rulle för gäddtrolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

rulle för gäddtrolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• rulle för gäddtrolling?

Tjena. tänkte testa på att trolla efter lite gädda med ett par spön på varje sida av båten. Har dock fastnat ang vilka rullar jag ska ha. Har inga erfarenheter alls gällande trolling förutom att släpa ngt bete medans man förflyttar sig. Har ingen förkärlek till ngt specifikt märke utan jag vill ha rullar med jämn och bra broms och inget krångel med räkneverken. betalar hellre lite extra för att få kvalite än att köpa billigt för att behöva köpa nytt efter ett tag igen. Vore bra om det även går att använda rullarna till lax och vad mer som kan erbjudas i vänern.

Tackar på förhand MVH Kim

Till gäddtrolling använder jag mina gamla jerk/haspelrullar som man byt ut av ngn anledning just för att trollingen inte ställer några direkta krav på rullen vad gäller kastlängd osv. Brukar spola på nylonlina med så sitter paravanerna lite bättre.

Laxtrolling därimot har jag noll-koll på. Men antar att det behövs rejälare grejer.
    Senast ändrad av Pikepete; 2014-08-26, 21:01.

Kommentera

Daiwa Sg47 fungerar till gädda och lax.

Kommentera

Har varit rätt så nöjd med mina begagnade shimano tr200. Har fyra stycken. Inget fancy men gör sitt jobb och är/var billiga.

Men de är nog för små till lax gissar jag. Har ingen erfarenhet av laxtrolling.
        Senast ändrad av Dominator91; 2014-08-31, 19:30.
        __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Gillar också Daiwa. Upplever att det räcker med SG27 till allt utom eventuellt östersjölax, där det kan behövas mer linkapacitet, vilket SG47 erbjuder. På SG27 får jag på prick 300m 0,40mm.

Kommentera

Okuma Coldwater, amba 6500lc är goa rullar till gädd/göstrolling.
            http://tokfishingteam.blogspot.com

Kommentera

Shimano Tekota 600 LC, ingen over og ingen ved siden. Dessverre også dyre, men handler du rett sted kommer du ned på 1500-1700 per stykk. Daiwa SG47 er neste på listen. Okuma Coldwater er helt ok, men telleverket krever litt tlc, spesielt når det er kaldt.

Etter mye frem og tilbake med sneller de siste ti årene kjøper jeg bare Tekota etterhvert som de andre snellene jeg har gir seg. Har syv Tekota nå, som er alt fra ca 5 år gamle til helt nye. Skal du virkelig ha silkemyk brems, noe du ikke trenger for gjedde og gjørs, så kan du bytte bremselamellene i Tekotaen til karbonskiver.
              Team Colibri

Kommentera

Själv snålade jag lite och köpte okuma magda xpd pro 20. Tar 270m/0,35 och jag gav 495kr/st med nylon påspolad.
                Om dom inte håller måttet får det bli daiwa eller shimano nästa år. Daiwa sg 27/47 ligger runt 1000-lappen och är en fin rulle till gäddtrolling så om du har den budgeten hade jag kikat på dom. Vill du hoppa upp ett steg till så är shimano tekota med räkneverk den rulle jag själv skulle köpt, Kostar runt 1700kr/st.

Observera att jag använder mina rullar endast till lite bonntrolling med paravan efter gädda.
                Senast ändrad av mattias77; 2014-10-09, 08:56.

Kommentera

Daiwa sg47 som nämnts ovan har bra broms och är stryktålig och du får den runt 1000kr, Hoppa över allt av okuma billig rullar så som XT serien och magda har du tur håller dom 1 dag.
                  Coldwater har jag inte testat men ska inhandlas i höst då dom kommer i vänster utförande och jag har bra erfarenhet med okumas nyare rullar i lite högre prisklass.

Kommentera

Ursprungligen postat av Marklund87 Visa inlägg
                    Tjena. tänkte testa på att trolla efter lite gädda med ett par spön på varje sida av båten. Har dock fastnat ang vilka rullar jag ska ha. Har inga erfarenheter alls gällande trolling förutom att släpa ngt bete medans man förflyttar sig. Har ingen förkärlek till ngt specifikt märke utan jag vill ha rullar med jämn och bra broms och inget krångel med räkneverken. betalar hellre lite extra för att få kvalite än att köpa billigt för att behöva köpa nytt efter ett tag igen. Vore bra om det även går att använda rullarna till lax och vad mer som kan erbjudas i vänern.

Tackar på förhand MVH Kim
                    Hej Kim Marklund;

ABU´s Ambassadeur 6000 och 7000 multirullar med knarrsignal fungerar utmärkt som trollingrullar. Likaså gäller Daiwa och Shimanos multirullar med knarr i samma storleksklasser.

Undvik helst haspelrullar vid trollingfiske eftersom de tvinnar linorna och är betydligt ömtåligare än multirullar.

När du trollat efter Gädda några år och kanske vill börja trolla efter Lax och Öring inser du ganska snart att multirullar med räkneverk som exempelvis Daiwas SG47LC (Line Counter) sparar dig en massa tid och eliminerar onödig huvudräkning. Utan rullräkneverk får du för hand göra linutdrag från axel till rak arm eller räkna revspridarslag från rullända till rullända och därvid summera och räkna ut hur mycket lina du har släppt ut bakom varje trollingrulle....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2014-10-09, 15:35.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    794 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman