Trollingmast från Ebay? BIG JON SPORTS PM00371 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingmast från Ebay? BIG JON SPORTS PM00371

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Semb Visa inlägg
    Tack! Jag har tänkt att dra två stag från ungefär mitten av masten upp till bågen jag har på hardtopen, det borde väl fungera?
    Eller ska jag dra stagen snett nedåt mot relingarna istället för bättre stöd?

Mvh David
    Hej David Semb;

De kraftiga rycken utåt och bakåt i masten och planerboardslinorna uppkommer när pulkorna eller planerboardsen studsar och hoppar i lite större vågor. Antingen kan du staga upp masten med ett rep knutet i stävöglan eller två, kraftiga stag akterut mellan mast och vardera relingssida...

Senast jag fick en avbruten planerboardsmast i huvudet var när ishockeytränaren Tomas Storm och jag låg ute vid Klints Bankar öster om Gotland och trollade efter uppväxarlax med hans Flipper 640 Fisherman...

Go for the Big Salmons!

Här kan du se några fina Laxbilder ...http://www.trumman.com/nk/nk_laxresultat.htm
    Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2014-09-04, 10:39.

Kommentera

Kan komma med nästa fråga nu då. Jag har en 2,3hk 4 taktsmotor som jag eventuellt tänkt använda som trollingmotor.
      Riskerar man inte att vajern från djupriggen går ihop med extramotorn vid svängar eller grov sjö om man har den monterad på ena sidan?

Kommentera

Kan komma med nästa fråga nu då. Jag har en 2,3hk 4 taktsmotor som jag eventuellt tänkt använda som trollingmotor.
        Riskerar man inte att vajern från djupriggen går ihop med extramotorn vid svängar eller grov sjö om man har den monterad på ena sidan?
        Hej David Semb;

Risken med wirarna i motorpropellern finns alltid vid snäva svängar och om djupringsarmarna är för korta eller wirarna går ner i vattnet för nära trollingmotorn.

Själv har jag Cannon MAG djupriggar med teleskopiskt utdragbar bom för att wirarna alltid ska komma utanför båtrelingen. Dessutom har Paul "Palle" Sandberg på bilden här http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm tillverkat djupriggslod med extra stora, utvikta fenor som gör att loden under trollingen hela tiden strävar ut från båten...

Personligen tycker jag att din egen 2,3 hkr 4-taktsmotor låter i klenaste laget för att fungera vid Laxtrolling i Vänern, Vättern och Östersjön när det går lite vågor... En 6 - 10 hkr 4-taktsmotor vore nog mera lämplig ....

Passa på och köp lite Bomber wobbler http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm och Northern King trollingdrag nu innan trollingfisket efter Lax- och Öring drar igång på allvar...

Go for the Big Salmons!

Old Firehand

Kommentera

Ja jag misstänkte att min extramotor är lite för klen. Jag har eventuellt tänkt mig att byta ut min Evinrude 70hk 2 takt mot en 80-90hk fyrtaktsmotor att trolla med. Vi får se vad plånboken tillåter, jag väntar på utbetalning från en försäkring som kan få bidra till motorbyte!

Mvh David

Kommentera

Hej och tack för alla svar! Masten som jag har länkat till är tvådelad. Jag kommer fiska en del i Hjälmaren nu under hösten men nästa år kommer det bli mycket laxtrolling i Vänern och Vättern är tanken. Har endast testat laxtrolling vid några enstaka tillfällen för några år sedan och lyckades då landa en fin fisk på 9,3kg strax utanför Kristinehamn. Blev då helt tagen av laxtrolling men har inte haft möjlighet att fixa en trollingbåt förrän nu.
            Båten jag har köpt är en Finnsport 540ht med en gammal Evinrude 70hk tvåtakt.
            Har en Honda fyrtakt 2,3 hk som jag eventuellt tänkt använda som trollingmotor men det är kanske att föredra en större huvudmotor fyrtakt runt 70-90hk att trolla med istället? Det skulle dock svida i plånboken men det känns sådär att ha en trollingmotor bredvid huvudmotorn (farligt nära djupriggsvajern)

Mvh David
            Använder du någorlunda långbommat typ unitroll med telebom och håller dem rimligt nära aktern är det inget problem med trollingmotor lovar, har haft i många år, däremot den lilla du beskriver, alldeles för klen, du bör ligga upp emot min 6-8 hk för kraft även i blåsigt väder.
            Evinrude (tvåtakt) 70hk!!!!!
            Usch gör dej av med den..... (gamla OMC har vi erfarenhet av....)
            Kolla upp Lendo och marinkonsulterna, du anar inte hur billigt man kan åka nya grejor och ingen trollingmotor med allt omkring behövs, den lilla kan du evt behålla som ren säkerhetssnurra isf, på fullt varv kan du väl åtminstone få fören mot vinden, lycka till.
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
            19 svar
            794 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg anteman
            av anteman