Trolling nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling nybörjare

Var ute på sjön idag och rodde, fruktansvärt jobbigt.. De andra båtarna i sjön såg jag hade el motor. Så det ska jag inskaffa mig nu i veckan. De flesta trollade med två spön efter båten i låg fart. Men jag som är ny på det här med trolling så undrar jag vad man ska ha för att linorna inte ska trassla in sig bakom båten?

Antingen kan man använda paravaner, där de drar ut betena åt sidan, eller så kör man olika längder och djup på betena, djupast - först, grundast - längst bak

Kommentera

Ok, tack för svar! finns det några hållare till spöna som man kan fästa på båten? har ingen egen båt utan jag hyr så kan ej hålla på o göra hål osv. Alltså finns det något enkelt man kan använda sig utav?

Kommentera

Nu när det börjar bli kallt är det bra att dra ner på hastigheten och då är det helt klart smidigt med en elmotor. Det fina dock med rodd är att betet rör sig oregelbundet ihop med din rodd. När du kör sakta så är det väldigt viktigt att ha koll på att de beten du använder rör sig bra i låg hastighet. Vissa beten behöver lite mer fart för att komma till sin rätt.

Själv tror jag inte att nån lina hjälper dig med trasslet. Det är teknik hur du placerar ut dina beten. Om du tex inte använder paravaner så börja med två spön och lägg sen ut betena på olika längder och/eller djup. Om du lägger du samma bete på samma linlängd så kommer dom gå nära varandra och rätt så outnyttjat fiske.

Har du samma linlängd så kan du ha en djupgående och en som går högre upp. Fördrar dock att ha olika linlängder och olika djup för enkelheten.

Börja inte med för lång längder innan du fått in tekniken för då kommer trasslet. Kom ihåg att ta ut svängar ordentligt och det är bara bra om du inte åker spikrakt utan lite svagt i en S-kurva. Då får du också olika tempo på dina beten vilket brukar fungera bra.

Kommentera

Har du bara en roddbåt nu utan motor så rekommenderar jag flötestrolling vilket passar säsongen perfekt och även våren. Finns nog en del trådar om det redan.

Överkurs om trolling men bra som inspiration och mer kunskap:

Kommentera

Tack Vert! Men är paravaner något att föredra? har du någon koll på om det finns hållare till spön som man kan fästa på båten?

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
              Ok, tack för svar! finns det några hållare till spöna som man kan fästa på båten? har ingen egen båt utan jag hyr så kan ej hålla på o göra hål osv. Alltså finns det något enkelt man kan använda sig utav?
              Finns en del spöhållare man skruvar fast utan att borria i båten, de flesta är dock dåliga.
              Clas olson har haft en spöhållare med 5 spöfästen man fåster mellan årklykorna, kan du svetsa kan du kopiera den.

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
                Tack Vert! Men är paravaner något att föredra? har du någon koll på om det finns hållare till spön som man kan fästa på båten?
                Paravaner är riktigt bra och man behöver inte använda dom i par heller. Jag kör ibland med en bara och då den som går in från båten mot grundare område. Var dock noga med att kolla om det är tillåtet med paravaner där du fiskar. Även om bara släpper ut paravanerna några meter från båten så får man isär linorna rätt bra. Kör man med paravaner och du känner dig säker så ha ett tredje spö som går rakt bakom båten. Men hellre få spön och bra kontroll.

Inga bra tips på spöhållare. Man vill ju att det sitter rejält så man inte blir av med spöna. Har kört innan med att bara sätta dom i vinkel i båten och försöka klämma fast dom med nån repstump eller liknande.

Börja med flytande wobblers vilket är enklare om du behöver stanna och testa dig fram. Några flytande westins jätte och zaltar kommer man väldigt långt med.

Kommentera

Hitta denna på olssons, vet ej om de har fler modeller.

Ingen aning om kvaliten.

Kommentera

Kolla om du kan få tag i spöhållaren från clas ohlssons. Den som har fem rör för spön och som man monterar i årklykan på vardera sida båten. Den ger mest värde för pengarna, har använt en sån själv och tycker att den fungerar bra när man fiskar i en liten båt. Kan dock bli ett problem om du ej har någon motor.

Köper du något annat billigt så försök att säkra spöt till båten med en säkerhetslina av något slag. Billiga saker brukar gå sönder.
                    Senast ändrad av JohanP; 2013-11-10, 22:02.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    844 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman