Verikalfiska (trolla) gädda, vilken utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Verikalfiska (trolla) gädda, vilken utrustning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Verikalfiska (trolla) gädda, vilken utrustning

    Tänkte börja vertikalfiska efter gädda, vilken utrustning rekommenderar ni kära fiskare? Spön, rullar, lina och bete?
    Kom gärna med förslag på färdiga set som finns att köpa, är som sagt ny på det här så det behöver inte vara de dyraste grejerna =)

    Tacksam för svar

    //Johan

  • #2
    Nu vill jag inte vara griniga farbrorn, men du kommer få bättre svar om du bestämmer dig för om frågan gäller vertikalfiske ELLER trollingfiske. Det är två väldigt olika dicipliner...

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
      Nu vill jag inte vara griniga farbrorn, men du kommer få bättre svar om du bestämmer dig för om frågan gäller vertikalfiske ELLER trollingfiske. Det är två väldigt olika dicipliner...
      Du får gärna vara griniga farbrorn, min fråga var difus nu när jag läser den igen, vertikalfiske kör vi på =)

      Kommentera


      • #4
        Sök på "helan och halvan" på youtube.
        De har många bra, informativa filmer som behandlar ämnet!

        Mvh. HenkeW

        Kommentera


        • #5
          Hej Johan,

          Körde en hel del pelagiskt vertikalfiske efter gädda i år. Började testa så där halvseriöst med jerkutrustningen och havsfiskejiggar, shadar med 90-200g skalle. Fungerade bra men det är inte det roligaste att fajta fisken på och de stora shadarna är rätt så dyra. Det gick åt många..

          Föredrar i stället mina grövsta gösgrejer och det är ett BFT Microwave 6'6 -60g och en Daiwa smak laddad med 0,15 Daiwa flätlina. En lång tafs (gärna 1m) med lika lång up-trace av 0,60mm fluorocarbon funkade bra. Gäddorna kommer nästan alltid i full fart underifrån och råkar annars lätt få in linan mellan tänderna och då är det klippt. Det hände flera gånger innan jag lärde mig hur lång tafsen måste vara.
          Bete, det spelade oftast liten roll. Välj något relativt stort, billigt som sjunker snabbt. Jag kör med största Fin-S och 50-60g skruvskalle. En trekrok räcker.

          Du kan stanna högt ovanför gäddan. Den sjön jag fiskar i är ganska klar och gäddorna brukar stå parkerade på 10-15m djup i frivattnet under sommaren. Stanna jiggen 4-5 meter ovanför gäddan. Vänta 2 sekunder, gör ett ettrigt lockryck. Du kommer inte hinna se hugget på lodet, det går otroligt snabbt och du kommer att få slaklina så mothugget kan vara lite trixigt.

          Skitfiske!

          Kommentera


          • #6
            Daiwa Lexa 100 från ebay

            Kommentera


            • #7
              Körde en hel del pelagiskt prickskytte efter gädda i sommar.
              Började med samma grejer jag använder för gös, ett Shimano spö klassat till 70 gram (dock något underklassat) och med 0,13 lina. Rullen är en Citica 201. Använder vanliga vertikaljiggar eftersom dessa sjunker snabbt genom vattenmassorna och skallar mellan 30-40 gram.

              Det gav mersmak och till nästa säsong ska det testas ett nytt spö, ett något längre än mitt nuvarande 6-fotare och lite styvare.
              Hann testa med 0,13 0,15 0,17 och 0,23 lina i sommar och kommer troligtvis satsa på 0,17.
              Gäddorna simmar snabbt ibland och det är ytterst sällan båten ligger still när jiggen släpps. Därför vill man gärna ha så tunn lina som möjligt.
              Är heller ingen förespråkare för påkar till spön och jiggskallar som passar bättre i havet.
              Som tafs både på huvudlinan och som stingertafsar har jag använt Strike Wires knytbara tafsmaterial med gott resultat.
              Satsa gärna på ett spö med halvaktion, upp till 60-80 gram och med en rulle med hög utväxling. Rullen bör även ha en bra och jämn broms.
              Fin-S 10 tum och 7 tummare är bra. Likaså Westins 8 tummare. Gärna spygröna.

              Men det är ett kul fiske så givetvis ska du testa

              Som Henke tipsar om ovan: Helan & Halvans filmer på tuben är klart sevärda och informativa.
              //Micke

              Kommentera


              • #8
                Hur skiljer sig ert gäddfiske från gösfisket? Känns som ni använder nästan samma utrustning som när ni åker ut och fiskar gös. Antar att det är framförallt fiskeplatser som skiljer sig hur tänker ni där? Eller överlag, hur skiljer sig era gäddpass från göspassen?

                Kommentera


                • #9
                  Är ekolod ett måste? Känns som ett lotteri att köra utan

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av johan0201 Visa inlägg
                    Är ekolod ett måste? Känns som ett lotteri att köra utan
                    Det är iaf omöjligt att fiska på ekon utan...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    785 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av vanfossen, 2024-04-25, 11:52
                    0 svar
                    103 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg vanfossen  
                    Startad av GW, 2020-07-19, 21:28
                    1 svar
                    302 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Marcus182  
                    Startad av Kapten Gunnel, 2024-05-17, 12:30
                    2 svar
                    225 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg caspar5
                    av caspar5
                     
                    Startad av caspar5, 2024-05-21, 10:15
                    0 svar
                    57 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg caspar5
                    av caspar5
                     
                    Arbetar...
                    X