inga boxar med nödvändiga smådelar som försvinner när man minst anar det.
Om nödvändigt kosta på här en engångs investering som sparar onödigt jobb och tid i framtiden värt varenda öre nog bök ändå med alla spön och grejorI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Jag letar efter lite sånna här westins jätte 17cm i shallow modellen och vanliga, har du några som ligger...1 Foto
-
Kanal: Trolling - Utrustning
2024-08-04, 19:02 -
-
Svar till Oskwig Pike spöhållareav xNekkTack för tipsen!
Gjorde likt Kona och beställde ett gäng längre bultar (8 cm) i stl. M6...2 Foton-
2024-07-17, 13:00 -
-
Svar till Oskwig Pike spöhållareav KonaFörstår. Annars nyper du fast dem med längre bultar än original enl. bild. Strunta helt i bultar ne...1 Foto
-
2024-07-12, 15:38 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
|
19 svar
809 visningar
0 gillar