Beteslås på paravaner nöter lina!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beteslås på paravaner nöter lina!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Beteslås på paravaner nöter lina!?

Hejsan, mitt första inlägg här! Har sökt efter någon med liknande problem utan att hitta något. Därför startar jag den här tråden. Som rubriken lyder, beteslåset på paravanerna (GW) misstänker jag nöter lina. Har flätad lina i 0,28-0,35 som gått av vid mothugg gått av, med tappad fisk och bete som resultat.

Linorna är relativ nya och inga spööglor är skadade. Finns därför inte så mycket annat jag kan misstänka än just beteslåsen på paravanerna, som helt enkelt måste nöta på linan när paravanen är utlöst och glider på linan bak mot betet.

Någon som varit med om liknande? Finns de någon med en smart lösning istället för beteslåsen? Bör man byta till nylonlina eller skarva på nylonlina på den flätade? Känns inte så kul att behöva byta lina ofta, då de blir ganska dyrt!
    Ännu tråkigare är de om de är rekordfisken man tappar pga av linbrott..
    Senast ändrad av Kiev; 2013-10-20, 13:12.

De här är perfekt till paravaner: http://www.berkley-fishing.com/produ...ip-snapswivels

Ingenting som kan skava på linan och paravanerna blir lätta att plocka av o på. Sen ska du ha en gummipärla ovanför tafsen, så att knuten skyddas och paravanen inte kan glida ner till betet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter Boström Visa inlägg
      De här är perfekt till paravaner: http://www.berkley-fishing.com/produ...ip-snapswivels

Ingenting som kan skava på linan och paravanerna blir lätta att plocka av o på. Sen ska du ha en gummipärla ovanför tafsen, så att knuten skyddas och paravanen inte kan glida ner till betet.
      De där skulle kanske kunna fungera bättre än de vanliga betelåsen som sitter original på GW paravanerna. Får försöka fixa hem ett gäng snabblås från berkley. Gummikulor är bra grejer, som jag redan använder mig av Tack Peter!

Men ingen annan som haft samma problem? Använder nån sig av nylonlina och aldrig haft detta problemet?

Kommentera

Om det är något med paravanen som sliter på linan skulle jag säga att det mest troligt är linutlösarna?
        sigpic

Kommentera

Hur långa tafsar kör du med? Jag tänker att det kanske är så att gäddan rullar och får in linan i käften. Själv kör jag aldrig med tafsar kortare än 80 cm vid gäddfiske. Men du har givetvis rätt i att nylonlinan tål mer nötning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kiev Visa inlägg
            Hejsan, mitt första inlägg här! Har sökt efter någon med liknande problem utan att hitta något. Därför startar jag den här tråden. Som rubriken lyder, beteslåset på paravanerna (GW) misstänker jag nöter lina. Har flätad lina i 0,28-0,35 som gått av vid mothugg gått av, med tappad fisk och bete som resultat.

Linorna är relativ nya och inga spööglor är skadade. Finns därför inte så mycket annat jag kan misstänka än just beteslåsen på paravanerna, som helt enkelt måste nöta på linan när paravanen är utlöst och glider på linan bak mot betet.

Någon som varit med om liknande? Finns de någon med en smart lösning istället för beteslåsen? Bör man byta till nylonlina eller skarva på nylonlina på den flätade? Känns inte så kul att behöva byta lina ofta, då de blir ganska dyrt!
            Ännu tråkigare är de om de är rekordfisken man tappar pga av linbrott..
            Hej Erik Löfstedt;

Jag har svarta, gröna självlysande gummikulor och lekanden i olika storlekar som stopp för mina OR-12 Offshore gula paravaner med röda varningsflaggor... Det fungerar hjälpligt tills någon annan i båten kommer på något bättre ....

Dyneema- och spectralinorna började dyka upp på sportfiskemarknaden på 1980-talet för att mer eller mindre för många fiskare ersätta de på den tiden otroligt populära dacronlinorna. Själv var jag ganska tidig med att använda dyneemalinor både vid haspel-, spinn- och trollingfiske. Visst var dessa "flätlinor" otroligt starka och stumma och gav riktigt bra kontakt med både beten och fisk på stora avstånd och djup...men de fångade inte flera fiskar än vare sig dacron- eller vanlig nylonlina för de fiskare som var någorlunda vakna, snabba och hårda med mothuggen....

De största nackdelarna med flätlinor idag är förutom det höga priset att de inte tål mycket nötning och de blir som en " oupplösbar bomullstuss" vid vindknutar, "professional overruns" och annat trassel. Att använda flätlinor vid trolling, Lax- och Öringfiske gjorde jag nog själv bara de första två säsongerna innan jag återvände till mina kära nylonlinor... linor som tål en hel del nötning, är förlåtande vid drillning av stor fisk och samtidigt överkomliga prismässigt....

Det är inte Guld allt som Glimmar!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Kiev Visa inlägg
              De där skulle kanske kunna fungera bättre än de vanliga betelåsen som sitter original på GW paravanerna. Får försöka fixa hem ett gäng snabblås från berkley. Gummikulor är bra grejer, som jag redan använder mig av Tack Peter!

Men ingen annan som haft samma problem? Använder nån sig av nylonlina och aldrig haft detta problemet?
              De låsen är jäkligt smidiga.
              Men med flera spön ute och gäddan hugger, paravan åker ner mot stoppet och en skakning innan landningen så vips flyter paravan längre och längre bakom båten...

Efter att fått köra några extravarv och hämta paravaner några gånger varav en gång fått inse att den hunnit flyta för farligt nära stengrund så ligger dessa lås längst in i fiskeväskan.

Men lämpliga 99 ggr av 100
              Alumacraft så klart!

Kommentera

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
                De låsen är jäkligt smidiga.
                Men med flera spön ute och gäddan hugger, paravan åker ner mot stoppet och en skakning innan landningen så vips flyter paravan längre och längre bakom båten...

Efter att fått köra några extravarv och hämta paravaner några gånger varav en gång fått inse att den hunnit flyta för farligt nära stengrund så ligger dessa lås längst in i fiskeväskan.

Men lämpliga 99 ggr av 100
                Visst händer det att paravanerna lossnar, men det kan man oftast undvika genom att plocka bort paravanen innan landningen.

Kommentera

såg nåt klipp där det satt linlösare både bak och fram på paravanen - kanske nåt att prova?

Kommentera

Ja om man använder http://regalsportfiske.se/visa_produ...d=2221&lang=sv
                    Som det är ett stopp i så man inte tappar paravanerna

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    812 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman