Sido-paravaner - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sido-paravaner

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sido-paravaner

Hej!
    Undrar om det är någon som har några erfarenheter om olika sidoparavaner... vilka som är att föredra och så....
    Använder för tillfället två st Big Bird paraver ut på vardera sida, men känner att de faller rätt långt bak när det är lite sjö och blåst ute.
    Finns det några paravaner som tar vågor och vind bättre eller är det pulkor med mast som gäller?

Tacksam för svar!

Martin

Testa off shores paravaner som jag tycker är klart mycket schysstare än yellow bird..

Kommentera

Finns "Vätternparavaner" drar helt klart mest ! Det är "hemmagjorda" av några fiskare, fråga mig inte hur man får tag på dom dock

Så dåliga kan väl knappast YB vara? Ok, dom kanske inte är några pulkor men endå, det kommer ju ut iaf. Det e faktiskt rätt bra att dom inte går ut så långt om man vill höra med 4 paravaner...

EDIT; 600kr är ju iaf inget jag skulle betala för EN paravan, får ju nästan en pulka för det ju !

Willys Sideliner har jag hört skall vara bra, dock aldrig testat...
      sigpic

Kommentera

Nej inte är YB så dåliga och visst kommer de ut bra i sidled. Enda problemet är att man måste sätta linutlösaren så fruktansvärt hårt ibland (när det är lite blåsigt t.ex.) för att den ej ska lösa ut i onödan. Och det känns ju inte heller så bra.
        Man kanske skulle pröva att byta linutlösare bara. Några tips angående linutlösare?

Martin

Kommentera

Ursprungligen postat av martinvaxholm
          Nej inte är YB så dåliga och visst kommer de ut bra i sidled. Enda problemet är att man måste sätta linutlösaren så fruktansvärt hårt ibland (när det är lite blåsigt t.ex.) för att den ej ska lösa ut i onödan. Och det känns ju inte heller så bra.
          Man kanske skulle pröva att byta linutlösare bara. Några tips angående linutlösare?

Martin
          Köp dom hårdaste du hittar och sätt linan längst in !

En Yellowbird skall enligt mig inte lösa ut och jag vet att många tycker likadant !

Det blir bara ytterligare en risk faktor under drillen och det är ju skitsvårt att få in "fågeln" även utan fisk när den löst ut.

Så sätt linan stenhårt, du ser endå när det är fisk på och du kommer få betydligt roligare och säkrare drillar
          sigpic

Kommentera

När jag tidigare använde sidoparvaner brukade jag använda ett par offshore parvaner som yttre par (de har visst blivit djävligt dyra) som drar ut rejält i sidled och tål mer sjö. Sen använde vi YB i paret innanför bytte dock ut de medskickade utlösarna till offshores utlösare (den hårdaste varianten kommer ej ihåg vad de heter).

Jag tror iofs att Scottys utlösare är minst lika bra (känns rejälare).
            Senast ändrad av Guest; 2005-07-12, 22:06.

Kommentera

Nya modellen Willie sideliners suger... deras nya typ av utlösare är keff, de gamla med justerbar utlösare var bättre. Och handen på hjärtat, hur kul är det att behöva modda om en redan dyr paravan? Har ett par Offshore numer, dock ej testade men de har åtminstonde förutsättning för att fungera från början...

Kommentera

Jag kör också med ett par Offshore och tycker att de funkat riktigt bra utan att byta linutlösare eller andra justeringar. Dock är de i dyraste laget att köpa i Sverige.

Kommentera

Då köper man dem inte i Sverige.....KG? att du inte lär dig *hrmpff harkl*
                  Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                  Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                  Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up
                    Då köper man dem inte i Sverige.....KG? att du inte lär dig *hrmpff harkl*
                    Jag har inte köpt i Sverige heller...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    809 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman