Bra modeller för fiske/trolling båt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra modeller för fiske/trolling båt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra modeller för fiske/trolling båt?

Jag är på gång att köpa en båt för att ha i havet på västkusten. Jag kommer delvis att trolla med båten. Jag vill gärna att man skall kunna sitta vindskyddad i båten om det är dåligt väder. Jag har tittat på Ryds 610 big fish som jag tycker verkar riktigt bra. Den är dock lite i dyraste laget för mig och jag undrar nu: Är det någon som känner till Ryds 610 big fish, är det en bra båt? Finns det några andra märken som har intressanta modeller som någon kan tipsa om.

Jag har inga krav på täckt förarplats eller sovplatser men om detta finns så skadar det inte. Jag vill inte lägga ut mer än 220 000 kronor.

Min trollingbåt, Skibsplast 600VS är till salu, en kanonbåt som jag egentligen är osäker på om jag verkligen ska sälja, men det ska jag.

http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Big Fish

Ryds Big fish, ja du....
      Det är en båt med bra utrymmen i akter för att jobba med prylarna, blir inte specielt trångt även fast man har boxar och prylar framme.
      Bra sjö egenskaper, bred, stabil, höga fribord.
      Med kapell sitter du helt skyddad från vind och väta.'
      Modellen utan fällbar bänk i aktern blir det inte så mycket plats för passagerare, men det finns ställen man sitter bra på utan regel rätta säten.
      Liten ruff som det går att övernatta i ca 2 pers, fyra om alla är kära.
      Har bara possitiva erfarenheter av big fishen som trolling båt.
      Men det är klart, det beror ju på vad man begär av båten!
      Svårt att få tag på en fin big fish, där av priset.
      [FONT="System"]Team Full Scale[/FONT]

Kommentera

En BF i bruksskick med lite elpryttlar (ekolod, VHF, GPS) Targabåge och motor på 100-130 hk, borde man kunna hitta för 150 - 190 000...
        OM det finns någon till salu...

Om jag vore du så skulle jag även kolla på Rival/Rocad båtarna och även Örnvik... Finfina båtar i min smak.

För 220 papp så får du en riktigt fin båt...
        [FONT="System"]Team Full Scale[/FONT]

Kommentera

Som relativt nybliven ägare till en Ryds 600 Big Fish så är jag ganska besviken på deras kvalitet och i hopsättning. I stort sett all skruv i båten är av sämre kvalitet och av modell "träskruv", en del är inte ens i rostfritt. Genomgående skruv med låsmutter saknas och det är ett måste i en båt som ska användas för aktivt fiske på lite större vatten. En annan dålig sak är utrymmet vid förarplatsen el snarare mellan stolarna, där blir väldigt trångt och bökigt om man ska förbi och mellan stolarna, mycket irriterande. Men du nämde 610 Big Fish, där slipper du det problemet då där är en soffa till styrbord ist.

Om man bortser från ovan nämda saker så tycker jag det är en bra båt, som passar mina behov perfekt efter lite småfix.

Prisvärda 600 Big Fish under 220, dock ej 610:

Har tidigare fiskat mycket i från Rival/Rocad båtarna och kvaliteten här går inte att jämföra med Ryds, har man de extra tusenlapparna att lägga så ska man absolut inte tveka för det är ett mycket bättre köp.

Alternativ båtar under 220', av dessa hade jag nog valt Örnviken:

Kommentera

är lite dyrare men jag tror att galia är fin fina båtar. mitt tips är att ringa grabbarna som är eller var sponsrade av fiske för alla som körde en galia båt på trolling touren 2003. dom borde ju ha kommit upp i många timmar och kunna säga vad dom tycker om båten.
            Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

här kanske du kan hitta en yacht som passar dina behov.. varför jag skickar länken är att jag tänkte att det kanske gick att hitta tysklands fynd. men det var inte riktigt trolling båtar jag hittade=)
              Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
              19 svar
              812 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg anteman
              av anteman