Trollingmast från Ebay? BIG JON SPORTS PM00371 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingmast från Ebay? BIG JON SPORTS PM00371

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trollingmast från Ebay? BIG JON SPORTS PM00371

Hej! Jag har skaffat en Ht båt som jag har tänkt trollingutrusta.
    Är färsk inom trolling och har ingen vidare koll på vad man ska ha. Kollade runt lite på nätet och såg att det fanns väldigt billiga master på Ebay.
    Blir förstås tveksam på kvalite när priset är så lågt (drygt 1700:- med frakt och tull)
    Masten är gjord i alu, är rostfritt att föredra?
    Länkar till Ebay annonsen nedan.

Bra kvallite. Big jon är en av de stora på planer o djupriggar.

Kommentera

Tack för svaret! Då finns det ju ingen anledning att betala det dubbla här hemma i Sverige

Kommentera

Verkligen inte

Kommentera

Ursprungligen postat av Semb Visa inlägg
          Är färsk inom trolling och har ingen vidare koll på vad man ska ha. Kollade runt lite på nätet och såg att det fanns väldigt billiga master på Ebay.
          Blir förstås tveksam på kvalite när priset är så lågt (drygt 1700:- med frakt och tull)

http://www.ebay.com/itm/BIG-JON-SPOR...715d2e&vxp=mtr
          Hej David Semb;

Blocken och planerboardsrullarna är det som är bra hos BIG JON-masten. Själva masten brukar de flesta trollingfiskare kassera och sedan tillverka egna, i höjdled helt justerbara teleskopmaster i rostfritt rundrör eller fyrkantsrör... Själv har jag i fören på min Buster Magnum en tredelad teleskopmast av rostfritt fyrkantsrör som steglöst kan justeras från 1,5 meter till 4,5 meter. Från teleskopmasten till babords och styrbords relingar har Bustern rostfria stagrör med kraftiga, justerbara fästen i rostfritt.. Rostfria, master, justerbara spöhållare och hissbara givarefästen har tillverkats till mig och många andra trollingfiskare av Paul "Palle" Sandberg, mobil (070-514 15 64). Palle ser du på översta och nedersta bilderna här .. http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm ...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej David Semb;

Blocken och planerboardsrullarna är det som är bra hos BIG JON-masten. Själva masten brukar de flesta trollingfiskare kassera och sedan tillverka egna, i höjdled helt justerbara teleskopmaster i rostfritt rundrör eller fyrkantsrör... Själv har jag i fören på min Buster Magnum en tredelad teleskopmast av rostfritt fyrkantsrör som steglöst kan justeras från 1,5 meter till 4,5 meter. Från teleskopmasten till babords och styrbords relingar har Bustern rostfria stagrör med kraftiga, justerbara fästen i rostfritt.. Rostfria, master, justerbara spöhållare och hissbara givarefästen har tillverkats till mig och många andra trollingfiskare av Paul "Palle" Sandberg, mobil (070-514 15 64). Palle ser du på översta och nedersta bilderna här .. http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm ...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com
            Nja vafan som vanligt insikt från Bålsta!
            (dock Firehand det blir för svårt... där är problemet!)
            Bästa hälsningar vet du varje gång!
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

http://www.ebay.com/itm/BIG-JON-SPOR...715d2e&vxp=mtr
              Big jon har haft både en och tvådelade master, känner på mej att vad du sett är en mast utan skarv (kortare), inget fel på den, beror alldeles på vad du vill göra, fungerar utan tvekan, ta ett gott råd här, frågar du om trolling beskriv noggrant vad du vill göra och framförallt i vilket vatten du vill göra det i, fiskart etc som du är ute efter, detta är info av AVGÖRANDE betydelse i sammanhanget.. tro mej och lycka till!
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hej och tack för alla svar! Masten som jag har länkat till är tvådelad. Jag kommer fiska en del i Hjälmaren nu under hösten men nästa år kommer det bli mycket laxtrolling i Vänern och Vättern är tanken. Har endast testat laxtrolling vid några enstaka tillfällen för några år sedan och lyckades då landa en fin fisk på 9,3kg strax utanför Kristinehamn. Blev då helt tagen av laxtrolling men har inte haft möjlighet att fixa en trollingbåt förrän nu.
                Båten jag har köpt är en Finnsport 540ht med en gammal Evinrude 70hk tvåtakt.
                Har en Honda fyrtakt 2,3 hk som jag eventuellt tänkt använda som trollingmotor men det är kanske att föredra en större huvudmotor fyrtakt runt 70-90hk att trolla med istället? Det skulle dock svida i plånboken men det känns sådär att ha en trollingmotor bredvid huvudmotorn (farligt nära djupriggsvajern)

Mvh David

Kommentera

Hej och tack för alla svar! Masten som jag har länkat till är tvådelad. Jag kommer fiska en del i Hjälmaren nu under hösten men nästa år kommer det bli mycket laxtrolling i Vänern och Vättern är tanken. Har endast testat laxtrolling vid några enstaka tillfällen för några år sedan och lyckades då landa en fin fisk på 9,3kg strax utanför Kristinehamn. Blev då helt tagen av laxtrolling men har inte haft möjlighet att fixa en trollingbåt förrän nu.
                  Båten jag har köpt är en Finnsport 540ht med en gammal Evinrude 70hk tvåtakt.
                  Har en Honda fyrtakt 2,3 hk som jag eventuellt tänkt använda som trollingmotor men det är kanske att föredra en större huvudmotor fyrtakt runt 70-90hk att trolla med istället? Det skulle dock svida i plånboken men det känns sådär att ha en trollingmotor bredvid huvudmotorn (farligt nära djupriggsvajern)

Mvh David
                  Hej David Semb;

Glöm bara inte att montera stödjande stag mellan masten och relingarna. Annars riskerar du att masten bryts av när planerboardsen (pulkorna) börjar rycka i planerboardslinorna vid lite gropig sjö.... Jag har varit med alldeles för många gånger när ostagade trollingmaster knäckts, både i Vänern, Vättern och Östersjön ...

Nothing is forever!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2014-09-03, 22:33.

Kommentera

Tack! Jag har tänkt att dra två stag från ungefär mitten av masten upp till bågen jag har på hardtopen, det borde väl fungera?
                    Eller ska jag dra stagen snett nedåt mot relingarna istället för bättre stöd?

Mvh David

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    794 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman