Köpa motor 4t eller 2t? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa motor 4t eller 2t?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa motor 4t eller 2t?

Tjenare, har tänkt köpa mig en motor till min alubåt. Båten är 3.70 lång och 145 bred.

Jag har en budget på 8000 och undrar vad jag ska ha, har kollat en del på 6hp 4t och undrar om det kommer att räcka? Jag kommer ofta att bära på motorn, så vikt är viktigt.

om 6hk räcker beror helt på hur fort man vill/kan åka med båten

2takt väger i regel mindre än 4takt samt att du får 2 takt för en billigare peng så du kan köpa mer fiskeprylar till samlingen. Sedan om du vill få ännu lättare så kan en 2takts luftkyld motor vara bra, dock har jag själv ingen erfarenhet av det och jag vet ej vad man kan få ut för kraft på dom.

Om jag skulle varit i din sits och behövt bära runt motorn mkt (då antar jag att det blir en bit att gå) så hade jag köpt någon liten 2takt för en billig peng, eller kört elmotor.

Kommentera

Jag kan nog behöva lite knuff i grejerna, har tänkt åka runt och testa lite större sjöar. Men som du säger en 2t är billigare och lättare, men funkar det bra att trolla med?

Kommentera

En motor över 6hk blir troligen för tungt att bära på :/

Kommentera

Oftast förr så delade 2cyl ~6hk - ~9.8hk chassie och cylindervolym, ofta var det bara förgasare eller någon annan strypning. Vikt för bägge 20-25kg. Samma sak på ~4hk - ~6hk, fast tvärt om, väger runt 11-13kg. Värt att notera är att den som bygger på den större motorn kommer att ha brutalt mer vrid, men vara tyngre.

Jag har två (tre med elmotorn) motorer, lilla 3,9 hästaren om jag mest ska vara hemomkring, 6 hästaren om jag ska åka längre bort (ca 1 mil). Den lille har inbyggd tank, lätt och smidig men är slö och låter illa. Den större är tyngre att släpa på, kräver trycktank men båten planar och jag har ca 13knop transportfart. Brutalt olika motorer fast det på pappret skiljer bara 2 hk (den mindre fanns även i 5hk version med samma vikt).

Hade jag varit du hade jag letat efter en 2-Takt 8-9.8hk motor, kommer att orka med större båt också. En 4-T i samma storlek gissar jag väger 35-40kg (= bojsänke, ej vidare portabel).

Peter

Kommentera

Innan vi spekulerar måste vi nog veta mer om båten som motorn skall sitta på. Märke, modell? Bredd/längd talar för ett planande skrov men mer info vore fint!

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
              Innan vi spekulerar måste vi nog veta mer om båten som motorn skall sitta på. Märke, modell? Bredd/längd talar för ett planande skrov men mer info vore fint!
              Har inte den blekaste om vad det är för någon: / men kommer det funka bra med 2t vid trolig är frågan?
              Bifogade filer

Kommentera

Den där ser ut att gå lätt
                Jag har trollat med 3.9 hästaren på gamla båten (träeka) under många år och det har gått utmärkt. Elmotor är dock helt överlägset, främst för att kunna njuta av tystnaden men även för att kunna köra långsammare.

Peter

Kommentera

Men än 6hp känns lagom, men måste bestämma mig om jag vill ha 2t eller inte

Kommentera

Hjälp mig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    794 visningar
                    0 gillar