Elmotor till trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor till trolling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Elmotor till trolling

    Tjena!
    Ska köpa en elmotor och ha främst för trolling efter gädda men även förflytta mig lite med. Det är ingen stor sjö så det kanske blir trolling till det stället jag ska förflytta mig till. Jag har ett 72 ah gel batteri. Båten är 3.90 m lång. Vet ej vikt men det är en plast båt. Jag vill kunna fiska i 12 timmar men då kanske hälften spinnfiske o hälften trolling. Jag undrar vad för elmotor ni rekommenderar samt lbs på den och även om jag behöver något mer batteri.
    Tack på förhand.

  • #2
    Storleken på motorn skulle jag rekommendera så stor du har råd med, minst 42pund, mindre än så så blir det jobbigt om det blåser lite.
    Du kan då även köra på lägre varv för samma hastighet = lägre energiförbrukning.

    Ska du fiska i 12h så kommer det krävas rejält med batteristyrka för att det inte ska slitas ut allt för snabbt, jag skulle köpt minst 2st 80ah batterier för att vara på den hyffsat säkra sidan utan att det blir för mycket.

    Kommentera


    • #3
      Köp en steglös 55lbs motor med Maximizer. Hur länge batterierna räcker till beror mycket på väder och vind och hur bred och vilken typ av skrov båten har. Men om vi antar att motorn drar 30A under blandad körning så räcker ditt 72Ah batteri till knappa 2 timmars körning.

      Men 12 timmars fiske är inte samma sak som 12 timmars körning, eller hur menade du ?
      Senast ändrad av Jester Burk II; 2014-04-13, 13:05.

      Kommentera


      • #4
        Jag menar att det kommer bli lite blandat fiske 6-7 timmars trolling kanske. Trolla till det stället jag ska spinnfiska

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av jim23 Visa inlägg
          Jag menar att det kommer bli lite blandat fiske 6-7 timmars trolling kanske. Trolla till det stället jag ska spinnfiska
          6 timmars trolling och 30 A förbrukning = 6 x 30 = 180 Ah vilket innebär 360 Ah Marinbatterier eller ca: (Beror på typen) 3-4 sådana batterier som du har. Allt beror på hur hårt du vill driva dina batterier (Hur djupt du laddar ur styr livslängden) Och sedan beror det mest på vilket effekt du trollar på (20 amp 30 eller mer), alltså i vilket fart du trollar och väder å vind.

          Det där med att en större motor spar energi nämns OFTA här på FS. Ta det med en nypa salt. Om det krävs en viss kraft för att driva en båt framåt i en viss fart så drar det en viss mängd energi oavsett motor. Där kan man fråga sig vilken motor som har högst verkningsgrad i just det effektuttaget. Att en liten motor måste gå max med sina 30 lbs där en stor motor bara behöver halvfart med sina 55 lbs tar många som kvitto på att den drar mindre. fullgas med 10 hk eller halvgas med 20 hk ? ? Jag vill påstå att en elmotor har sin bästa verkningsgrad på max och därmed skulle den mindre som får gå på fullt vara energisnålast. Men om detta fins säkert el-ing. som vet bättre.

          Men sant är att du kanske blir lite fattig på kraft i lite vind och sjö om du väljer en för liten motor.
          Senast ändrad av Exxet; 2014-04-13, 17:32.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

          Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
            6 timmars trolling och 30 A förbrukning = 6 x 30 = 180 Ah vilket innebär 360 Ah Marinbatterier eller ca: (Beror på typen) 3-4 sådana batterier som du har. Allt beror på hur hårt du vill driva dina batterier (Hur djupt du laddar ur styr livslängden) Och sedan beror det mest på vilket effekt du trollar på (20 amp 30 eller mer), alltså i vilket fart du trollar och väder å vind.

            Det där med att en större motor spar energi nämns OFTA här på FS. Ta det med en nypa salt. Om det krävs en viss kraft för att driva en båt framåt i en viss fart så drar det en viss mängd energi oavsett motor. Där kan man fråga sig vilken motor som har högst verkningsgrad i just det effektuttaget. Att en liten motor måste gå max med sina 30 lbs där en stor motor bara behöver halvfart med sina 55 lbs tar många som kvitto på att den drar mindre. fullgas med 10 hk eller halvgas med 20 hk ? ? Jag vill påstå att en elmotor har sin bästa verkningsgrad på max och därmed skulle den mindre som får gå på fullt vara energisnålast. Men om detta fins säkert el-ing. som vet bättre.

            Men sant är att du kanske blir lite fattig på kraft i lite vind och sjö om du väljer en för liten motor.
            En större motor spar inte mer energi på halvfart än en mindre, men en steglös motor med Maximizer istället för den vanliga typen med fasta steg drar mindre ström när man kör på delbelastning. Det har med elektroniken att göra, om jag minns rätt så förvandlas mer energi till spillvärme i en motor med fasta lägen. Men att det skulle vara upp till fem gånger längre gångtid i en steglös som reklamen påstår är nog ändå en rejäl överdrift.

            Kommentera


            • #7
              Hittade detta på ett engelskt forum
              Det säger inget om de andra motorerna, men man får en uppfattning om vad de drar

              Inshore Skipper
              User avatar

              Joined: Fri Oct 20, 2006 9:59 am
              Posts: 242
              Location: Sheldon
              Has thanked: 1 time
              Have thanks: 8 times
              Well it has taken a while but I did manage to get to Wivenhoe for a week. (storm and all)

              Using one 100 ah SLA battery and the 30 lb thrust Minn Kota Endura (5 fwd and 3 rev speeds) on the Hartley TS18, I achieved the following in calm conditions amps draw and speeds and expected endurance and distance with 50 AH from the 100AH battery.

              1. 6.9 amps .84 kts = 7.2 hrs = 6.1 nm
              2. 9.2 amps 1.0 kts = 5.4 hrs = 5.4 nm
              3. 12.9 amps 1.3 kts = 3.8 hrs = 5.0 nm
              4. 16.2 amps 1.55 kts = 3.1 hrs = 4.7 nm
              5. 29 amps 2.22 kts = 1.7 hrs = 3.8 nm

              Motoring around Capt Logan Camp on setting 3 or above was acceptable for setting pots, getting out into the wind from the inlet if needed).

              As it was on this trip, we did not need the motor as we sailed on and off the shore as we had ideal winds.

              On the above figures, it was exceptable for the intended use. With two 100 ah batteries it would be possible to return to camp if the wind died on a day cruise.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
              19 svar
              812 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg anteman
              av anteman
               
              Startad av vanfossen, 2024-04-25, 11:52
              0 svar
              113 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg vanfossen  
              Startad av GW, 2020-07-19, 21:28
              1 svar
              306 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Marcus182  
              Startad av Kapten Gunnel, 2024-05-17, 12:30
              2 svar
              241 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg caspar5
              av caspar5
               
              Startad av caspar5, 2024-05-21, 10:15
              0 svar
              77 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg caspar5
              av caspar5
               
              Arbetar...
              X