Val av djupriggar, Cannon Uni-troll eller Easi-troll ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av djupriggar, Cannon Uni-troll eller Easi-troll ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av MeskMatte Visa inlägg
    Hört hört att några säger att Scotty har bättre broms, jag undrar då givetvis om någon verkligen testat och utvärderat Scottys nya bromssystem riggarna utrustats med från 2013 eller om det redan kom 2012?
    De riggar jag testat är alla äldre än säg 2010 så jag kan inte svara exakt på hur de är nu.
    Ang. lod tycker jag du ska satsa på de tyngre. Har själv kört med lättare resp. tyngre men det blev bara jobbigt att ha med flera lod i båten.
    Dubbla spöhållare? Ett stort JA! Alternativ en spöhållare på riggen och en spöhållare på båten i närheten funkar också bra.
    Men helt klart kommer du vilja ha möjligheten att stacka två eller tre spön på varje djuprigg.
    Snabbfäste är skönt och svivelplattor underlättar avsevärt. Här hittar du en del: http://www.lorentsmarin.se/djupriggstillbehor/
    Men det finns en mängd olika tillbehör och firmor att handla från.
    //Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av MeskMatte Visa inlägg
      När det gäller tillbehör, vad bör jag satsa på? Jag har redan fått tips om ryckdämpare samt lod med styrfena. Ska jag köpa två olika vikter på loden för både tyngre och lättare fiske?

Funderar även på om man ska till en dubbelspöhållare, kommer jag ha användning av det?

När det gäller fastsättningen av riggarna så finns det ju även snabbfäste, svirvelfäste etc. Jag kommer att montera riggarna på grabbräcket och vill kunna ta bort dom då jag också spinnfiskar mycket. Kan man köpa några bra färdiga fästen för grabbräcken? Vad rekommenderar ni?
      Min åsikt är att köra på lite tyngre lod, som jag skrev så kör jag med 7kg jämnt och de klarar även en hel del vågor och går stadigt tack vare styrfena, men att ha iaf ett lod i reserv är bra om det händer något.

Dubbelspöhållaren är bra och klart praktiskt skulle inte vilja vara utan mina, och snabb fäste med svirvel är att rekommendera, kolla med Din båts tillverkare om de har fästen som org tillbehör då kör Du på dem. Om inte så får Du måttbeställa från lokala smidesfirman i RF, kostar en del men klart värt det.

Kommentera

Tack alla som har hjälp mig vidare in trollingträsket, nu har jag ganska klart för mig vad jag ska satsa på!

Kommentera

Jag tycker det är smidigare å använda spöhållare bredvid djupriggen,inte de som är monterade på riggen.
          Canon riggarna är bäst,enklast att operera med en hand.
          Skulle inte välja å veva en Scotty på tvären för att bromsen är bättre.
          Vad är det med Canons broms som gör den sämre?
          Har aldrig varit några problem å bromsa försiktigt med mina Canon riggar.

Kommentera

Behöver lite hjälp nu! Ska köpa 1 st. djuprigg och har hittat en begagnad. Den heter Cannon easi troll. Men den ser "fulare" ut än de som säljs på nätet, Den som är på nätet på OFC heter Cannon Easi-Troll ST/E, det är den finare. Men den jag tänkt köpa heter Cannon Easi troll HS efter att ha sett bilder på Google. Vad är skillnaden?
            Tacksam för snabba svar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
            19 svar
            817 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg anteman